۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۶۳۸۴۸

رونمایی از تصاویر دیده نشده «فرزندان روح‌الله»

رونمایی از تصاویر دیده نشده «فرزندان روح‌الله»
کوچکی گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که در همه فعالیت‌های انجمن، فضای نخبگانی را جدی بگیریم؛ یکی از ملاک‌های اصلی فضای نخبگانی کشف استعدادهای جدید است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح طی سال‌های اخیر از آن دست انجمن‌های فعالی بوده است که همزمان با مناسبت‌هایی چون هفته دفاع‌مقدس و ایام دهه فجر، برنامه‌های متنوع و مختلفی را برای علاقه‌مندان به حوزه عکاسی تدارک می‌بیند. امسال نیز انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس برنامه‌های مختلفی را برای گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس مهیا کرده‌ است. مهدی کوچکی، رئیس انجمن در گفت‌وگو به تشریح برنامه‌های این نهاد در گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس پرداخت.

افتتاح «فرمانده من»

مهدی کوچکی در ابتدا درباره افتتاحیه نمایشگاه عکس «فرمانده من» گفت: فراخوان مسابقه عکاسی از تشییع سراسری و باشکوه فرمانده سرافراز سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی با عنوان «فرمانده من» سال گذشته در همان ایام شهادت حاج‌قاسم از سوی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس منتشر شد و تا پایان سال گذشته آثار قابل تاملی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد اما متاسفانه با توجه به شرایط کرونایی که بر جامعه حاکم شد و تا به این امروز این شرایط ادامه دارد، امکان برپایی نمایشگاه «فرمانده من» مهیا نشده بود.

وی ادامه داد: از آنجا که تاکنون شرایط برپایی گسترده نمایشگاه فیزیکی «فرمانده من» مهیا نبوده است، تصمیم گرفته شد یک روز قبل از آغاز هفته دفاع‌مقدس در نشست خبری، اسامی برگزیدگان این جشنواره اعلام شود؛ ان‌شاء‌الله بتوانیم با بهبود شرایط، نمایشگاه فیزیکی این رویداد را در سالروز شهادت حاج‌قاسم سلیمانی برپا کنیم.

کوچکی گفت: این مسابقه عکاسی توسط خانه عکاسان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس ترتیب داده شده بود.

رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: مراسم آثار پذیرفتگان فراخوان عکس «فرمانده من» یکشنبه 30‌ شهریورماه ساعت 11 صبح در سالن کنفرانس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار و اسامی نفرات برتر در این مراسم اعلام خواهد شد.

وی در ادامه به نمایش برخی آثار این رویداد در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: همزمان با مراسم افتتاحیه، نمایشگاه مجازی آثار در پایگاه‌های رسانه‌های مجازی ارائه و قابل بازبینی خواهد بود. پیش ‌از این، داوری مسابقه عکس «فرمانده من» با تعداد 1532 اثر در بخش تک عکس، 41 مجموعه عکس در بخش مجموعه عکس، 477 اثر در بخش عکاسی با موبایل و 65 اثر در بخش ویژه نوجوان از 262 عکاس در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور آقایان سیدعباس میرهاشمی دبیر فراخوان و احمد ناطقی، فرهاد سلیمانی و مهدی قاسمی داوران فراخوان برگزار شد و داوران پس از بحث و گفت‌وگو و تبادل‌نظر، نتایج داوری آثار ارسالی را اعلام کردند.

کوچکی افزود: همچنین حق‌التألیف عکس‌های راه‌یافته به نمایشگاه پس از هماهنگی با صاحبان آثار و جوایز نفرات برتر پس از اعلام در مراسم افتتاحیه و پس از هماهنگی به حساب‌شان واریز و گواهی شرکت هر یک به‌ صورت پستی ارسال خواهد شد.

وی در ادامه به سایر برنامه‌های این انجمن در هفته دفاع‌مقدس اشاره کرد و گفت: همزمان با هفته دفاع‌مقدس، مجموع کتاب عکس «فرزندان روح‌الله» به طور رسمی رونمایی خواهد شد. این مجموعه کتاب عکس اواخر سال گذشته مراحل آماده‌سازی‌اش به پایان رسیده بود و مراسم رونمایی از آن روزهای ابتدایی هفته دفاع‌مقدس در خانه عکاسان حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی درباره جزئیات کتاب عکس «فرزندان روح‌الله» گفت: در کنار هر عکس، متنی آورده شده است که این متن حاوی یک قصه است که این قصه به ارتباط عمیق نوجوانان با رهبر کبیر انقلاب اسلامی می‌پردازد.

کوچکی همچنین گفت: در این مجموعه کتاب عکس‌هایی از چهره‌های شناخته‌شده‌ای به نمایش درآمده است که از این میان می‌توان به محمدحسین حیدری و جواد شمقدری اشاره کرد که در کنار سایر عکاسان مطرح و پیشکسوت، تصاویر دیده نشده‌ای از دوران انقلاب و دفاع‌مقدس را در قالب کتاب «فرزندان روح‌الله» به نمایش گذاشته‌اند.

رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس درباره نمایش این آثار گفت: قرار شده است تمام عکس‌های این مجموعه همزمان با هفته دفاع‌مقدس در گالری خانه عکاسان حوزه هنری روی دیوار برود. همچنین مراسم رونمایی این نمایشگاه با حضور محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری و سیدمحمدیاشار نادری، رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار خواهد شد.

وی درباره شرایط برپایی این نمایشگاه در اوضاع کرونایی، گفت: این نمایشگاه در هفته دفاع‌مقدس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان علاقه‌مندان به حوزه عکاسی خواهد بود، همچنین برپایی مجازی این نمایشگاه هم در دستور کار قرار گرفته است تا کسانی که امکان حضور در گالری را ندارند بتوانند آثار نمایشگاه «فرزندان روح‌الله» را تماشا کنند.

این عکاس در ادامه به برپایی نمایشگاه «روایت یکم، خرمشهر، طلیعه مقاومت» به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس در هفته دفاع‌مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: تصاویر کمتر دیده شده از زمان اشغال خرمشهر تا آزادسازی را در قالب نمایشگاه «روایت یکم، خرمشهر، طلیعه مقاومت» با همکاری خانه هنرمندان در این مرکز برپا خواهیم کرد که انتشار عکس‌های دیده نشده مرحوم رسول ملاقلی‌پور از آن دوران، یکی از نکات جالب توجه این نمایشگاه خواهد بود.

وی ادامه داد: در قالب این نمایشگاه، چندین اثر دیده نشده هم با موضوع «نقش زنان در دفاع مقدس» به نمایش درخواهد آمد که این موضوع به طور حتم برای بازدیدکنندگان خانم جذابیت خاصی در پی خواهد داشت.

کوچکی همچنین به سایر فعالیت‌های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس در هفته دفاع‌مقدس اشاره کرد و گفت: در این هفته تعدادی نمایشگاه عکس با همکاری سازمان‌های فرهنگی- هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای امام(ره)، فرهنگسرای انقلاب و باغ موزه هنر ایرانی برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین 25 عکس کمتر دیده شده با موضوع «همدلی» هم به تولید رسیده است که این روزها با همکاری شهرداری تهران در قالب تابلوهای شهری به نمایش درآمده است.

وی در پایان درباره رویکرد اصلی خانه عکاسان انقلاب و دفاع‌مقدس، گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که در همه فعالیت‌های انجمن، فضای نخبگانی را جدی بگیریم؛ یکی از ملاک‌های اصلی فضای نخبگانی، کشف استعدادهای جدید است به طوری که نوجوانان خلاقی را که برای جشنواره‌ها و مسابقات انجمن اثر ارسال می‌کنند شناسایی خواهیم کرد و در نخستین فرصت با برپایی کارگروه‌های تخصصی به رشد و پرورش این نوجوانان کمک خواهیم کرد./د102/ق

ارسال نظرات