۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۶۱۳۶۳
گزارشی از نمایشگاه «عطر تربت»؛

نمایشگاهی با حال و هوای اربعین

نمایشگاهی با حال و هوای اربعین
نمایشگاه عطر تربت نمایشگاهی است که بیشتر ارگان‌های مرتبط با عزاداری و محرم در آن به عرضه آثار تولیدی خود می‌پردازند. دومین نمایشگاه درحالی متفاوت درحال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دومین نمایشگاه «عطر تربت» در حالی برگزار می‌شود که هیئات شکل دیگری را به خود گرفته‌اند. نمایشگاه عطر تربت نمایشگاهی است که بیشتر ارگان‌های مرتبط با عزاداری و محرم در آن به عرضه آثار تولیدی خود می‌پردازند.

از وقتی وارد نمایشگاه شدیم ورود ماشینی پر از گالون‌های مواد ضد عفونی به درون نمایشگاه توجه ما را جلب کرد. دو غرفه ابتدایی این نمایشگاه مختص دو شرکت تولید کننده مواد ضد عفونی بود. الکل، دستکش، ماسک و دستگاه دماسنج امروز جزئی از زندگی روزمره مردم شده است.

در ادامه نمایشگاه چند غرفه امدادی نیز دیده می‌شد. غرفۀ اول متعلق به نیروی انتظامی بود که در آن‌جا توصیه‌های این ارگان متناسب با محرم و پیاده‌روی اربعین ملاحظه می‌شد. حضور نیروی انتظامی و مرزبانان اولین صحنه‌ای هست که در آغاز ورود به کشور عراق می‌توان ملاحظه کرد؛ جان برکفانی که ۲۴ ساعته در حال خدمت رسانی به زائران و عزاداران امام حسین (ع) هستند.

وجود غرفۀ آتش نشانی نیز حاکی از دو علت بود. بعضی سهل‌انگاری‌ها در آشپزخانه‌های طبخ غذای محرم باعث وقوع حادثه‌های ناگواری می‌شد و علت دیگر حضور آتش نشانی به منظور ثبت نام جوانان هیأتی برای دوره‌ای آموزشی جهت جلوگیری از وقوع این گونه حوادث در هیئات است.

کمی جلوتر غرفه‌ای نیز متعلق به هلال احمر بود. در آن غرفه نیز آموزش‌هایی مرتبط با امداد و نجات داده می‌شد و جوانان هیأتی علاقه‌مند به فراگیری این آموزش‌ها می‌توانستند ثبت نام کنند. آموزش‌هایی که در این غرفه داده می‌شد مرتبط به اتفاقاتی است که امکان دارد در یک هیأت رخ بدهد و رسیدن نیرو‌های امدادی جهت کمک رسانی ممکن نباشد.

کمی جلوتر غرفه‌ای متعلق به «نهضت ملی کتابخوانی» بود. در آن‌جا نیز چند کتاب با عنوان‌های جالبی به چشم می‌خورد. موکب آمستردام، حاج قاسم، پسرک فلافل فروش، من ادواردو نیستم و شاهرخ از جمله این عناوین بودند.

در غرفۀ کناری‌اش می‌شد عنوان «جامعه ایمانی مشعر» را به‌خوبی دید. جامعه ایمانی مشعر پیش‌تر تحت نظارت حاج مهدی سلحشور قرار داشت. مسؤول غرفه در توضیحات پیرامون جامعه ایمانی مشعر گفت: جمعی از جوانان در جامعه ایمانی مشعر گرد هم آمده‌اند و در زمینه فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با هیأت فعالیت دارند.

در کنار همین غرفه، غرفه‌ای با نام سازمان تبلیغات اسلامی با حضور استاد علی عباسی صاحب سبک کار بر روی سفال پخته و صاحب اثر بزرگترین کوزه قرآنی جهان دیده می‌شد که او بر روی نمادی با عنوان «پرچم به دست» فعالیت می‌کرد. جنس نماد پرچم به دست از بتن سبک است و روی آن جمله «الحسین یجمعنا» حک شده بود که شعار محوری اربعین سال گذشته بود.

استاد و طراح این اثر هنری پیرامون فعالیت خویش توضیح داد: من از سال ۱۳۷۵ کار کرده‌ام و از سال ۱۳۸۵ به‌صورت حرفه‌ای به تولید اثر پرداخته‌ام. کوزه‌ای را هم که می‌بینید نزدیک به ۳ سال زمان برده است و در حضور اساتید کشوری رونمایی شده است.

جلوتر از همین غرفه و در انتهای نمایشگاه نیز غرفۀ کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین دیده می‌شد. تصاویری در کنار این غرفه بودند که من را به یاد پیاده‌روی اربعین سال گذشته انداخت. تصاویری که در آن مردم مهمان‌نواز عراق از زائران ایرانی پذیرایی می‌کردند. این تصاویر همراه با طنین صدای مداحی منم باید برم سیدرضا نریمانی همراه بود.

کتاب‌هایی روی میز چیده شده بودند که بیشتر مرتبط با موضوع اربعین بودند. کتاب‌هایی که روایت‌های مختلفی از پیاده روی اربعین را بیان می‌کردند و یا مرتبط با حوادث کربلا بودند روی میز دیده می‌شد.

حجت‌الاسلام طباطبایی در مورد چرایی حضور چنین نمایشگاهی گفت: «حضور ما برای این بود که به روایت‌گری بپردازیم؛ اما، چون بلندگو‌های شورای هماهنگی هیأت مذهبی اجازه صحبت نمی‌دهد این برنامه را لغو کرده‌ایم.»

وی در ادامه تصریح کرد: «ما در اینجا می‌خواستیم از زمان هلاکت معاویه تا حرکت امام حسین(ع) و اتفاقات کربلا را به صورت داستانی و به‌همراه ویدئوپراژکتور به صورت تصویری روایت کنیم تا دیگران از این اتفاقات مطلع باشند.»

گفتنی است، علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند در خیابان بلوار امین قم، حدفاصل مدرسه علمیه معصومیه(س) و مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) به بازدید از این نمایشگاه بپردازند./ز503/ف

ارسال نظرات