۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۶۶۱۷۱۱
یادداشت؛

توهماتی که مانع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌شود

توهماتی که مانع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌شود
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با هیأت دولت بار دیگر به اهمیت اجرایی کردن مسأله شبکه ملی اطلاعات و توهم جریان سازی رسانه‌ای در فضای مجازی پرداختند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در اهمیت و تببین ویژگی‌های شبکۀ ملی اطلاعات سخنرانی‌ها، نشست‌ها، مقالات و ... بسیاری برگزار و یا نگارش یافته است؛ البته کسانی که مخالف هستند علت‌ها و استدلال‌هایی نیز دارند که بدان نیز پاسخ مناسب و درخور تأملی بیان شده است.

طرح دوباره دغدغه

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی و دیدارشان با هیأت دولت به این مسأله اشاره کردند و دغدغه‌شان برای راه اندازی هرچه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات را برای بار دیگر بیان کردند که باید در این زمینه به دو نکته مهم پرداخت.

دربارۀ اهمیت و شکل‌گیری اینترنت و سپس شبکه جهانی اطلاعات صحبت‌های بسیاری ایراد شده است؛ اما آن‌چه که جای بیان و نقد و نظر دارد این است که ویژگی مهمی که شبکه ملی اطلاعات در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد چیست که تأکید فراوانی بر شبکه ملی اطلاعات شده است و دیگر اینکه چرا کسانی نمی‌خواهند این شبکه راه‌ اندازی شود.

سرعت، قیمت و امنیت سه ویژگی برای شبکه ملی اطلاعات

ویژگی مهمی که شبکه ملی اطلاعات را از اینترنت حاضر متمایز می‌سازد؛ امنیت بالا، سرعت زیاد و قیمت بسیار ارزان اتصال به این شبکه است؛ چرا که این شبکه با شبکه‌بندی اطلاعات در داخل کشور آن را به سرعت در اختیار کاربران قرار می‌دهد و فضایی چون تلگرام پیش از فیلتر بلکه پرسرعت‌تر را می‌تواند برای مخاطبان فراهم آورد.

شبکه ملی اطلاعات مانند سهام‌داری است که به جای تأسیس چند ده فروشگاه زنجیره‌ای اقدام به تأسیس چند صد بقالی می‌کند و در آن همه کالاهایی که براساس نیازسنجی از مخاطبان به دست آمده است را عرضه و ارائه می‌کند. بدین شکل هم سرعت بالا می‌رود، هم قیمت تمام شده کاهش می‌یابد و هم امنیت تأمین می‌شود. اگر کسی بخواهد می‌تواند به یک فروشگاه دستبرد بزند و تمام وسایل آن را ببرد؛ اما کسی نمی‌تواند به چند بقالی حمله کند.

یکی از استدلال‌هایی که مخالفان شبکه ملی اطلاعات می‌آورند این است که در این شبکه امنیت، سرعت و آزادی اطلاعات تضمین شده نیست؛ اما در پاسخ باید گفت وقتی شبکه ملی اطلاعات به وجود بیاید هکرهای بیگانه برای حمله به فضای سایبری داخل باید از پروتکل‌های خاص امنیت سایبری گذر کند.

دسترسی سریع به اطلاعات آزاد

از لحاظ سرعت و آزادی اطلاعات نیز می‌توان تگرام را مثال زد. تلگرام با قرار دادن دستگاه‌های خاصی در کشورهایی که تعداد مخاطبین بیشتری داشت در حقیقت به ایجاد چند صد بقالی در محله‌های مختلف پرداخت. این‌طور مخاطبان تلگرام می‌توانستند هم با سرعت به اطلاعات مورد نیاز دسترسی یابند و هم خود تلگرام براساس ساز و کاری که داشت اجازه می‌داد مخاطبان اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و دیگران از آن بهره بجویند.

البته قطعاً دریافت اطلاعات از خارج کشور حائز و شامل هزینه بیشتری خواهد شد که متولیان شبکه ملی اطلاعات باید پیش از راه‌اندازی این شبکه تمام اطلاعات موجود در سرتاسر شبکه‌های اینترنتی جهان را دریافت و ذخیره نماید.

توهم جریان سازی در فضای مجازی

بحث دیگری که در اینجا باید دنبال کرد این است که شبکه ملی اطلاعات چه مزیتی را از لحاظ جریان سازی می‌تواند دنبال کند؟ در پاسخ باید گفت مدیریت این شبکه کاملاً تحت نظارت سازندگان آن است و حتی به این جهت در برنامه شبکه ملی اطلاعات تمام برنامه‌ها و بسترهای پیام رسانی را ملزم به ارسال نماینده‌ای حقوقی به داخل کشور می‌کند تا بتواند به ادامه فعالیت خویش ادامه بدهد.

زخمی که از فضای مجازی خوردیم

امنیت در فضای مجازی در چند بعد است؛ یکی تأثیر امنیتی فضای مجازی بر حفظ امنیت فیزیکی کشور و دیگری تأثیر امنیت خود فضای مجازی بر فعالیت‌های اقتصادی و اطلاعات موجود در فضای مجازی. درباره مورد اول می‌توان به حمله تروریستی به مرقد امام (ره) و مجلس شورای اسلامی در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۶ اشاره کرد که تعداد زیادی از شهروندان‌مان با زبان روزه به شهادت رسیدند.

در طرف دیگر امنیت در مبادلات اقتصادی و یا اطلاعاتی که در فضای مجازی ذخیره می‌شوند مورد بحث است. در فتوایی از رهبر معظم انقلاب ایشان صریحاً تفحص در این فضا توسط نهادهای امنیتی و نظامی را حرام شرعی دانسته‌اند و در طرف دیگر هنگامی که شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود؛ هکرها نمی‌توانند با رخنه در سرورهای موجود در امریکا به‌راحتی تمام مبادلات را زیر نظر بگیرد و اطلاعات را ذخیره سازی کند.

نقش شبکه ملی اطلاعات در تأمین امنیت و جریان سازی

هنگامی‌ که شبکه ملی اطلاعات به‌وجود بیاید این اطلاعات در سرور داخل کشور به‌گونه‌ای مدیریت خواهد شد که تحت حمله سایبری قرار نگیرد. امروز دست به دست شدن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر تلگرام و ۵.۵ میلیون اطلاعات مشترکین رایتل نتیجه بی‌توجهی مسؤولان به این مسأله مهم در فضای مجازی است.

البته با حذف تصاویر مرتبط با سپاه و حاج قاسم سلیمانی توسط اینستاگرام به جریان انقلابی این پیام را مخابره کرد که به هیچ عنوان توان جریان سازی در این نوع شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد؛ چرا که اینستاگرام حتی اگر جریانی به راه بیفتد به نوعی آن را داخل تودرتوی سکوت گمراه می‌کند و باید فکری برای بودجه‌ریزی‌های بدون برنامه برای این امر انجام داد./ی702/ف

ارسال نظرات