۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۶۱۱۱۸
رییس مجمع نمایندگان استان همدان:

آمریکا با شکست قطعنامه ضدایرانی به انزوای سیاسی رسید

آمریکا با شکست قطعنامه ضدایرانی به انزوای سیاسی رسید
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت، مفتضحانه بود و در عمل آمریکا با این شکست به یک انزوای سیاسی رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام احد آزادیخواه اظهار داشت: این یک شکستی بزرگ برای ترامپ در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری وی است.

وی افزود: از مجموع آرای ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل که می‌توانست به نفع آمریکا باشد، تنها یک کشور به این قطعنامه رای مثبت داد و تعدادی از کشورها نیز رای ممتنع دادند که نشان از اقتدار ایران است.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان ادامه داد: کشورهای که به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای منفی دادند، به این نتیجه رسیده‌اند که همکاری با جمهوری اسلامی ایران منافع بیشتری برای آنها دارد.

حجت الاسلام آزادیخواه با یادآوری اینکه در این رای گیری کشورهای چین و روسیه به نفع ایران رای دادند، خاطرنشان کرد: با شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت، دنیا فهمید آمریکا کسی نیست که بتواند کدخدای منطقه و جهان باشد و آنچنان در باتلاق گیر افتاده است که هیچگاه خودش هم تصور نمی‌کرد تا این اندازه تنها بماند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران تاکید کرد: این یک بلوف سیاسی است زیرا از زمانی ‌که آمریکا از توافق برجام خارج شد، از نظر قانونی نمی‌تواند از این روش برای بازگرداندن تحریم ها علیه کشورمان استفاده کند.

حجت الاسلام آزادیخواه تصریح کرد: اگر آمریکا بخواهد لجاجت کند و بخواهد این مسیر و شکست مفتضحانه خود را با عکس‌العمل و واکنش‌های کودکانه نشان دهد، ما نیز ابزار در اختیارمان است و می‌توانیم آمریکا را بهت‌زده کنیم.

وی افزود: این قول را به کشورهای همسوی با ایران می‌دهیم که از منافع خود، آنها و امنیت منطقه به گونه‌ای دفاع می‌کنیم تا آمریکا به این نتیجه برسد که تنها مانده و روزگار قُلدری گذشته است و باید با تعامل و حفظ حریم کشورها کارش را پیش ببرد.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد.

از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی به این شورا ارائه دادند تا این تحریم‌ها را تمدید کنند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه، آمریکایی‌ها قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند؛ با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این قطعنامه مخالفت کردند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران از سد شورای امنیت سازمان ملل عبور نکرد و رأی نیاورد.

به دنبال این شکست، آمریکا مدعی است که می‌تواند از مکانیسم حل اختلاف یا «اسنپ بک» استفاده کند تا تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند./1403/د102/ب1

ارسال نظرات