۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۶۲۹۴۱
در حاشیه اکران مستند تکیه گاه مطرح شد؛

مستند تکیه گاه دریچه ای نو برای بهره گیری از ابزار رسانه

مستند تکیه گاه دریچه ای نو برای بهره گیری از ابزار رسانه
حجت الاسلام محسنی گفت: نقطه عطف تولید مستند تکیه گاه، همکاری ایجاد شده در بین دو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما و مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مستند تکیه گاه عصر 17 شهریور در سالن همایش های صدا و سیما اکران شد؛ این مستند که به کارگردانی داود جلیلی و تهیه کنندگی حامد توکلیان ساخته شده است، به نقش علمای دین در صیانت از استقلال ملی و اقتصاد مقاومتی می‌پردازد. در حاشیه این مراسم به سراغ برخی از دست اندرکاران و عوامل تولید این مستند رفتیم تا مراحل تولید این اثر را جویا شویم.

حجت الاسلام محسنی معاون مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه، نقطه عطف تولید مستند تکیه گاه را، همکاری ایجاد شده در بین دو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما و مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: این مستند دریچه ای نو است برای این که در پیاده سازی موضوعاتی همچون بیانیه گام دوم، جهش تولید، اقتصاد منهای نفت و از این دست موضوعات راهبردی از ابزار رسانه بهره ببریم.

تاریخ زندگی اقتصادی علما اتوبانی پر از منابع ارزشمند

داود جلیلی کارگردان مستند تکیه گاه با اشاره به علل کلید خوردن این مستند به خبرنگار رسا، گفت: ایده مستند از سوی مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیما مطرح شد و کاری که به ما سپرده شد، نیازمند تحقیق و پژوهش گسترده بود.

وی ادامه داد؛ با توجه به این که محور مستند تکیه گاه حول عملکرد اقتصادی تنی چند از علما از دوران قاجار تا زمان پهلوی اول بود و در عین حال منابعی که به زندگی اقتصادی علما بپردازد بسیار محدود است و این کار را دشوار می کند.

جلیلی تبدیل محتوا به زبان رسانه را از دیگر سختی های تهیه این مستند دانست و افزود: کار مستند برای اینکه بتواند مخاطب را جذب کند نیازمند رنگ و لعاب رسانه ای متناسب با محتوا است و ما درفیلم مستند بنای آن را داریم که با زبان تصویر با مردم سخن بگوئیم، درحالی که منابع تصویری ما دراین خصوص بسیار محدود بود؛ بنابراین سعی کردیم با کمک گرفتن از کلاژ عکس و یا انیمیشن این کمبود را جبران کنیم.

وی در خصوص ادامه ساخت مستند اظهار داشت: مستند تکیه گاه 1 به دوران قاجار تا پهلوی اول می پردازد و بنا داریم در قسمت پیش رو به پهلوی دوم و دوران انقلاب اسلامی بپردازیم.

جلیلی در پایان گفت: تاریخ زندگی اقتصادی علما یک جاده باریک نیست، بلکه یک اتوبان است پرازمنابع ارزشمند، که می توان با کمک رسانه از آن ها بهره گرفت، چرا که زندگی اقتصادی علما هنوز هم ناگفته بسیار دارد.

نقش اقتصادی علما مغفول مانده است

در ادامه به سراغ حامد توکلیان تهیه کننده مستند تکیه گاه  به عنوان  صاحب ایده اصلی این طرح رفتیم تا از مراحل شکل گیری و مشکلات ساخت آن اطلاعات کسب کنیم.

حامد توکلیان تهیه کننده مستند تکیه گاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دغدغه ای که به ساخت این مستند منجر شد، گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و نیز مغفول ماندن بعد اقتصادی زندگی علما موجب شد طرح این مستند کلید بخورد.

وی به میهن دوستی علمای دینی اشاره کرد و افزود: نقش علمای بزرگ درحفاظت از استقلال و اقتصاد ایران مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است و تبلیغات دشمن به این سمت رفته است تا دست علمای دینی را از امور اجتماعی و اقتصادی کوتاه کند و از سوی دیگر این گونه القاء کند که علما هیچ گونه حساسیت نسبت به سرنوشت کشور ندارند؛ از این رو برآن شدیم با ساخت این مستند از غربت علما در این زمینه بکاهیم و در این مسیر از حضور اساتید برجسته ای همچون دکتر موسی نجفی و دیگر اساتید بهره بردیم.

وی کمبود منابع مالی را از مشکلات همیشگی این دست کارها دانست و افزود: علاوه بر بودجه اندک در این حوزه، مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا نیز کار را برای ما دشوار کرد به گونه ای که حتی دو نفر از تیم تولید مستند به این بیماری مبتلا شدند، اما چون تعهد زمانی نسبت به انجام پروژه داشتیم کار ادامه پیدا کرد./1399/پ201/ب1

ارسال نظرات