۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۶۶۱۸۶۶
مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس مطرح کرد؛

در رابطه با اپلیکیشن‌های خارجی به‌شدت باز و یله هستیم

در رابطه با اپلیکیشن‌های خارجی به‌شدت باز و یله هستیم
رحیمی گفت: ما نظرات کارشناسی داشتیم، در جلسات مختلف شرکت داشتیم و درباره بند‌بند موارد و طرح‌ها بحث می‌کردیم ولی از یکجایی به بعد دیگر دعوت نشدیم و کنار گذاشته شدیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مرتضی رحیمی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس در خصوص ارائه طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در مجلس به «فرهیختگان» گفت: جزئیات کلی طرح به دست من نرسیده که اشراف کامل داشته باشم، براساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شد مطالبی را بیان می‌کنم، آن هم در دو ساحت یکی به‌عنوان مدیرعامل سروش پلاس و دیگری به‌عنوان کارشناس فضای مجازی صحبت می‌کنم.

وی ادامه داد: به‌عنوان مدیر پیام‌رسان عنوان کنم هر طرحی در هر نهادی مطرح می‌شود ما قدری می‌ترسیم. واضح است پیرو بازی سیاسی‌بازی رسانه‌ای می‌آید. هر کسی از ظن خود یعنی پایگاه سیاسی خود همراه موضوع می‌شود و سعی می‌کند در این میان کاری انجام دهد. هستند آدم‌های دلسوزی که بخواهند کاری کنند، ولی بحث تخصصی ما از نظر فنی، حقوقی، رسانه‌ای و جامعه‌شناختی چنان پیچیده است که به آن توجه نمی‌شود.

رحیمی بیان داشت: مساله این است که برخی از دوستان می‌خواهند کار خوبی کنند، ولی کاری می‌کنند که موضوع با خاک یکسان می‌شود. معمولا طرح‌ها، نظیر همین طرح اخیر، در قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی ضمانت اجرایی ندارد و هر اتفاقی رخ داده به ضرر پیام‌رسان‌ها بوده است. عملا برای کانال‌های تلگرام هیچ اتفاقی رخ نداده است. تلگرام کار می‌کند و مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند. اینکه برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی تلگرام فیلتر شد، از تک‌تک مدیران پیام‌رسان‌های داخلی بپرسید مخالف این امر بودند چراکه آقایان اعم از بانک مرکزی، ستاد اجرایی، قوه قضائیه و... کار‌های ایجابی که باید انجام دهند تا به امروز انجام نداده‌اند. مثلا اینکه زمینه دولت الکترونیک را فراهم کنند. مجوز پرداخت را در شهرستان‌ها سخت‌تر کنند. کاربری که در اینستاگرام فروش را انجام می‌دهد در پیام‌رسان داخلی نمی‌آید که زیر تیغ بانک مرکزی قرار گیرد. معافیت مالیاتی باید ایجاد شود. دوستان هیچ کار ایجابی انجام نمی‌دهند، چون سخت است و نیاز به استقرار و هزینه‌ای دارد. کاربری که در یک پیام‌رسان تجربه بدی داشته باشد به آن پیام‌رسان برنمی‌گردد.

مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس گفت: در ماجرای فیلتر تلگرام و قطعی اینترنت ما هم دچار مشکل شدیم، چون ما نیز در همان بستر به مردم ارائه خدمات می‌کنیم و قطعا دچار مشکل می‌شویم. وقتی قطعی اینترنت آبان ماه اتفاق افتاد شبکه‌ای قطع شد که ما روی آن کار می‌کردیم و سروش دو روز از دسترس خارج شد. کاربر این تجربه بد را دارد. کاربر تصور می‌کند الان میزان کاربران زیاد شدند و این افت وجود دارد. وقتی دولت الکترونیک به راه باشد، مردم به این بهانه پیام‌رسان داخلی را نصب و از آن استفاده می‌کنند. در کنار تلگرام این خدمات را از پیام‌رسان داخلی دریافت می‌کنند.

می‌گویند می‌خواهیم از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنیم، ولی ما را به جلسات دعوت نمی‌کنند

رحیمی ادامه داد: ما نظرات کارشناسی داشتیم، در جلسات مختلف شرکت داشتیم و درباره بند‌بند موارد و طرح‌ها بحث می‌کردیم، ولی از یکجایی به بعد دیگر دعوت نشدیم و کنار گذاشته شدیم. مشورتی با پیام‌رسان‌ها نمی‌شود. نمی‌خواهند حرف‌های کارشناسی وارد مجموعه شود. اینجا می‌خواهند بازی قدرتی راه بیندازند که پول در فلان نهاد جمع شود.

وی افزود: در فضای مجازی واقعا بی‌قانون هستیم. باید مباحث تخصصی اتفاق بیفتد. کشور‌های مطرح دنیا چه رفتاری با اپلیکیشن‌های خارجی دارند؟ به هیچ عنوان این میزان آزادی را به آن‌ها نمی‌دهند. ما معروف به این هستیم که خیلی بگیر و ببند داریم، ولی به‌شدت باز و یله هستیم. درحالی‌که در خیلی از کشور‌ها باید پیام‌رسان‌ها دفتر حقوقی داشته باشند که اگر تخلفی صورت گرفت قابل پیگیری باشد. ما به دلیل اینکه روابط خوبی با دنیا نداریم بنابراین نظارتی در این زمینه‌ها وجود ندارد. اپلیکیشن باز است و استفاده می‌شود و مشکلی هم ایجاد شود یقه هیچ کسی را نمی‌توان گرفت. کشور ما با توجه به شرایط خاص خود نیاز به پیام‌رسان در شبکه داخلی دارد و باید روی آن کار تخصصی انجام شود. طرحی که من دیدم بحث‌های درست و غلط داشت. واقعا نمی‌توان با یک نظر گفت این طرح خوب یا بد است. می‌توان گفت چیزی که بیشتر در این طرح برجسته دیدم غیرکارشناسی بودن طرح بود و اینکه بحث قدرت در آن مطرح بود.

با فضای مجازی و اینترنت هم باید مثل حوزه غذا و دارو رفتار شود

مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس خاطرنشان کرد: «اگر فیسبوک در جهان جا افتاده است ۱۵ سال برای آن سرمایه‌گذاری شد. مساله را بحرانی می‌کنیم و نمی‌دانیم وقتی اپلیکیشن وارد می‌شود باید چه کار کنیم و چه سیاستی اعمال کنیم و وقتی اپلیکیشن کاربر خود را جذب کرد و کاملا با جامعه شما ارتباط برقرار کرد فیلتر می‌شود و این برخورد ضدمردمی اتفاق می‌افتد. اگر کار کارشناسی می‌کردید و موضع تخصصی در این زمینه داشتیم، این چنین نمی‌شد. در فضای مجازی باید مثل غذا و دارو رفتار شود. ابزار تکنولوژی و وسیله‌ای خنثی نیست که استفاده خوب یا بد کنید. هر اپلیکیشنی براساس امکاناتی که دارد یک ارزش‌ها را جا می‌اندازد. فکر می‌کنیم باید همه اپلیکیشن‌ها باز باشند و فلان اپلیکیشن‌ها را باید فیلتر کنیم.

رحیمی گفت: از نظر من که باید جلسه کارشناسی برگزار شود و چند فرد کارشناس و فیلسوف درباره این موضوع بحث کنند و اقدامات بین‌المللی باید بررسی شود. چطور وقتی دارویی وارد کشور می‌شود تا تایید فلان نهاد را نگرفته باشد اجازه استفاده ندارد، درخصوص اپلیکیشن هم باید این‌طور رفتار کرد. وقتی اینستاگرام گرفت و کل هویت جامعه ما را دگرگون کرد بعد به فکر این می‌افتیم که اینستاگرام را فیلتر کنیم. اگر کار کارشناسی اتفاق می‌افتد این چنین نبود. وقتی روی اپلیکیشن بحث کنند از ابعاد مختلف اپلیکیشن مشخص است که به چه سمتی حرکت می‌کند.

ما حمایت نمی‌خواهیم مشکلات سیاسی خود را جای دیگری حل کنید

رحیمی در پایان گفت: تنها ابزاری هم که برای مقابله با اپلیکیشن‌های خارجی در پیش گرفته‌ایم، فیلترینگ است. از نظر کارشناسی باید تخصصی برخورد شود و اپلیکیشن‌ها بررسی شوند. این که همه اپلیکیشن‌ها را باز بگذارید و اجازه دهید تاثیر خود را در جامعه بگذارد، بازی نابرابری است یعنی توسعه اپلیکیشن سرمایه جدی می‌طلبد و اگر بخواهید روی ارزش‌های انسانی مشترک بایستید، همانند صداقت، اهل تفکر بودن و... در طراحی و توسعه تکنولوژیک باید فکر کنیم. در طراحی تکنولوژی باید به این ابعاد توجه شود. بحث‌های جامعه‌شناسی سیاسی، فرهنگی و فلسفه تکنولوژی وجود دارد که چه چیزی را توسعه دهید. همه حوزه‌های تکنولوژیک ما که موفق شده‌اند یک فضای گلخانه‌ای داشته‌اند. در هر صورت سوال ما این است که چرا مجری قوانین باید بیرون گذاشته شود؟ برای چه کسی قانون می‌نویسید؟ اگر می‌خواهید قانونی بنویسید که کار خود را انجام دهید، این اشتباه است. دو روز دیگر که اینترنت ماهواره‌ای راه بیفتد، قدرت فیلترینگ هم نخواهید داشت. این طرح الان دو سال در گردش است. بدبین کردن مردم به فضای مجازی نتیجه می‌دهد. درباره کل فضای مجازی صحبت می‌شود و نباید اسم پیام‌رسان‌ها را بیاورند. ما حمایتی نمی‌خواهیم. مشکلات سیاسی و قدرتی خود را در جای دیگری حل کنید./د102/ف

ارسال نظرات