۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶
کد خبر: ۶۶۲۱۰۴
تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد؛

تبعیت مردم بصیر و ولایتمدار از رهبری در ایام عزاداری

تبعیت مردم بصیر و ولایتمدار از رهبری در ایام عزاداری
خراسان رضوی - حجت الاسلام والمسلمین مروی از اهمیت معرفت و بصیرت و نیز تبعیت مردم از نظر رهبری سخن گفت و از نمایش عقلانیت شیعه از سوی علما و مراجع تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی شنبه شب در مراسم خطبه خوانی شب عاشورای حسینی ضمن عرض تسلیت این مصیبت بزرگ و جانکاه به پیشگاه بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر عظیم الشأن انقلاب، زئران و مجاوران و بینندگان و شنوندگان مراسم به حدیثی از کتاب کامل الزیارات از حضرت صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند «مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ.»

محبت حسین اراده خیر خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین مروی بیان داشت: خداوند برای هر که خیر و خوبی اراده فرماید در دل او و در قلبش محبت حسین و زیارتش را قرار می‌دهد. روایات در خصوص زیارت اباعبدالله فراوان است که کثرت ثواب و حسنه و برکاتی را تاکید می کند.

وی افزود: امام کاظم(ع) می فرماید«مَنْ زَارَ وَ اَللَّهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ» کسی که حضرت اباعبدالله علیه السلام را از روی معرفت و بصیرت زیارت کند خداوند گناهان قدیم او از روزی که انجام داده و تا لحظه‌ای که به زیارت حضرت ایشان نائل می‌شود را می بخشد «عارف بحقه» نه هر زیارتی! زیارت کسی آنقدر فضیلت دارد که از روی معرفت و بصیرت باشد امام را بشناسد اهداف او را بدانند و او را معصوم بداند و او را واجب الاطاعه بداند عارف امام باشد.

اهمیت معرفت و بصیرت

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: وقتی که روایات پیرامون معرفت و بصیرت را می بینیم و از سوی دیگر حوادثی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته است را نگاه می کنیم اهمیت معرفت و بصیرت را به خوبی درک می کنیم شما ببینید بعد از رحلت پیامبر اکرم جنگ‌ها و مبارزاتی که اتفاق افتاد عمدتاً هر دو طرف مسلمان بودند.

وی افزود: در طول حکومت امام علی علیه السلام جنگهایی را به ایشان تحمیل کردند مثل جمل و نهروان که تمام کسانی که برای امام علی شمشیر کشیدند مسلمانانی در قاعده «لا اله الا الله» بودند نماز و قرآن می خواندند و به طرف همان قبله ای که حضرت علی نماز می خواند آنها هم نماز می‌خواندند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در عاشورا هم کسانی که مقابل امام و حجت خدا ایستادند باز مسلمان بودند و قائلین به «لا اله الا الله» حتی بعضی از آنها کسانی بودند که به حضرت نامه نوشته و ایشان را دعوت کرده بودند.

وی افزود: چرا عمر سعد  شعاری  که پیامبر اکرم(ص) در مقابله با کفار استفاده می کرد را برای امام حسین(ع) به کار می برد!  چرا چنین اتفاقی افتاد به خاطر نبودن بصیرت اهل عبادت و نماز بود.  موحد بودند «اشهد و ان لا اله الا الله می خواندند و «اشهد و ان محمد رسول الله» می گفتند اما شمشیر به روی فرزند پیامبر کشیدند آن فرزندی که پیامبر اکرم(ص) نسبت به او سفارش کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه بیان داشت: این شمشیر کشیدن ها از نبود بصیرت است پیامبر فرموده بود «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً» اگر می خواهید گمراه نشوید و در راه حق و صراط مستقیم حرکت کنید من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می گذارم کتاب خدا و عترت اما بعد از ارتحال پیامبر(ص) عده‌ای گفتند «حسبنا کتاب الله» در واقع کتاب و قرآن را کنار گذاشتند.

وی افزود: آیا قرآن غیر اهل بیت است؟ آیا بیان این افراد دوگانگی ندارد؟ آیا کتاب را درک کرده اند؟ در کتاب الله اهل بیت نهفته است کتاب غیر از اهل بیت نیست اگر حقیقتاً به قرآن تمسک می جستند و به آن درست عمل می کردند به عترت می رسیدند « إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا. » خداوند می‌فرماید که من از شما اهل بیت آلودگی و ناپاکی را پاک کردم این اراده خداوند است یک امر شخصی بود و یک فضیلتی بین خدا و پیغمبر بود مگر کار خدا بدون حکمت است آیا خدا کاری را بدون حکمت انجام می‌دهد؟.

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: معارف را از چه دری دریافت می کنید آن کسی که در حال رکوع زکات پرداخت می‌کند مگر کسی غیر از حضرت امیر علیه السلام بود چرا آیه قرآن نازل شد«قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» اینها کتاب الله و قرآن را جلوی خانه پیامبر قرار می دهند حسبنا کتاب الله یعنی اهل بیت را کنار گذاشتند آن تیرهایی که بر پیکر پاره تن رسول خدا زدند تیر جهالت بود! فهم درستی از قرآن و دین نداشتند.

وی افزود:  اگر در همین یک مورد اجر رسالت خوب عمل می کردند که فرمود به امت و غیره بگو که هیچ پاداشی برای رسالت نمی خواهم جز شدت محبت اهلبیتم! وضعیت فرق می کرد آنها چه کردند حضرت علی را خانه نشین کردند امام حسن مجبور به صلح شد و بدن امام حسین علیه السلام را تکه تکه کردند.

هر خانه یک روضه

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: «إنّ لِقَتلِ الحُسينِ حَرارَةً في‌ قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ اَبَداً» چه کردند با دل های مردم که روز به روز علاقه و عشق به اباعبدالله الحسین علیه السلام  بیشتر می شود شرایط و موقعیت روضه اباعبدالله الحسین تعطیل نمی‌شود امسال با یک قضیه تلخ و ناگوار روبرو بودیم اما عزاداری ها را داشتیم و حقیقتاً کاسته نشد.

وی افزود: اگر در گذشته در هر محله و هر مسجدی بود امسال هر محله هر کوچه و هر خانه شد یک روضه ی اباعبدالله الحسین این ویروس منحوس نه تنها نام اباعبدالله الحسین را کمتر نکرد و مراسم‌ها را کمرنگ نکرد نه تنها کمتر نشد بلکه بهتر و بیشتر شد.

تقدیر از مردم بصیر ولایتمدار که از نظر رهبر انقلاب تبعیت کردند

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: حقیقتاً باید از مردم عزیز و ولایت‌مدار و عاشق اباعبدالله الحسین و محبین اهل بیت علیهم السلام تشکر کرد فاطمه زهرا را خشنود کردید پیامبر اکرم را خشنود کردید نکات بهداشتی را رعایت کردید و بهانه به دست غرب‌گراها ندادید.

وی افزود: عده ای چشم هایشان را به روی بسیاری از مسافرت ها و سفرها و رفت و آمدها می بندند اما به یک مراسم قدیمی چشم دوخته اند. درود حضرت زهرا علیه السلام بر شما که نام اباعبدالله الحسین را زنده نگه داشتید و به بدخواهان بهانه ندادید.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: این نشان از بصیرت دارد هم عزاداری داشتید و هم دستورهای بهداشتی را رعایت کردید و مردم حقیقتاً نظر رهبر انقلاب را تبعیت و عمل کردند در تلویزیون دیدید که رهبر معظم انقلاب تنها نشسته است به خاطر این که این مجلس اباعبدالله الحسین است و نباید تعطیل شود حتی با یک نفر هم برگزار می شود.

تقدیر از علما و مراجع که عقلانیت شیعه را به نمایش گذاشتند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: البته نباید مراجع و علمای دینی را نادیده بگیریم این مواضع به حق مراجع تقلید ایران و نجف بود که باعث شد عقلانیت دینی و شیعی به نمایش گذاشته شود. در برابر رفتارهای خرافی و وهن دینی که از طرف متحجرین و شیعه انگلیسی صورت می‌گیرد علما و مراجع از عقلانیت دینی دفاع کردند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: علما و مراجع عقلانیت دینی را به نمایش گذاشتند هرچند از نیش زبان متحجرین و عوام فریبان مصون نبودند همانگونه که حضرت علی علیه السلام از نیش زبان این متحجرین خوارج مصون نبودند امام حسن علیه السلام هم مصون نبودند اباعبدالله الحسین هم تیر و شمشیر تیز دشمن بر پیکرش و هم گزند نیش زبان این کوفیان بر روحشان نواخته می‌شد.

وی افزود: این که اولیای دین با هجوم زبان مورد حمله قرار بگیرند از ناحیه متحجرین این یک امر تازه و جدیدی نیست ما باید از علما و مراجع بزرگ تقلید تشکر کنیم بنده به عنوان طلبه کوچک و خادم کوچک علی بن موسی الرضا علیه السلام و از کنار مرقد شریف و نورانی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام خدمت تمام مراجع تقلید قم و نجف عرض اخلاص و سلام و ارادت می کنم و دست همه آنها را می بوسم که چه خوب و چه زیبا عقلانیت دینی را به نمایش گذاشتید و چه زیبا در مقابل مترجمین و عوام فریبان ایستادید و از حقیقت دین و آموزه‌های دین و آموزه‌های اهل‌بیت عصمت و طهارت دفاع کردید./933/پ202/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
سلام بر حسین.
از هیات برای عایت بهداشت و اقامه عزای اباعبدالله ممنونیم.
0
0