۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۶۶۴۵۶۷
هنرمند افغانستانی:

چمران، همت و آوینی را در سوریه دیدم

چمران، همت و آوینی را در سوریه دیدم
هنرمند افغانستانی می‌گوید که در سوریه، بارها چمران و همت را دیده است؛ متوسلیان و آوینی را هم. او می‌گوید: هنوز هم هستند این افراد و چقدر شخصیت‌های والایی دارند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ زمانی که شعله‌های جنگ و آتش در سال ۱۳۵۹ ایران اسلامی را فرا گرفت، دست‌های زیادی از سوی همسایگان شرق و غرب برای کمک به ایران دراز شد؛ فارغ از کشور‌هایی که بر آتش جنگ دامن زدند و یا مانع رسیدن کمک دیگر کشور‌ها به ایران شدند، اما ملت‌ها و اراده و عواطف انسانی و دینی باعث شد تا رزمندگانی از کشور‌های دیگر به ایران آمده و دوشادوش رزمندگان ایرانی از کشور دفاع کنند.

هر چند مرز و سیاست در تاریخ به فاصله بین ملت‌ها دامن زد، اما دل‌ها و قلب‌های مردمی که به واسطه حدود جغرافیایی از هم دور ماندند فصل‌های زمینی را به وصل‌های ناگسستنی تبدیل کردند. زبان، فرهنگ، گویش، آداب اجتماعی، دین و ده‌های مولفه دیگر در همه این سال‌ها جزو جداناشدنی مردم ایران با همسایگان خود بود و این همدلی و همبستگی بیش از هر زمان دیگر خود را در ایام سخت و تلخ نشان داده است.

آمار‌ها نشان از حضور هزاران رزمنده افغانستانی در طول دفاع مقدس در ایران دارد که در جبهه‌های نبرد مقابل دشمن بعثی ایستادگی کردند و همراه با رزمندگانی از دیگر ملت‌ها به دفاع از آرمان‌های اسلامی پرداختند. وجود بیش از دو هزار شهید افغانستانی که آمار‌های پراکنده آن را نزدیک به سه هزار شهید می‌داند، گواه بر این مدعاست.

«سیدمسافر» یک جوان مهاجر افغانستانی نام‌آشناست که حرفه اصلی‌اش، ابتدا مداحی و سرود بود، اما بعدها پایش به سوریه باز شد و برای دفاع از حرم در قالب تیپ فاطمیون اعزام شد.

با این جوان دهه شصتی افغان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در زیر می‌خوانید:

ـ کار هنری را از کجا آغاز کردید؟

مسافر: من متولد ایران هستم و کار هنری‌ام را تقریبا از نوجوانی آغاز کردم. ابتدا سرود می‌خواندم. بعد از جنگ سوریه و اواخر سال ۹۴ کار تخصصی و حرفه‌ای را شروع کردم و با کمک و یاری دوستان خوب ایرانی و تلاش بیشتر توانستیم بخشی را در افغانستان راه بیندازیم و کارهای حماسی و آیینی انجام دهیم. اینها همه از برکت خون شهداست.

ـ آیا کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید در افغانستان هم مخاطب دارد؟

مسافر: همیشه از طریق کانال‌های افغانستانی که داریم کارها را منتشر می‌کنیم و خدا را شکر تا الان توانسته‌ایم مخاطبان خوبی پیدا کنیم. ما مردم آگاه و روشنی داریم با همه کاستی‌ها. در جریان انقلاب اسلامی سال ۵۷، ما انقلاب را فقط در ایران دیدیم، اما تنها در یک فقره بیش از ۴ هزار شهید داریم که جرمشان فقط پیروی از خمینی است. افراد زیادی کشته شدند. ما افرادی را داشتیم که نوارهای امام خمینی را در داخل لباسشان به افغانستان حمل می‌کردند و این بیانات را کپی و نشر می‌کردند.

ما اینها را ندیدیم. فقط انقلاب را در ایران دیدیم و من ناراحتم از اینکه حتی این انقلاب را طوری که نظر خود حضرت آقاست، نشر نکرده‌ایم. زمانی یک فیلم از یکی از روستاهای دورافتاده افغانستان برای من فرستادند که یک کلیپ ما را بچه‌ها درست کرده بودند و این برای من اتفاق بسیار خوبی بود.

ـ شما مدافع حرم هم بوده‌اید. چند سال در سوریه حضور داشتید؟

مسافر: من سال‌های ۹۳ و ۹۴ سوریه‌ بودم.

 

 

ـ فاطمیون از کجا شکل گرفت؟ چرا آنقدر این لشکر در جنگ سوریه تاثیرگذار بوده است؟

مسافر: فاطمیون سال ۹۲ با ۲۲ نفر شکل گرفت و امروزه هزاران نفر در قالب نظامی و مردمی نیرو دارد. هرکس که روح آزادی و آزادگی داشته باشه با فاطمیون همقدم می‌شود. به تعبیر بزرگان کشور، فاطمیون مرز ندارد؛ چرا که کشور مقاومت، مرز ندارد. هرجای دنیا هرکس که دم از انقلاب و مقاومت بزند، عضو این کشور است.

فاطمیون در عرصه‌های نظامی فوق‌العاده و محشر بوده و از لحاظ انسجام به لطف الهی از زحمت فرماندهان عزیزی مثل حاج قاسم بزرگوار امروز فاطمیون باعث ترس ابرقدرت‌ها شده و از بودن فاطمیون احساس خطر می‌کنند و این ترس نشان می‌دهد این نیروی بزرگ کار خودش را کرده است.

بچه‌های فاطمیون مخلص و زحمتکش و بی‌ریا و بی‌توقع‌اند؛ آنقدر بی‌توقع که گاهی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. این بچه‌ها واقعا بی‌آلایش هستند و این شعر «کجایند مردان بی‌ادعا» مصداق آنهاست. هنوز هم همانگونه هستند.

ـ به کدام شهید دفاع مقدس علاقه بیش‌تری دارید؟

مسافر: من علاقه زیادی به شهید آوینی و سایر شهدای دفاع مقدس داشتم و همیشه پیش خودم فکر می‌کردم یعنی می‌شود من این افراد را ببینم که وقتی سال ۹۳ به سوریه آمدم و با مدافعان حرم آشنا شدم، دیدم این افراد چقدر شبیه همان آوینی‌ها و چمران‌ها و کاظمی‌ها هستند.

من در سوریه که بودم بارها چمران و همت را دیدم؛ متوسلیان و آوینی را دیدم. هنوز هم هستند این افراد و چقدر شخصیت‌های والایی دارند.

ـ چرا آنقدر هجمه نسبت به فاطمیون زیاد است؟

مسافر: ما در حوزه مقاومت، کار نکردیم. وقتی کار نکردیم، نتیجه همین می‌شود. ما اولین کاری که برای فاطمیون خواندیم بی‌بی‌سی اولین بار آن را پخش کرد و جو منفی به راه انداخت. چون جوان افغانستانی با انقلاب ایران آشنایی ندارد و دشمن از همین غفلت ما سوءاستفاده کرد. ما نتوانستیم افکار عمومی را به سمت مقاومت سوق دهیم. من یک روز در سوریه از پیرمردی پرسیدم چه شد سوریه به این روز درآمد؟ پیرمرد گفت ماهواره‌ها بلای جان مردم شده‌اند. خیلی درد دارد که جوان ایرانی شهدا را نمی‌شناسد، اما بازیگران درجه یک آمریکایی را می‌شناسد.

ـ درباره ساخت کلیپ «شهید نسیم افغانی» کمی توضیح دهید؟

مسافر: واقعیت این است که ما همیشه خراب می‌کنیم و شهدا آن را درست می‌کنند. چند وقت پیش به‌دنبال اتفاقی که برای ماشین اتباع در یزد اتفاق افتاد و قبل از آن هم غرق شدن افغان‌ها در هریرود، تنش عجیب و بزرگی در فضای مجازی اتفاق افتاد. غرب شروع به کار کرد و کار به جایی رسید که به سفارت‌ ایران حمله شد. ما داشتیم فکر می‌کردیم باید چه کار کرد تا اینکه شهید نسیم پیدا شد و آبی روی آتش بود.

این داستان آنقدر زیبایی داشت که سردار باقرزاده در مراسم تشییع، کلاهش را به‌احترام شهید برمی‌دارد و مقام معظم رهبری دستور می‌دهد که پیکر این شهید در حرم امام رضا دفن شود.

شهید نسیم، آتش فتنه را خواباند و نوری امیدوارانه تابید و ما تصمیم گرفتیم یک کلیپ برای شهید نسیم بخوانیم و در کنار آن بپردازیم به همه شهیدان افغانی دفاع مقدس. شعر این کار متعلق به «شیدا» یکی از شاعران افغانستان است. این کار یک ماه طول کشید تا ساخته شد. مجموعه اوج در این کار سنگ تمام گذاشت و موسسه مأوا با حساسیت زیادی در ساخت این کار همت زیادی گمارد.

ـ آیا از سرنوشت افرادی که از سوریه به افغانستان برمی‌گردند، اطلاعی دارید؟

مسافر: بله خیلی از این افراد که برگشتند در سکوت کامل خبری بوده. حتی کسانی که عزیزانشان شهید شده هم اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. خیلی از مدافعان حرم کسانی بودند که از رده‌های بالای نظامی ارتش افغانستان بودند که برای جنگ به سوریه می‌آمدند. این افراد جزو حرفه‌ای‌های ارتش افغانستان بودند که توسط آمریکا آموزش دیده بودند. این موضوع برای من خیلی عجیب و جالب بود که چطور افغانستان ناامن را رها می‌کردند و برای دفاع از حرم به سوریه می‌آمدند.

ـ برخی می‌گویند مدافعان حرم باید به افغانستان بروند؛ چرا که شرایط فعلی این کشور به این افراد بیشتر احتیاج دارد. آیا با این موضوع موافقید؟

مسافر: افغانستان قطعا امروز نیازمند این اتفاق است، اما ما در افغانستان دولت داریم. وظیفه ما نیست که برای کشور امنیت را فراهم کنیم. چرا از دولت نخواهیم و از یک گروه شبه نظامی بخواهیم؟ اگر ما برویم باید با چه کسی بجنگیم؟ آیا این جنگ به سود افغانستان است؟ باید از دولتمردانمان مطالبه کنیم.

 

 

ـ داعش چقدر در افغانستان نفوذ کرده؟

مسافر: از شرق تا شمال؛ از چین تا سمت تاجیکستان. داعش در افغانستان هست و دولت باید با آن بجنگد. اگر دولت بشار اسد نمی‌خواست نمی‌توانستیم برویم آنجا بجنگیم. الان هم اگر دولت افغانستان بخواهد، می‌تواند این کار را انجام دهد.

ـ از شهدای دفاع مقدس افغانستانی برایمان بگویید؟

مسافر: امروزه خیلی از جانبازان افغانستانی دفاع مقدس هستند که در وضعیت بسیار ناگواری زندگی می‌کنند و خیلی از این افراد هم در فقر هستند. متاسفانه هنوز این مشکل هنوز پابرجاست.

ـ به عنوان یک هنرمند مهاجر چه پاسخی به تفرقه‌افکنی‌ها میان ایران و افغانستان دارید؟

مسافر: متاسفانه مشکل اینجاست که ما همیشه کم‌کار بوده‌ایم؛ در حالی که دشمن کار خودش را کرده است. ما فقط نگاه می‌کنیم. ما در این جریان‌سازی‌ها ضعیف بوده‌ایم. دشمن کارش دشمنی است. دشمن کسی است که آرامش مردم را نمی‌خواهد و امنیت ایران و افغانستان برایش خطرناک است. هربار ایران و افغانستان یکی شدند، دنیا را تسخیر کرده‌اند و این را دشمن را خوب می‌داند./د101/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات