۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۶۲۴۵۲
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

جریان کربلا با ظرف حقیر عقل قابل محاسبه نیست

جریان کربلا با ظرف حقیر عقل قابل محاسبه نیست
استاد حوزه علمیه قم گفت: به هیچ وجه نمی توانیم جریان کربلا را با ظرف حقیر عقل حسابگر محاسبه کنیم که مصادیق متعددی برای اثبات این موضوع وجود دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین مومنی، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علمیه قم که مهمان مهیار عبدالهی در برنامه «روبه راه» شبکه قرآن بود، گفت: وجود نازنین خاتم النبیا در منظر مردم و در مقابل مسجد دست سیدالشهدا(ع) را گرفتند و فرمودند ای مردم این حسین فرزند علی است نسبت به او معرفت و شناخت پیدا کنید.

این شناخت به امر پیغمبر ناظر به امر ظاهری و شناخت ظاهری نیست که او پدرش کیست و مادرش کدامست. ناظر بر این مطلب است که حسین(ع) سرالله است و نسبت به اسراری که در اباعبدالله الحسین(ع) وجود دارد معرفت و شناخت پیدا کنیم. چرا به امام حسین(ع) ثارالله می گوییم؟ چرا به ایشان اباعبدالله اطلاق می شود؟ وترالموتور از چه جهتی است؟ چرا به امام حسین(ع) عرض می کنیم که داعی الله؟ این ویژگی منحصرا برای سیدالشهدا (ع) بیان شده است.

وی افزود: در کفعی مصباح زیارتی بیان می کنند که حسین جان چون تو زنده ای قلب شیعه زنده است. خون تو در آسمان رفت و یک قطره از آن به زمین بازنگشت. اعتقادشیعه بر این است. محضرامام صادق(ع) عرض کردند که آقا اگر کسی از ما بمیرد همان شب اقامه عزا می کنیم. فردایش اقامه عزا نمی کنیم. چرا قبل از شب عاشورا برای امام حسین(ع)اقامه عزا می کنید. وجود مقدس امام صادق(ع) فرمودند که چون از شب محرم ملائکه در عرش پیراهن جدم اباعبدالله حسین(ع) که دو ویژگی دارد، یک چاک چاک و سوراخ است و آغشته به خون حضرت است از عرش آویزان می کنند. ما و شیعیان با بصیرتمان او را می بینیم و برای او محزون هستیم. این بعد معرفتی است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: کسانی که در وادی اباعبدالله(ع) سلوک می کنند یقیقنا در این ابعاد معرفتی ورود پیدا می کنند. بدانند که اهل هیئت و اهل روضه افراد با بصیرتی هستند. امکان ندارد کسی بخواهد شور وشعوررا از هم تفکیک کنید. اینها از هم جداشدنی نیست. کربلا سه عنصر دارد از هر کدام بخواهد غفلت شود اشتباه است. اول عقلانیت. البته نه عقلانیتی که آقایان بیان می کنند.

من دیدم بزرگواری پاسخ به برخی شبهات می دهند. جوانی راجع به عقلانیت در کربلا سوال کرد. ایشان گفت بله هیچ گاه کربلا خارج از عقل نیست، اما تبیین نکردند کدام عقل. آیا عقل حسابگر دنیوی؟ به هیچ وجه نمی توانیم جریان کربلا را با ظرف حقیرعقل حسابگر محاسبه کنیم. مصادیق متعددی برای عرضم دارم که این را ثبات کنم. فعل ابی عبدالله برای خروج. به امام حسین(ع) عرض کردند که آقا نروید فرمود از جدم پیامبر(ص) رسیده است. گفتند اهل و عیال را با خود نبرید فرمودند خدا می خواهدزن و بچه من را به اسارت ببیند. این با عق حسابگر دنیوی قابل تطبیق است ؟ اصلا می شود حساب کرد؟ اما با عقل مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ بله قابل تطبیق است. که عقل و عشق با هم تطبیق دارد.

وی ضمن بیان اینکه عناصر کربلا اول عقلانیت، دوم حماسه و سوم عاطفه و عشق است، افزود: از هیچ کدام از اینها نباید غفلت شود. ازرهگذر اینها عقلانیت و حماسه و عزت و عاطفه و عشق شاهد بروز ویژگی ها و خصایصی درپیروان سیدالشهدا هستیم. اینها در مسیری سیر می کنندکه یاران ابی عبدالله سیرکردند. علی بن الموسی الرضا به ما یاد دادند بخواهید این مطلب را. بحث ولایت مداری  در این محرمی که برما گذشت موج می زند و انصافا برگ زرینی را با تمام سختی ها و کم لطفی هایی که صورت گرفت رقم زدند. تمام موانعی که سر راه به وجود آوردند این ویروس یا پدیده دشمن است یا همینطوری به وجود آمده است. ولی قطعا تردیدی در این نیست و ادله متعدد برای عرضم دارم که دشمن از این ویروس در دو بعد اقتصاد و دیگری اعتقاد تلاش می کند بهره بگیرد.

این کارشناس مذهبی در ادامه اظهار داشت: خواستند اعتقاد را بگیرند نتوانستند. برخی از مسئولان هم کوتاهی کردند. ما خط فکری راباید از چه کسی بگیریم؟ از کسانی که هیچ اعتقادی به خدا و پیغمبر و دین ندارند؟ با رعایت موارد جلسات برگزار شد و مقام معظم رهبری تشکرکردند. چقدر بچه ها متحمل سختی ها و زحمات شدند اما همه اینها سرجای خودش، نسبت به برخی از مسئولان که حرف را به یک صورت نزدند، حرف را چندجور زدند و این باعث ایجاد مشکلاتی شد گله مند هستیم و خدا کند که در مراسم های آینده و مناسبات بعدی حداقل به اجماعی برسند. ما از یک منبع باید سخن بشنویم و آن هم ستادملی مبارزه با کرونا است. نه اشخاص که اظهار نظر کنند و با این اظهار نظر ایجاد نزاع و اختلاف کنند. شاید این به ذهن بیاید که اینها ممکن است از جای دیگر خط بگیرند.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: کربلا پیامدهای متعددی دارد. با توجه به واقعه کربلا هم می توانیم تنزیه تاریخ را داشته باشیم. هم تنزیه اجتماع و هم تنزیه فرد. تاریخ با تاسی به این سیراباعبدالله(ع) می تواند به کمال برسد. اگر احیانا از این سیر فاصله بگیرد کمالی در کار نخواهد بود. امور مادی ممکن است منتج به نتیجه شود اما مقعطی است. امام به ما فرمودند که ما هرچه داریم از محرم و صفرداریم. جبهه های ما را همین روضه ها نگه داشته است. هر روز باید منبر و روضه خوانی داشته باشیم. این نهضت را امام فرمودند که روضه ها نگه داشته است. این خیلی اهمیت دارد و باعث تنزیه تاریخ است. اجتماع ما هم اینطور پاک می شود. ما هرسال محرم شاهد این بودیم که چقدر وضعیت جامعه خوب می شد. از بسیاری از ویروس ها نجات پیدا می کردیم. امسال برخی از مسئولان انصافا در سطح شهر کوتاهی کردند.اگر بین خودشان و خدای خودشان حجت داشته اند که هیچ، اما اگر نداشتند این مطلبی نیست که بشود راحت از کنارش گذشت و ما معتقد به این هستیم که این عقوبت دارد. چون هرچه مملکت ما دارد به برکت سیدالشهدا(ع) است. جامعه تنیزه و پاک می شود. از جهت فردی افرادی می توانند با سیدالشهدا به کمال برسند. منتهی کمال در دو بعد است. کمال با عزای ابی عبدالله و کمال در عزای ابی عبدالله. درعزای او اگر حیاتی بود و فردا در خدمتتان بودم عرض خواهم کرد.

وی تاکید کرد: زیباترین زیبایی ها را در کربلا داریم. بهترین مصادیق امور اخلاقی از جمله ایثار عشق را در کربلا داریم. زمانی که اباعبدالله وارد شریعه فرات می شود عقل حسابگر دنیوی هیچ منعی درخوردن آن آب ندارد. بخور، توان پیدا کن و برای امام حسین بجنگ. اما چه چیز عباس را منع می کند؟ عقل مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ که تطبیق بر عشق دارد. نه تنها آب را نخورد بلکه کفاره لمس خنکای آب را هم داد. اوج محبت و عشق یک نوجوان به عمو، در دامن او بزرگ شده است. سخت است اما این ایام زمانش است چرا نگوییم. در قصه روضه کوتاهی کرده ایم. ما در قصه مقتل کوتاهی کرده ایم. کنار بدن سیدالشهدا (ع) عبدالله بن حسن افتاده است. مستحضرید سه بدن به خیمه ها بازنگشت؛ بدن های حضرت عباس، سیدالشهدا و دیگری عبدالله بن حسن. عبدالله بن حسن کنار پیکر اباعبدالله روی زمین افتاده است. روی بدن حضرت افتاده است و دستش قطع شده است. یک دست گردن سیدالشهدا است. می خواهند کار امام حسین(ع) را تمام کنند اوج محبت یک آقازاده را ببینید. هرچقدر به او جسارت می کنند و اورا می زنند دست برنمی دارد و شعار به خدا دست از عمویم برنمی دارم می دهد.

حجت الاسلام مومنی در ادامه اظهارکرد: برخوردی که قاسم بن الحسن نسبت به عمو دارد وقتی که سیدالشهدا می فرماید قاسم شهادت در نزد تو چگونه است؟ می گوید شیرین از عسل است.  می دانید که قاسم بن الحسن مصیبت هایی کشید که احدی آن مصیبت ها را نکشید جز سیدالشهدا (ع). همه بدن ها در کربلا یکبار پامال سم ستوران شدند اما قاسم بن الحسن بارها. طبق نقل حضرت زنده بود که زیرسم ستوران قرار گرفت. یک آخ و ناله از او شنیده نشده است. ابدا. چقدراستوار بوده است. همیشه دیدمان دید مصیبتی و روضه بوده است. بحثی شد و موفق نشدم این بحث را به سرانجام برسانم. نکات اخلاقی که از روضه ها استخراج می شود چقدر ادب در مقابل پدر بالا می آید. حضرت علی اکبر مستقیم عرض حاجت نمی کند که بابا دید ولایی ات را از من بردار من شهید شوم. می گوید بابا تشنگی من را کشت و امام حسین می گوید برو انشالا از دست جدت سیراب شوی.

وی گفت:حضرت عباس(ع) امام حسین را برادر خطاب نکرد و می گفت آقا و مولای من. ادب این چندساله حضرت عباس(ع) را امام حسین(ع) یکجا جواب داد. آنجا که حضرت عباس به میدان می رود همه را یکجا جواب داد:  اِرْکَبْ بِنَفْسِی أَنْتَ. امام حسین نگاهش به لشگر دشمن است و حرکتی که دشمن انجام می دهد. از پشت سرخیال راحت شد که حضرت عباس(ع) است. زمانی که شنید عباس (ع) اذن برای میدان می خواهد، در این فاصله امام حسین برگشت و محاسن حضرت ترشد. حضرت عباس گفت حسین جان سینه ام تنگی می کند وقتی غربت و بی کسی تو را می بینم. روضه علی اکبر را ما داستان شهادت می دانیم. در حالی که من روضه ابولفضل را یک جریان احساسی عاطفی بسیار عالی می دانم. وقتی آمد خدمت امام عرض کرد که تشنگی من را می کشد امام حسین فرمودند علی جان می خواهی بروی برو. اما قبلش برو با اهل بیت و اهل قیام خداحافظی کن. در آن بحران امام حسین(ع) از این مسئله غافل نیست که محرم خیام علی اکبراست و  پاسبان خیام حضرت عباس(س) است. علی اکبر وارد شد و امام حسین(ع) دید او دیرکرده است. پرده خیمه را بالا زد و دید این بی بی ها وبچه ها و و خواهرها دامن او را گرفته اند و می گویند به بی کسی ما رحم کن. طاقت فراق تو رانداریم.

مدرس حوزه علمیه قم گفت: حاج مصطفی یگانه ای در قم داریم که پیرغلامی است برای خودش و فقط می گردد در هیئت ها ببیند چه کاری روی زمین مانده است، بشورد و بردارد و ببرد. بی ادعا است. یک شب در منزل ما آمد و گریه کرد. گفت من با این ویروس کاری ندارم. این ویروس هست ولی شاید ما قدرشناس نبودیم که در به روی ما بسته شده است. خیلی باید التماس کنیم که دوباره در به روی ما باز شود. شاید آنطور که باید و شاید قدرندانستم. قدر روضه و هیئت ها و حرم ها و کربلا را ندانستم. استغفار خوب است داشته باشیم تا بلکه امام حسین(ع) عنایتی کنند. من معتقدم مادرمان حضرت زهرا(س) چادرش را بتکاند خیلی چیزها حل می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه شاید برخی از دوستان و همکاران شما راضی به این امر نباشند، افزود: 20 تا 25 نفر مشغول به ساخت این برنامه هستند. دوستانتان خیلی در این برنامه ها زحمت می کشند. من به نوبه خودم تشکر می کنم. رسانه انصافا این ایام سنگ تمام گذاشت. زحمت بسیار زیادی کشید. از برخی از آقایانی که مدعی خدمت هستند، گله مند هستیم که نسبت به این رسانه مقدس کم لطفی می کنند. امام مطلبی را به ما فرمودند؛ اگر حرفی زدی و دشمن خوشش آمد معلوم است فکر شما فکر اسلامی نیست. اندیشه شما انقلابی نیست. اندیشه تان را اصلاح کنید. من باید به عنوان کسی که الان در رسانه آمده ام طوری سخن بگویم که دشمن سواستفاده نکند. اگر ادبیات گفتاری من جوری باشد که دشمن سواستفاده کند یا بتواند به نفع خود استفاده کند باید تجدید نظرکند. کم لطفی هایی صورت می گیرد. بچه های رسانه بچه های انقلاب هستند. کم لطفی در حق اینها نکنید. اما این اتفاقاتی اخیرا افتاده است و در روضه ها مسائلی را شاهد هستیم. چون این ایام اوج مصیبت است می خواهم به نکته هایی اشاره کنم. بانی مجالس اهل بیت خود حضرات هستند. این چه حرف نامربوطی است. کدام یک از اهل بیت مجلس عزا گرفته اند. اگر کسی یک مطالعه سطحی در تاریخ داشته باشد بانی مجالس عزا خود حضرات معصومین هستند. محضرامام صادق(ع) آمد و آقا فرمود چرا نبودی دیشب کجا بودی؟ گفت آقا برای جدتان مجلس عزا گرفته بودیم. حضرت فرمودند دم در دیدید چه کسی نشسته بود؟ عرض کرد خیرآیا. فرمود من دم در نشسته بودم. مجالس برای حضرات گرفته نشده است؟ حضراتی که کلماتی و مطالبی می گویید و دل بچه مذهبی ها را به درد می آورید اینها عقوبت دارد

این کارشناس مذهبی توضیح داد: در جلد 44 بحارالانوار مرحوم مجلسی صفحه 292 روایت دست راست پایین را ببینید. وجود نازنین خاتم الانبیا آمدند کنار زهرای مرضیه فرمودند فرزند فاطمه ام را بیاورید. عرض کردند شست و شو می دهیم. فرمود چه کسی را فرزند فاطمه(س) را؟ او پاک است بیاورید. فرمودند فاطمه جان خدا نام فرزند تو را حسین گذاشته است. جبرئیل برایم خبرآورد که حسین را در کربلا به شهادت می رسانند. زهرای مرضیه به شدت گریه کردند. به طوری که اهل خانه هم از گریه او گریه کردند. وقتی کمی آرام شدند عرض کردند پدر این اتفاق چه زمانی می افتد. حضرت فرمودند دخترم زمانی که من نیستم و تو هم نیستی و پدرش علی هم نیست. شدت گریه فاطمه بیشتر شد. عرض کرد بابا چه کسی برای حسینم مجلس ماتم بگیرد. چه کسی برای حسینم گریه می کند؟ پیغمبرخدا فرمودند دخترم می آیند امت من که مردها برای مردها و زن ها برای زن ها گریه می کنند وهر سال تجدید می شود. روز قیامت از این مردها من دستگیری می کنم از این زن ها تو شفاعت می کنی. ائمه بانی مجلس عزای امام حسین(ع)هستند. حضرت رضا می فرمود پرده بزنید و بنشینید و گریه کنید. امام سجاد (ع) می فرمود بنشینید گریه کنید. علنی هم مجلس می گرفتند. این چه حرف نامربوطی است. چرا آقایان دقت نمی کنند.

وی گفت: ببینید چقدر مصیبت گذشته است. مجلس عزا نگیریم و اینها در کتب بماند. سنگین تری مصیبتی که روز عاشورا شنیدید گودی قتلگاه است. اما تازه ما شاهد یک سری مصیبت هایی هستیم. باور بفرمایید منکه وارد روضه می شوم در برخی از اینها متحیر هستم بگویم یا نگویم. بعد از اینکه سر مطهر حضرت را از بدن جدا کردند تازه آمدند هرچه به تن حضرت بود غارت کردند. بجدل نامی آمد و انگشتر را درنیاورد. بعد از او مرد شامی ملعونی آمد و به بهانه اینکه می خواهد شالی از حضرت بردارد هر دو دست حضرت را از بدن جداکرد. من وارد جزییات نمی شوم. اینها کلیات ماجرا است و با همین ها نمی توانی کنار بیایی. این مصیبت تمام  نشد و تازه رفتند به اسب هایشان نعل تازه زدند. هفت موشک به حاج قاسم خورد. می گفتند این دست حاج قاسم است. حاج قاسم یک تکه از بدنش هست. اما با آن بدن چه کردند که وقتی خواهر بیاید نگاه کند ببیند از سه جهت بدن حضرت را پامال سم ستوران کردند. مصیبت بعدی چه بود؟ من مرد ورود به این نیستم. می گویم و می گذرم. حتی در حرم خواستم روضه اش را باز کنم و از رو بخوانم نشد. مصیبت بعدی غارت حرم و اهل بیت سیدالشهدا است. به خدا پناه می بریم که چه به این حضرت گذشته است. مصیبت بعدی جدا کردن سرها است. سرها را از بدن جدا کردند. مصیبت بعدی سوزاندن وآتش زدن خیمه ها است.

حجت الاسلام مومنی افزود: خیمه ای به نام خیمه دارالحرب داریم. دارالحرب اتاق جلسات قبل از جنگ است در آن اجتماع می کردند. بعد از جنگ معراج شهداست. هر بدنی که روی زمین می افتاد را اینجا می آوردند. همه خیمه ها را آتش می زدند. خیمه دارالحرب را هم آتش زدند. آتش زدند بدن ها چه شده است؟ وامصیبتا. چه کسانی بدن ها را برده اند؟ تعدادی زن و بچه؟ بدنی که امام حسین (ع) از آوردنش عاجز شد و سوال کرد جوانان بنی هاشم بیایید. ببنیید چقدر مصیبت است؟ مصیبتی که به شام غربیان برمی گردد. بردن سرسیدالشهدا به منزل توسط خولی ملعون. تقسیم سرها در عاشورا و در دید اهل بیت صورت گرفت. امان از این روز که از روزهای سنگین برای اهل بیت است. صبح تا ظهر عمد سعد همه کشته های خودشان را دفن کرد اما بدن عزیزان زهرا روی زمین افتاده بود. بعد دستور داد زن و بچه ها را سوار شتران بدون جهاز بکنند و ام کلثوم علیه اسلام آمدند که اهل بیت را سوار کنند و فرمودند مردها کنار بروید خودمان خودمان را سوار می کنیم. مجسم کنید چقدر سخت است.اگر امام سجاد اینجا و جاهای دیگر فرموده باشد که ای کاش مادر من را نمی زایید. همه را سوار کردند. زینب و ام کلثوم تنها ماندند. زینب به هر صورتی بود ام کلثوم را سوارکرد. زینب تنها ماند. چطور سوار شد؟ دختر ابی عبدالله سربلند کرد و گفت کجایی که عمه ام را تازیانه می زنند. اینقدر اینها پست و خبیث هستند اهل بیت را از کنار قتلگاه عبور دادند تا نگاه اینها به بدن های مطهر افتاد مثل برگ خزان خودشان را روی زمین ریختند.

وی بیان کرد: کنار این بدن ها شروع به عزاداری و گریه کردند. مجلس عزا نگیریم؟ این حرف است. روز یازدهم به قدری گریه کردند دشمن گریه کرد. طوری گریه کردند که از کنار اسب ها جوی آب جاری شد. نهیب زدند که بلند شوید ولی کسی بلند نمی شد. اینجاست که اینقدر با تازیانه به این بچه ها زدند تا جدا شوند. جدا شدند اما دختر امام حسین(ع) جدا نمی شد. اینجا هر چه با تازیانه زدند دختر ابی عبدالله جدا نشد. جسارتی کردند و اینجاست که امام زمان (عج) می فرماید: لأَندُبَنَّکَ صَباحا و مَساءً و لأَبکِیَنَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما.

همچنین حاج احمد نیکبختیان، مداح و ذاکراهل بیت مهمان برنامه بود. او گفت: امسال علیرغم اینکه فکر می کردند ممکن است جلسات پررونق نباشد، جلسات بسیار پررونق بود. الحمدالله هیئات مذهبی از این اتفاق سربلند بیرون آمدند. درست است که ویروس کرونا بود و عده ای تلاش کردند جلسات آنطور که باید و شاید برگزار نشود اما الحمدالله رب العالمین هرجایی از کشور را شما نگاه می کردید هیئات مذهبی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی که ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده بودند به نحو احسن پیش رفتند.

وی افزود: امسال کیفیت خیلی بهتر از سال های گذشته بود و الحمدالله تعداد زیادی از مردم شرکت می کردند و تمام پروتکل های بهداشتی هم رعایت می شد. انشالا بتوانیم قدر این جلسات را بدانیم. شاید هر سال کربلا رفتن برای ما عادت شده بود. عادتی که اینقدر که باید و شاید به آن اهمیت نمی دادیم. الان می فهمیم که کربلا رفتن یعنی چه. اعلام کرده اند که شاید امسال برنامه اربعین نباشد و این برای ما خیلی سخت است که چه کنیم.

این ذاکر اهل بیت(ع) گفت: کربلا و مکه و مدینه که می رویم همه می گوییم هرچه گرفته ایم از امام رضا(ع) گرفته ایم. انصافا هم همین است. اکثر رفقایی که می خواهند به کربلا یا حج بروند اول به حرم امام رضا می روند و از امام رضا می خواهند وبعد می روند. آنجا هم که می روند دلتنگی برای امام رضا خیلی زیاد می شود. من سال های گذشته در حج دیده ام. با زائرانی که از کشورهای دیگر می آمدند همینکه اسم امام رضا می آمد جلسه منقلب می شد و به هم می ریخت. مشهد هم که می رویم دلتنگ بقیع و پیغمبر(ص) هستیم.

این قاری قرآن بیان کرد: در نوجوانی و جوانی من در محله مان روضه ای برقرار می شد. آقای هاشمی دانا می آمدند و درباره حضرت زهرا(س) جلسه ای بود و هر بار که می آمدند کیف می کردم. از حال معنوی او بهره می بردم. حاج محمد تقی طاهری انصافا در جلسات آقازاده هایشان باوقار و متین می نشستند. در خاطرم است آن زمان که حاج محمد آقا پنبه چی بودند می آمدند انتهای جلسه می نشستند و اینکه بچه هایشان می خواندند کیف می کردند. به هر حال برای هر پدری این افتخار است که دست پرورده هایش افتخار نوکری امام حسین(ع) را دارند. همه این بزرگواران از جمله حاج آقای شمشیری و حاج آقا آهی که چندین سال است از فیض حضورشان محروم هستیم، اهل دل بودند.

حاج احمد نیکبختیان اظهار کرد: شما از سردار دل ها حاج قاسم گفتید. باور کنید تشییع جنازه ای که برای حاج قاسم برگزار شد بی نظیر بود. عالم تشیع چنین چیزی به خودش ندیده بود. بعد از حضرت امام (ره) همچین تشییعی ندیده بودیم. شور و حرارت مردم بسیار بود و باور کنید هیچ کجایی در مسیر نبود که یک لحظه تراکم جمعیت کم شود. جمعیت به صورت فشرده ایستاده بودند وبه این شهید بزرگوار ابراز علاقه می کردند. این افتخاری است که خداوند نصیب این بزرگواران کرده است. همه از درخانه امام حسین(ع) است.

حاج محمود کریمی تعریف می کرد. من هم هر هفته به خانه شان که می رفتم، می دیدم جمعه ها عصر یک گوشه از خانه روضه خانگی برگزار می کنند. امثال بحث روضه های خانگی خیلی خوب بود و احیا شد. درباره روضه های خانگی در جهاد دانشگاهی جلسه ای گذاشته بودند گفتم بحث روضه های خانگی جای خودش و الحمدالله امسال احیا شد. برخی گفتند همه جلسات را خانگی کنیم و جلسات برگزار نشود. من گفتم جلسات بزرگ سرجایش و جلسات خانگی هم سرجایش باشد. باید برگزار شود. این جلساتی که امسال برگزار شد و این میزان از شور و حرارت و بزرگی جلسات معظمی که برگزار شد خودش در مقابل دشمن رزمایش است. اگر حضرت زینب(س) در کوفه شروع به خطبه خواندن کرد که همه نگاه کردند و گفتند این امیرالمومنین(ع) است که خطبه می خواند، این رزمایش است. وگرنه اینقدر داغ دیده بود که کسی فکرش را نمی کرد ایشان چنین خطبه ای را قرائت کند. در صورتی که همگی با غل و زنجیر خطبه ایراد کردند.

وی تاکید کرد: جلسات بزرگ باید برگزار شود و حمایت شود. امسال رسانه ملی خیلی خوب جلسات را به دنیا و به مردم نشان دادند و گفتند بدانید اگر ویروس هست درست. ویروس سرجایش ما توانستیم این جلسات را با رعایت بهداشت برگزار کنیم و الحمدالله مشکلی هم برای کسی پیش نیامد.

«رو به راه» با تهیه کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که در 15 شب ابتدایی ماه محرم هر شب ساعت 24 تقدیم ارادتمندان به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) می شود./د101/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات