۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۶۳۳۸۴
طباطبایی‌نژاد:

پروانه ساخت برآمده از قانون و غیرقابل حذف است

پروانه ساخت برآمده از قانون و غیرقابل حذف است
معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره مسأله حذف پروانه ساخت از فیلم های سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با مطرح شدن دوباره حذف پروانه ساخت که به دنباله آن دبیر جشنواره فیلم فجر نیز در توییتی از این اقدام حمایت کرده بود، مهم‌ترین چهره سینمایی که باید در این باره واکنش نشان می‌داد و نظر خود را صراحتاً بیان می‌کرد کسی جز محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نبود.

این معاونت مسئولیت شوراهای پروانه ساخت و نمایش را برعهده دارد و حفظ صیانت از این بخش باید توسط این معاونت انجام شود. بنابراین این مدیر سینمایی در گفت‌وگوی کوتاهی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در ابتدا درباره ضرورت قانونی پروانه ساخت بیان کرد که «بر اساس ماده 4 آیین‌نامه بررسی فیلمنامه و صدور فیلمسازی مصوب 20 خرداد سال 1377 هیأت وزیران، صدور پروانه ساخت فیلم یک امر قانونی و جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که قانون بالادستی دارد. بر این اساس هر فیلمی در کشور بخواهد تولید بشود بر اساس قانون نیاز به مجوز دارد. هر تغییری هم در این خصوص نیاز به قانونی شدن و ابلاغ دارد.»

در صورتی که پروانه ساخت حذف بشود به طور مشخص اصلی‌ترن رکن نظارت بر محتوای فیلم‌های سینمایی از دست می‌رود. طباطبایی‌نژاد در پاسخ به تسنیم درباره جایگزین سازمان به این جمله اکتفا کرد که قاعدتاً در آن صورت، گزینه بدیل توسط قانون‌گذار طراحی خواهد شد.

بنابراین با توجه به سخنان وی می‌توان نتیجه گرفت که اولاً پروانه ساخت و حذف آن امری نیست که به سهولت رخ دهد و برای هر تغییر و تبدلی باید قانون‌گذاران کشور و مصوبین قوانین بالادستی تصمیم بگیرند. دوم اینکه با فرض حذف این پروانه بدون شک جایگزینی برای نظارت محتوایی در نظر خواهد گرفته شد./د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات