۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۶۶۱۷۲۳

مروری بر اخبار مربوط به شبکه ملی اطلاعات در خبرگزاری رسا

مروری بر اخبار مربوط به شبکه ملی اطلاعات در خبرگزاری رسا
مسأله شبکه ملی اطلاعات مسأله‌ای است که چندین سال مورد توجه قرار گرفته و خبرگزاری رسا نیز به تولید محتوا و پوشش اخبار در این زمینه پرداخته است.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بیش از ۳۰ مطلب توسط سرویس فرهنگی و اجتماعی پیرامون موضوع «شبکه ملی اطلاعات» تولید شده است که در این گزارش سعی داریم به معرفی و بیان خلاصه‌ای از چند مطلب آخر بپردازیم.

۱- هادی البرزی کارشناس مسائل رسانه‌ای در ویژه برنامه «از سکوت تا بایکوت» به تسلط جریان تحریف بر رسانه‌ها پرداخت و وجود شبکه ملی اطلاعات را جهت برطرف کردن مشکلات و مسائل نیاز امروز کشور دانست. سید علیرضا آل‌داوود در همین ویژه برنامه به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی و توسط آمریکا اشاره کرد و آن را شبکه‌ای غیرقابل نفوذ و با امنیت دانست.

۳- حجت‌الاسلام حجت‌الله بیات در گفت‌وگویی ذیل پرونده «دین، فرهنگ و اوقات فراغت» ایجاد شبکه ملی اطلاعات را رهایی از وابستگی به بیگانگان و بی‌نیازی و خودکفایی از آن‌ها نیازی ضروری دانست.

۴- حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حسنی در گفت‌وگویی ذیل پرونده «آتش به اختیار» مسأله شبکه ملی اطلاعات را سدی در برابر نفوذ دشمن دانست که دشمن به‌وسیله عدم وجود شبکه ملی اطلاعات تلاش می‌کند استحاله فرهنگی را رقم بزند.

۵- جواد انبارداران در یادداشتی به کم کاری وزارت ارتباطات در این زمینه اشاره کرد و فیلتر شدن تلگرام را عامل ایجاد بازار گرمی برای فروشندگان پروکسی در تلگرام دانست که هر روز هم بیشتر می‌شوند.

۶- حجت الاسلام کریم خان‌محمدی نیز در گفت‌وگویی شبکه ملی اطلاعات را لازمه‌ای برای سالم سازی فضای مجازی دانست و اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم که فضای مجازی در ایران به مرحلۀ سالم‌سازی رسیده است یا حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از نفوذ بیگانگان در آن صورت پذیرفته؛ زیرا لازمه وقوع این مؤلفه‌ها، شکل‌گیری شبکۀ ملی اطلاعات است.

۷- ابوذر منتظرقائم نیز در گفت‌وگویی به نظارت شدید اروپایی‌ها بر کاربران نوجوان فضای مجازی اشاره کرد و نسبت به تبدیل شدن فضای مجازی کنونی به قتلگاهی برای نوجوانان ایرانی ابراز نگرانی کرد.

۸- حجت‌الاسلام کهوند نیز در گفت‌وگویی جایگاه پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی در ذائقه‌سازی و فرهنگ سازی را مؤثر دانست و گفت: شبکه اجتماعی از این جهت که می‌تواند افکار عمومی را بسیج کند و به سمت خاصی سوق دهد جایگاه ویژه‌ای دارد. وی در گفت‌وگویی دیگر به بررسی چگونگی قدرتمند شدن در فضای مجازی پرداخت و نسبت به حرمت استفاده از فضای مجازی خارجی با وجود جایگزین داخلی تذکر داد.

۱۰- محسن غفاری، مدیرعامل پیام‌رسان ایتا در گفت‌وگویی نسبت به شبکه ملی اطلاعات گفت: اگر اتصال زیر ساخت‌های داخلی منوط به ارتباط بین‌المللی باشد، دو ایراد به وجود می‌آید؛ یکی اینکه هزینه اینترنت بین‌المللی گران است و معنا ندارد که ما برای خدمات داخل کشور، پول پهنای باند بین‌المللی را پرداخت کنیم، دلیل دوم اینکه از نظر ارتباطی و سیاسی اگر به هر طریقی در اینترنت بین‌المللی اختلال ایجاد شود، عملا خدمات داخل کشور مختل می‌شود.

۱۱- در گزارشی که سرویس فرهنگی و اجتماعی پیرامون موضوع حذف دامنه com.(دات کام) خبرگزاری فارس، و سفارش دامنه ir. (دات آی آر) منتشر کرد به اهمیت موضوع و مسأله شبکه ملی اطلاعات پرداخت./ت302/ق
ارسال نظرات