۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۶۳۸۴۴
یادداشت؛

سینمای دفاع مقدس مظلوم باقی مانده است

سینمای دفاع مقدس مظلوم باقی مانده است
جبار آذین؛ منتقد و مدرس سینمای ایران در یادداشتی به بررسی وضعیت سینمای ایران در پرداختن به حماسه دفاع مقدس پرداخته است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جبار آذین؛ منتقد و مدرس سینمای ایران در یادداشتی به بررسی وضعیت سینمای ایران در پرداختن به حماسه دفاع مقدس پرداخته است.

متن این یادداشت بدین شرح است:

مهم‌ترین دستاورد سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب در عرصه تولید فیلم، شکل‌گیری گونه‌ای از فیلم، ژانر و سینما با عنوان «دفاع مقدس» و در ادامه «مقاومت» است؛ گونه‌ای که به دلیل مؤلفه‌ها و ویژگی‌های ملی، میهنی و دینی، با باورها، اعتقادها، ارزش‌ها، آرمان‌ها و فرهنگ و ادبیات خاص دوران دفاع مقدس و رزمندگان درهم آمیخته و همین خصوصیات و وجود یک مشخصه متمایز؛ خداباوری، مبارزه و شهادت در راه خدا، آن را به‌رغم بستر، موضوعات و رخدادهای جنگی از سینمای متداول جنگی جهان متمایز و ممتاز کرده است.

 

 

سینمای دفاع مقدس می‌توانست تبدیل به گونه محوری و شاخص در سینمای کشور شود و در این راه هم بعضی سینماگران و مدیران، گام‌هایی برداشتند و آثاری خوب و مانا نیز در این زمینه ساخته شد، اما به علت تأثر، دخالت و سلطه سیاست، تجارت و رفاقت، به مرور از راهی که پیش‌رو داشت، دور شد. آنچه این نوع فیلم و سینما را دچار انحراف کرد، کلیت، ساختار، مدیریت و اجرا را هم در سینمای کشور دگرگون ساخت و مانع از حرکت متعالی و بالنده سینما و سینماگران کشور، برای ایجاد سینمای ملی ایران شد.

باآنکه نگاه ابزاری برخی سیاسیون به فرهنگ و سینما، سینمای دفاع مقدس را از درون تهی و از واقعیت‌ها، صداقت، سلامت و باور دور کرد و فیلم‌هایی هم به تقلید از سینمای جنگی جهان در ایران ساخته شد که از منظر مضمون و محتوا، ربطی به دفاع مقدس نداشتند، اما به همت گروهی از سینماگران و چند مدیر باورمند وعلاقه‌مند، هنوز هم کم و بیش فیلم دفاع مقدس ساخته می‌شود.

 

 

گرچه فیلم‌هایی هم درمیان کشاکش فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مسئولان دولتی و ارگانی سینما، به هر شکل و قیمت تحت عنوان فیلم‌های دفاع مقدس تولید شده است، اما اغلب حادثه‌ای، متوسط و ضعیف بوده و حاصل باور، تعهد، دانش، تجربه و شناخت دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس نیست؛ بلکه ماحصل رقابت‌ها، حسادت‌ها و کشمکش‌ برخی گروه‌های سیاسی و کاسبی کسانی‌ است که در سینما فقط به دنبال موقعیت، شهرت، قدرت، صندلی و ثروت‌اند.

درهرحال سینمای دفاع مقدس که می‌تواند از ارکان اصلی سینمای ملی ایران باشد، با هزاران شخصیت دراماتیک دفاع مقدس و هزاران سوژه و حماسه دفاع مقدسی، علی‌رغم داشتن ده‌ها دستگاه و تشکل که مدعی دفاع و حمایت از دفاع مقدس‌اند، محروم، مظلوم و مغفول مانده است. این در حالی است که سینماگران متعهد وحرفه‌ای و کاربلد در انتظار دعوت و همکاری مسئولان برای تولید فیلم‌های خوب دفاع مقدس هستند./د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات