۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۶۶۲۳۸۰
آیت الله میرباقری مطرح کرد؛

فقر و نیازمندی انسان؛ مرکبی برای سلوک الهی

فقر و نیازمندی انسان؛ مرکبی برای سلوک الهی
نماینده خبرگان با بیان اینکه نیازهای انسان سبب رشد می‌شود، گفت: گاهی تلقی می‌شود که فقرها و نیازهای ما مزاحم رسیدن به خدا است اما همین فقرها مراکب سلوک الهی هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری، در مراسم عزاداری ایام محرم که در حسینیه مکتب العباس برگزار شد، گفت: حرکت به سوی خدای متعال از فقرها و اضطرارهایی که به خدای متعال داریم، شروع می‌شود و این نیازمندی‌های ما به اندازه نعمت های خدا یعنی بی نهایت است.

وی با بیان این که نیازهای انسان سبب رشد می‌شود، ابراز داشت: گاهی تلقی می‌شود که فقرها و نیازهای ما مزاحم رسیدن به خدا است اما همین فقرها مراکب سلوک الهی هستند.

آیت الله میرباقری به چند نکته که موجب رسیدن به کمال می‌شود، اشاره کرد و گفت: چند نکته باعث رسیدن به سعادت می‌شود که عبارت است از غافل نبودن از نیازهای خود، آگاه بودن نسبت به این که انسان برطرف کننده نیاز خویش نیست و اگر کسی خیال کند، خودش نیازهایش را برطرف می‌کند، نفسش را عجب فرا می‌گیرد، همچنین نباید اسباب را برطرف کننده نیازهایش تلقی کند که در این صورت زمینه آماده می‌شود تا فقرهای خودمان را بفهمیم و از خدا طلب کنیم آن‌ها را برطرف کند.

وی گفت: فقرها مرکب سلوک و نردبان سیر هستند اما این مرکب یک سبیل و صراط می‌خواهد که اگر این سبیل و صراط نباشد با همین مرکب وارد جهنم می‌شویم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که دو عالم عمایه و بصیرت، ظلمات و نور، حیات و موت پیشروی ما قرار دارد، ابراز داشت: ما، بین دو عالم  ایمان و کفر مخیر هستیم، خداوند در پایان سوره عنکبوت میفرماید این حیات دنیایی سراسر لهو و لعب است و حیات واقعی مخصوص آخرت است و سرای آخرت برای افرادی است که دنبال اثبات نفس نیستند.

وی به دو دسته بودن افراد در عالم تأکید کرد و گفت: در عالم دوسفره شیطان و سفره امیرالمؤمنین پهن است و جهنم محل دشمنان اهل بیت(ع) و جنت شعاع نور اهل بیت(ع) است.

آیت الله میرباقری درباره راهکار برطرف کردن حجاب‌ها اظهار داشت: برای بر طرف کردن حجاب ها و برطرف کردن ظلمات باید وارد وادی نور شد و باید دانست که اهل بیت(ع) و ولایت این بزرگواران وادی نور است.

وی با بیان این که اهل بیت(ع) منبع نور الهی هستند، ابراز داشت: امام در قلب مؤمن طلوع می‌کند و کسی که با نور امام به عالم نظاره می کند عالم را سراسر، آیات الهی می‌بیند؛ امام(ع) دائما در حال اقامه صلات و اعطاء زکات است یعنی نور را از وجود خدا دریافت می‌کند و به بندگان می رساند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به ظهور امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: وقتی امام ظهور می‌کند مردم از نور خورشید و ماه مستغنی می‌شوند؛ نفس رحمانی ائمه اطهار عالم را نورانی می‌کند و ضلالت را از بین می‌برد؛ وقتی نور اهل بیت در حجاب قرار گیرد، همه گمراه می‌شوند؛ اگر انسان از امام معصوم جدا شود دینش تاریک و وارد حیرت خواهد شد.

آیت الله میرباقری با اشاره به این که امام حسین(ع) کشتی نجات و چراغ هدایت است؛ بیان کرد: امام حسین (ع) با جهاد خودش و فدا کردن جان خودش این پرده ظلمت را از بین برد.

وی در پایان به کار سقیفه در تاریخ اسلام  اشاره کرد و ابراز داشت: کار ثقیفه این بود که مردم را به تاریکی و کوری ببرند و بصیرت را از مردم ساقط کنند که با غصب «ولایت» که حق امیرالمؤمنین(ع) بود به اهداف خود جامه عمل پوشاندند و مردم را گمراه کردند./990/پ202/ق

ارسال نظرات