۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۶۳۸۶۶

نشست شورای اربعین حسینی خوزستان برگزار شد

نشست شورای اربعین حسینی خوزستان برگزار شد
خوزستان - نشست تخصصی اربعین حسینی در سالن مانیتورینگ اداره‌ کل مدیریت بحران در استانداری خوزستان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اهواز، ظهر امروز، نشست تخصصی اربعین حسینی (ع) در استانداری خوزستان با حضور حجت الاسلام موسوی، مسؤول ستاد عتبات عالیات اهواز، ولی اله حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان، حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده، متولی مدرسه علمیه امام هادی (ع) اهواز، سردار شاهوار پور، فرمانده سپاه، ولی عصر خوزستان، فرمانداران شهرستان‌ها و جمعی از چهره‌های شاخص استان در سالن مانیتورینگ اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد.

ولی الله حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان، هدف از تشکیل جلسه را در خصوص چگونگی مدیریت اربعین حسینی در وضع موجود خواند و گفت: برابر تدابیر شورای امنیت کشور و همچنین برابر اعلام کشور عراق جهت عدم استقبال از زائرین خارجی و بستن مرز‌های چهار گانه جمهوری اسلامی ایران با عراق مسئله اول جلوگیری از حرکت، تجمع و دسته روی به سوی مرز است.

حیاتی، در رابطه با لزوم برنامه ریزی برای جلوگیری از حرکت دسته‌ها به سوی مرز و شهر‌های مرزی با تاکید بر حفظ حرمت زائرین اباعبدالله و اجتناب از برخورد سلبی بیان داشت: باید در ورودی و خروجی شهر‌ها ایست بازرسی و در کنار این ایستگاه‌ها تعدادی وسیله نقلیه جهت بازگشت این افراد تعبیه شود.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در خصوص برگزاری مراسم اربعین در کشور ادامه داد: با استفاده از ظرفیت طلاب و روحانیون و مکان‌هایی با امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مانند عزاداری ایام محرم ان شاءالله مراسم اربعین در کشور نیز برگزار می‌شود.

وی در رابطه با اعلام عده‌ای در فضای مجازی مبنی بر تحریک افراد برای حرکت به سوی مرز‌ها گفت: در این مورد باید گفت که مرز‌ها بسته است و کشور عراق هیچگونه پذیرشی ندارد، لذا لازم است این موضوع رسیدگی و برطرف شود.

در ادامه این نشست سردار صادقی در خصوص جلوگیری از حرکت زائرین حسینی (ع) به سمت مرز‌ها با حفظ حرمت زائرین اباعبدالله افزود: در هر مرز یک ارگان نیروی انتظامی را مستقر کردیم، خصوصا در شهرستان‌های مرزی و ورودی و خروجی منتهی به مرز‌ها همکاران ما جهت بازگرداندن افراد حضور دارند.

وی در رابطه با اهمیت ورود و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها جهت بسته بودن مرز‌ها عنوان داشت: رسانه‌ها باید در خصوص عدم برگزاری مراسم اربعین و آگاه سازی مردم از بسته بودن مرز‌ها اقدام کند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده، متولی حوزه علمیه امام هادی (ع) اهواز گفت: در ابتدا باید اقداماتی جهت جلوگیری از تشکیل هیات جهت حرکت به سوی مرز به عمل آید.

وی در خصوص ارائه برنامه‌ی جایگزین پیاده روی اربعین، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان داشت: در برنامه‌های جایگزین نیز تابع قوانین و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده در خصوص آمادگی طلاب که سال‌های گذشته از ظرفیت آن‌ها جهت تبلیغ جهت فضای مجازی و حوزه علمیه استفاده می‌شد، گفت: طلاب که در سال‌های گذشته در قالب مبلغین فعالیت می‌کردند امسال هم برنامه‌های خود را دارند.

از سوی دیگر حجت الاسلام موسوی، مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان، در خصوص فعالیت مواکب در سطح استان در سال‌های گذشته عنوان کرد: امسال هیچ موکبی را در مسیر مرز‌ها نداریم.

وی در رابطه با برنامه‌های پیش بینی شده برای موکب‌ها افزود: در ایام محرم و صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پویش موکب سلامت را برگزار کردیم در قالب این پویش بیش از یک هزار ماسک، دستکش و و سایر اقلام مورد نیاز را تهیه و تحویل دادیم.

مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با کمک مومنانه افزود: در قالب فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص کمک مومنانه طرح پویش مهربانی راه اندازی شد و به موکب‌ها ماموریت داده شد تا الان بیش از ۱۵۰ هزار بسته معیشتی به افراد نیازمند اهدا شد.

در ادامه دکتر حیدری، با اشاره به تجربیات ستاد اربعین استان در خصوص برگزاری مراسم با شکوه کنگره عظیم اربعین حسینی (ع) بیان داشت: تا به امسال تجربه‌ای در رابطه با جلوگیری از حرکت زائرین به سمت مرز‌ها نداشته ایم، روش‌های ارشادی و استفاده از ظرفیت‌های ائمه جمعه، سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه‌های محلی و استانی جز الزامات مدریت ستاد اربعین قرار بگیرد.

وی در خصوص اجرای طرح مهار مردم از مبدا افزود: فرمانداری‌ها باید از طریق ستاد اربعین مرکزی طرح مهار از مبدا را عملا اجرا کنند.

در جمع بندی این جلسه، ولی الله حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری استان با اشاره به اینکه طرح مهار از مبدا باید اجرا شود، گفت: افزون بر ورودی‌های استان خوزستان توسط نیروی انتظامی و ایجاد ایست بازرسی نیرو‌های فرهنگی ما باید در کنار گلوگاه‌ها مستقر شوند.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری استان خوزستان با بیان اینکه تجمع زائران در مرز‌ها ما را با بحران‌های جدی رو به رو می‌کند، عنوان داشت نیروی انتظامی با انجام اقدامات لازم در طول مسیر خرمشهر تا مرز و همچنین از سوسنگرد تا مرز نظارت داشته باشد در عین حال صدا و سیما به توجیه افکار عمومی اهمیت ویژه‌ای بدهد و مسیر خالی از موکب منتهی به مرز را به نمایش بگذارند که مردم آگاه شوند.

وی در پایان بیان داشت: با بیان اینکه لازم است یک سخنگو مسلط به زبان عربی افزون بر زبان فارسی را داشته باشیم که اطلاع رسانی دقیق در خصوص تفاوت اربعین امسال با سال گذشته را بیان کند./۹۴۵۶/پ210/ب1
ارسال نظرات