۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۶۴۰۶۰
بررسی راه‌های مقابله با تحریف دفاع مقدس؛

تحریم تحریف در بستر ترویج مستندات جنگ

تحریم تحریف در بستر ترویج مستندات جنگ
جنگ تحمیلی هشت‌ساله استکبار جهانی در پوشش رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی ویژگی‌های مثبت فراوانی داشته و دارد که برشمردن آن کار دشواری است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جنگ تحمیلی هشت‌ساله استکبار جهانی در پوشش رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی ویژگی‌های مثبت فراوانی داشته و دارد که برشمردن آن کار دشواری است و نیازمند تحقیقات وسیع میدانی و علمی است تا بر اساس آن آنچه در زوایای پنهان و آشکارش‌وجود داشته به‌خوبی برای نسل جوان تبیین شود.

با وجودی که بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد اما موضوعات بکر و دست‌نخورده‌ای پیرامون آن وجود دارد که اگر به‌درستی فهم و ادراک نشده و در ادامه به‌خوبی به نسل جدید منتقل نشود می‌تواند خسارات معنوی زیادی را به دنبال داشته باشد. در این میان خطری که شاید بیش از بقیه موضوعات این حوزه را تهدید می‌کند موضوع تحریف واقعیات جنگ هشت‌ساله و عدم انتشار واقعیات آن است که در سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شد و باید به‌طورجدی به آن توجه شود.

یکی از حربه‌هایی که دشمنان انقلاب اسلامی برای خدشه‌دار کردن واقعیات موجود در تاریخ چهل‌ساله انقلاب از آن استفاده می‌کنند عنصر تحریف است که با به‌کاربردن ابزارهای تبلیغاتی و تکرار و اصرار بر آن، مخاطب را به شک و ابهام انداخته و برای نسلی که از حوادث سال‌های ابتدایی انقلاب و نیز جنگ تحمیلی دور بوده ایجاد تشکیک نماید.

درحالی‌که رسانه‌های استکبار جهانی به‌ویژه رسانه‌های وابسته فارسی‌زبان، با حجم انبوهی از پیام‌های نادرست و تحریف‌های ناجوانمردانه به‌دنبال شبهه افکنی در واقعیات انقلاب هستند، وظیفه رسانه‌های داخلی‌این است که با تمام توان و بهره‌مندی از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی باتولید محتوا و انتشار مطالب واقعی به جنگ این دیو هفت‌سر بروند.

مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته خود کارهای انجام‌شده در خصوص دفاع مقدس را با ارزش اما کم دانستند و خاطرنشان کردند: «هر چه از زمان دفاع مقدس دورتر می‌شویم باید به معرفت آن نزدیک‌تر شویم چراکه دست‌های تحریف‌گر در کمین هستند.»

توجه به این نکته موضوع مهمی است. دشمن سعی دارد تا هرچه از سال‌های دفاع مقدس دورتر می‌شویم و یادگاران آن دوران از میان ما پر می‌کشند، با استناد به اسناد و مدارک جعلی و ساختگی موضوع تحریم در واقعیات دفاع مقدس را پررنگ‌تر کرده و به‌ویژه بر روی نسل جوانی که آن روزگاران را درک نکرده، اثر منفی برجای بگذارد.

به نظر می‌رسد معرفت‌شناسی موردنظر رهبر فرزانه انقلاب از دفاع مقدسنشان از لزوم تحکیم بنیان و اساس این دفاع ماندگار دارد تا گذشت زمان مانع از کم‌رنگ شدن ارزش‌های آن شود. این هدف‌گذاری وظیفه رسانه‌ها و ابزارهای اطلاع‌رسانی را برای تبیین این موضوع دوچندان می‌کند زیرا برای رسیدن این هدف مهم نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و اثرگذار و درعین‌حال واقعیت نگاری ازآنچه در طول جنگ هشت‌ساله روی‌داده هستیم تا اثرگذاری خود را برروی نسل جوان داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع و تبیین دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه پای صحبت‌های مهدی علیدادی رزمنده‌بسیجی و راوی این روزهای دفاع مقدس نشستیم تا از منظر او در این خصوص بیشتر جویا شویم.

وی در ابتدا با اشاره به این‌که یکی از بهترین راه‌های مقابله با تحریف واقعیات دفاع مقدس مستندسازی از آنچه در طول این هشت سال روی داده است گفت: باید هرچه سریع‌تر با به‌روزرسانی و شناسایی یادگاران جنگ تحمیلی از زبان این عزیزان واقعیات جنگ مستند شود و با بهره‌مندی از ابزارهای مختلف رسانه‌ای محتوای این خاطرات ثبت و ضبط شوند. در مرحله بعد نیز در اولین فرصت این تولیدات در بسترهای مختلف رسانه‌ای به‌ویژه شبکه‌های مجازی و نیز تصویری در اختیار مردم و نسل جوان قرار گیرد تا فرصت تحریف و دست‌کاری در مستندات جنگ تحمیلی از دشمنان گرفته شود.

علیدادی سپس به توجیه بودن مدیران و متولیان فرهنگی کشور در تولید و انتشار محتوای تولید شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: این عزیزان هم باید در این زمینه از اطلاعات و آموزش‌های کافی برخوردار باشند تا خدای‌نکرده دچار اشتباه و سوء برداشت و نیز قرار گرفتن در تور اطلاعاتی دشمن نشوند. در این خصوص نیاز است تا نهادهای مرتبط با فرهنگ‌سازی حوزه دفاع مقدس نظیر مرکز مطالعات و اسناد دفاع مقدس با حضور جدی‌تر در میدان رسانه‌ها و مراکز فرهنگی را در این مسیر یاری رسانند.

این روای دفاع مقدس سپس تولیدات خوب فرهنگی به‌ویژه در حوزه کتاب و نشر در موضوع دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: در تمامی بخش‌های فرهنگی و هنری به نظرم حوزه کتاب و نشر بهتر از سایر بخش‌ها در بیان واقعیات دفاع مقدس عمل کرده و رهبر معظم انقلاب نیز خودشان در زمینه ترویج و تبلیغ این بخش فعال بوده که تقریض های ایشان در حاشیه کتاب‌های دفاع مقدس نشان از این موضوع دارد.

اما مشکل در این بخش کاهش علاقه مردم به مطالعه است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا تولیدات فاخر در دفاع مقدس از سوی مردم به‌ویژه نسل جوان بیشتر مورد اقبال قرار گفته و خوانده شود. ضمن این‌که در این زمینه می‌شود با خلاقیت و انتشار کتاب‌های صوتی و یا برپایی مسابقات کتاب‌خوانی نسل جوان را به کتاب‌خوانی به‌ویژه کتاب‌های دفاع مقدس تشویق نمود.

علیدادی در پایان این گفت‌وگو با تأکید براین‌که امروزه مردم به فضای مجازی و رسانه‌ای تصویری گرایش بیشتری دارند و تولیدات این حوزه بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد گفت: اگر تولیدات حوزه دفاع مقدس با نگاه هنری آمیخته‌شده و در بستری مناسب برای مردم عرضه شود من مطمئن هستم علاوه بر جلوگیری از تحریف واقعیات از سوی دشمنان شاهد فرهنگ‌سازی و احیای فرهنگ جهاد و شهادت خواهیم بود./د102/ق

منبع: رسالت
ارسال نظرات