۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۶۶۲۶۲۴
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۲۵)

در شعار تعظیم؛ در عمل تضعیف!

در شعار تعظیم؛ در عمل تضعیف!
حجت‌الاسلام الیاسی با انتقاد از عملکرد دوگانه برخی مسؤولان نسبت به عزاداری محرم گفت: کسانی که شعائر الهی را هتک حرمت و تضعیف می‌کنند از تقوای باطن به دور هستند.
حجت الاسلام هادی الیاسی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به تضعیف شعائر الهی و حسینی توسط برخی از مسؤولان کشوری اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسؤولانی در کشور ما هستند که به مهم‌ترین اعتقاد مردم جامعه اسلامی که تعظیم شعائر حسینی و عزاداری سیدالشهدا(ع) است، کم‌ترین اهتمامی نمی‌ورزند.
 
وی به تغییر نرم مواضع مسؤولان توسط دشمنان پرداخت و خاطرنشان کرد: دشمن یکدفعه نمی‌آید نام خیابان‌ها، نام کوچه‌ها یا مثلا بعضی از روز‌ها را تغییر بدهد، آرام آرام پیش می‌رود! اینکه اول نام شهدا از کوچه‌ها حذف می‌شود، بعد واژۀ اسلامی از کنار بزرگ‌ترین خیابان در تهران حذف می‌شود، بعد محرم که می‌آید تا چند روز هیچ تغییری را در شهر مشاهده نمی‌کنیم، اگر یک یا دو مورد می‌دیدیم حمل بر این می‌کردیم که ناخواسته است؛ اما وقتی دیدیم پازل دارد تکمیل و موارد متعددی کنار هم چیده می‌شود، احساس نگرانی می‌کنیم.
 
حجت الاسلام الیاسی عملکرد شهرداری تهران در ابتدای محرم را ناراحت کننده عنوان کرد و ابراز داشت: به هرحال توصیه ما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این است که مسؤولان و تمام کسانی که پست و مقامی دارند از این جایگاه برای خدمت‌رسانی استفاده کنند. فرصتی که خداوند در اختیارشان گذاشته است تا به جامعۀ اسلامی خدمت کنند، چرا از این فرصت برای دشمنی با دین و ظواهر دین استفاده می‌کنند؟
 
وی به رابطۀ بین تقوا و شعائر اشاره کرد و گفت: رابطۀ بین تقوا و شعائر به‌گونه‌ای است که اگر عده‌ای به تعظیم شعائر الهی پرداختند، نشانۀ تقوای آنان است. در مقابل نیز کسانی که نسبت به شعائر الهی بی‌احترامی،‌ تحریف یا تحدید می‌کنند باعث دوری آن‌ها از تقوای دل و باطن است.
 
این استاد حوزه مخالفت و تضعیف شعائر الهی را پیروی از شیطان و طاغوت عنوان کرد و اظهار داشت: اینکه چه چیزهایی مصادیق شعائر الهی است، جای بحث دارد؛ اما مسلما هر نمادی که مورد توصیۀ دین، اهل‌بیت(ع) و عقل باشد از جمله مصادیق شعائر الهی بوده و وظیفۀ فردی مسلمانان در قبال این شعائر شناسایی، تکریم، تعلیم، تبلیغ و محافظت است.
 
وی با تبیین تبعات تضعیف شعائر حسینی در جامعه خاطر نشان کرد: مردمی که به‌خاطر مشکلات معیشتی صبح تا شب سرگرم کار هستند، این شعائر حسینی هم اگر از آن‌ها گرفته شود و کوچه و خیابان‌ها رنگ و بویی از محرم نداشته باشند، دشمن چند قدم جلو می‌افتد و تحریف آغاز می‌شود که آرام آرام به جای پرچم اسلام، دنیاگرایی و مصرف‌گرایی یا شبیه به این مواضع ترویج می‌شود؛ به عبارتی وقتی آداب و شعائر اسلامی از بین برود به سمت یک حکومت لیبرالیستی و دنیاگرایی حرکت خواهیم کرد!

حجت الاسلام الیاسی به وظیفۀ علما و مسؤولان در قبال تعظیم شعائر الهی پرداخت و ابراز داشت: عالمان دینی در این زمینه وظیفه دارند و باید مراقبت کنند؛ اما یک بخشی از ترویج آن در جامعۀ اسلامی با نهادها و ارگان‌هایی مانند؛ شهرداری است.
 
وی به دوگانگی گفتار و عملکرد شهرداری تهران در سیاه‌پوش کردن شهر اشاره کرد و ادامه داد: شهرداری می‌گوید وظیفۀ ما سیاه‌پوش کردن شهر نبوده است. اگر وظیفۀ شما نبوده چرا این پرچم‌ها را عوض کرده‌اید؟ اگر هم وظیفۀ شما است، چرا به درستی به وظایفتان عمل نمی‌کنید؟ این دوگانگی‌ها را مردم می‌فهمند و همان‌طور که در جریان حذف واژه شهید از کوچه‌ها، مردم آتش به اختیار عمل کردند و خودشان دوباره نام شهید را در ابتدای هر کوچه‌ای اضافه کردند، مطمئن باشید اگر یک جایی احساس کنند این دشمنی‌ها با ظواهر دین و شعائر الهی ادامه پیدا می‌کند، دوباره به صورت آتش به اختیار عمل خواهند کرد.
 
سخنران هیئات مذهبی باتوجه به بیانات حضرت امام(ره) حفظ فرهنگ عاشورایی را یکی از مصادیق شعائر الهی بیان کرد و عنوان داشت: حضرت امام(ره) می‌فرمایند که ما انقلاب کردیم که شعائر اسلامی زنده شود، نه اینکه شعائر اسلامی از بین برود. در مورد عاشورا هم ایشان نظرشان این بود که زنده نگه‌داشتن عاشورا یک مسأله بسیار مهم سیاسی - عبادی است./ت301/ق
ارسال نظرات