۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۶۳۱۸۰
حجت الاسلام روانبخش بررسی کرد؛

زندگی پر فراز و نشیب آیت الله صانعی

زندگی پر فراز و نشیب آیت الله صانعی
حجت الاسلام روانبخش ضمن بررسی علت تغییر رویکرد آیت الله صانعی، گفت: ارتباط با جبهه آزادی و اطلاعات غلطی که به او دادند منجر به تغییر مواضع آن مرحوم شد.

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله یوسف صانعی را دارای دو هویت شخصیتی دانست و گفت: ایشان پیش از انقلاب تا پایان دولت هاشمی رفسنجانی دارای هویت انقلابی بود و به عنوان یک عالم دینی انقلابی شناخته می شد.

وی افزود: بعد از انقلاب عضو شورای نگهبان و دستگاه قضائی شد و مدتی امام جمعه موقت بود که خطبه های آتشین ایراد می کرد؛ همچنین کرسی بحث ولایت فقیه داشت که منجر به انتشار کتاب ولایت فقیه شد و در این کتاب حرف های درستی زده است که با اندیشه بزرگانی همچون آیت الله مصباح و جوادی آملی تفاوتی نداشت.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی شکل گیری هویت دوم آن مرحوم را با پایان کار دولت هاشمی رفسنجانی و در آستانه دولت اصلاحات دانست و گفت: آیت الله صانعی در آستانه دولت تحول فکری پیدا کرد و مواضع سیاسی اش تغییر کرد؛ علت تغییر فکری ارتباط با سران نهضت آزادی و اطلاعات غلطی بود که به او می دادند، دلیل این امر همان دلیل تغییر مواضع آیت الله منتظری بود.

وی با اشاره به این‌که برخی به آیت الله صانعی لقب مرجع نواندیش شیعه داده بودند، ابراز داشت: علت این نام گذاری رفت و آمدهای ایشان با  اصلاح طلبان بود؛ این لقب برای او لوازمی داشت که منجر به فتوا و سخنانی جدید شد؛ مثلا ایشان می‌گفت «اسلامی که من معرفی می کنم اسلام ساده است، اگر این اسلام به دنیا نشان داده شود از 8 میلیارد نفر در دنیا، 6 میلیارد مسلمان می شوند» این سخن بدین معنا است که کاری را می توانم انجام دهم که انبیاء نتواستند انجام دهند، در حقیقت این کار فقط تغییر تابلو است.

حجت‌الاسلام روانبخش به برخی فتاوای آیت الله صانعی اشاره کرد و اظهار داشت: فتوا به سن بلوغ دختران در 13 سالگی و تساوی مردان و زنان در مسؤولیت هایی همچون امام جمعه و جماعت زن از جمله آنها بود؛ دیگر فتوای او محرمیت فرزند خوانده است که خلاف نص صریح قرآن می باشد و من در کتاب «نبض انحراف» به این فتاوا پرداخته ام.

وی افزود: این سنخ فتواهای او سبب تشکیل جلسه خصوصی جامعه مدرسین شد؛ در جلسه قرار شد جمعی به دیدار او بروند و نسبت به فتاوایی که برخلاف اجماع و قرآن است تذکر دهند که در صورت کارساز واقع نشدن، اقدام لازم صورت گیرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی به جلسه جامعه مدرسین در عدم صلاحیت مرجعیت و فتوا آیت الله صانعی اشاره کرد و گفت: تذکرها اثر نکرد و او به کار خود ادامه داد؛ بنابراین جامعه مدرسین جلسه ای بدین منظور تشکیل داد و در مورد عدم صلاحیت مرجعیت ایشان رأی گیری شد.

وی افزود: پس از این ماجرا کسی از مجتهدین را سراغ ندارم که او را به عنوان مرجع تقلید معرفی کند اما با این حال دفتر را تعطیل نکرد اگرچه دفتر او از رونق افتاد ولی وجوهات را همچنان دریافت می کرد.

حجت‌الاسلام روانبخش مواضع سیاسی آیت الله صانعی را پس از خلع مرجعیت منطبق با اصلاح طلبان بیان کرد و اظهار داشت: در فتنه 78 بیانیه ای صادر کرد و در آن نوشت«کشته ها بر روی کشته انباشته شده است» در حالی که در ماجرای کوی دانشگاه تنها یک نفر به صورت مشکوک کشته شد.

وی به نقش آیت الله صانعی را در فتنه 88 و حمایتش از سران فتنه اشاره کرد و گفت: او از میرحسین موسوی تمجید کرد و از آقای کروبی به عنوان «آیت الله کروبی» یاد کرد؛ همچنین از خدا نسبت به مستجاب نشدن دعا برای نجات یافتن سران فتنه از حصر گلایه کرد و یا می گفت «شعار یا حسین میرحسین شفابخش است».

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی حکایت زندگانی آیت الله صانعی را درسی برای دیگر سیاسیون دانست و افزود: مرگ حق است؛ سیاسیون و خود ما باید بدانیم تمامی مواضع‌مان ثبت و ضبط می شود و در پیشگاه خداوند باید جواب بدهیم.

وی افزود: خواص باید بدانند در معرض لغزش هستند و تمامی حب و بغض باید برای خدا باشد در غیر این صورت کم کم به جایی خواهند رسید که جایگاه خود را در میان مردم متدین از دست می دهند./1370/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
در پیام تسلیت ا یت الله مظاهری که از مراجع هستند به مقلدان اقای صانعی تسلیت گفته شده
3
0