۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۶۴۷۴۸
نمایندگان ولی فقیه در آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی:

رژیم صهیونیستی را عامل جنگ میان آذربایجان و ارمنستان می دانیم

رژیم صهیونیستی را عامل جنگ میان آذربایجان و ارمنستان می دانیم
نمایندگان ولی فقیه در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از دو دولت آذربایجان و ارمنستان خواستند تا اختلافات را از طریق گفت و گو حل کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس استان های خبرگزاری رسا، پس از درگیری های اخیر میان دو دولت آذربایجان و ارمنستان، نمایندگان ولی فقیه در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در برافروختن آتش جنگ میان این دو کشور، با بزرگداشت یاد شهدای آذربایجان از دو طرف مخاصمه خواستند تا اختلافات را از طریق گفت و گو حل و فصل کنند. 

در ادامه بیانیه نمایندگان ولی فقیه در اردبیل و آذربایجان غربی و همچنین اظهار نظر حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز در این خصوص را با هم می خوانیم:

امام جمعه تبریز: رژیم صهیونیستی را سبب درگیری ها می دانیم

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: در مورد تنش میان این دو کشور باید دستگاه دیپلماسی کشورمان وارد بحث شود و موضع خود را اعلام نماید و اظهار نظر ما صرفا حرف های مردم آذربایجان‌ شرقی است چرا که ما تشکیلات دولتی نیستیم و منعکس کننده نظر مردمیم.

امام جمعه تبریز با ابراز تاسف نسبت به درگیری های به وجود آمده، عنوان کرد: موضع ما مشخص است؛ ما تاکنون از مردم قره‌باغ حمایت کرده ایم و باز هم حمایت خود را از مردم قره باغ اعلام می‌کنیم.

وی اظهار داشت: شهادت شهدای اخیرا را به مردم جمهوری آذربایجان تسلیت می‌گوییم و از دولت ارمنستان هم می خواهیم دست از اقدام نظامی بردارد و به این جنگ خاتمه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با دعوت از دو دولت آذربایجان و ارمنستان برای طرح مشکلات مرزها و حل اختلافات از طریق گفت و گو و دیپلماسی، گفت: جنگ هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد؛ به جز اینکه خون انسان های بی گناه ریخته شود.

امام جمعه تبریز عنوان کرد: همان طور که قبلا نیز عرض کرم ما سبب این درگیری را رژیم صهیونیستی می دانیم.

وی ضمن محکوم کردن تحرکات اسرائیل غاصب برای تشدید درگیری ها، اظهار داشت: حمایت خود را از مردم قره باغ اعلام می کنیم و امیدواریم به زودی آرامش در منطقه برقرار شود.

بیانیه آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در خصوص درگیری های اخیر

اقدام دولت آذربایجان در بازپس گیری اراضی غصب شده اقدام کاملا شرعی و قانونی است و طبق مواثیق بین‌المللی هر دولتی در اراضی خود حق دفاع از خود و استنصار از سایر دولت ها را دارد.

ما در ایران اسلامی بر اساس فلسفه انقلاب اسلامی، دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم را وظیفه دینی، انسانی و اسلامی خود می‌دانیم؛ ایران اسلامی و انقلابی هیچ وقت در کنار ظالم نخواهد ایستاد.

بدینوسیله پیروزی های اخیر را به ملت بزرگ آذربایجان تبریک می‌گوییم و آزادی کل قره‌باغ را از خداوند متعال مسئلت داریم.

بدون تردید مساعدت‌های بدون تمنا به آذربایجان مخصوص ایران است و مخصوص ایران خواهد بود.

ملت آذربایجان حقوق ملت متفهم و متفطن است و بر نکته مذکور از همه بهتر و بیشتر وقوف دارد.

از خداوند متعال بر یک میلیون مسلمان آواره قره‌باغ بازگشت عاجل به اوطان و برای مدافعان حقوق در جبهه قره‌باغ صحت و سلامتی و فتح و ظفر و برای شهدای این دفاع ارزشمند علو درجات را مسئلت دارم.

بیانیه نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در خصوص درگیری های جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ پیامی به شرح ذیل صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‌ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ «حج /39»
(به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست.)

خبر آغاز مناقشات و درگیری های مجدد در منطقه قره باغ از سوی کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ریخته شدن خون مردم بی دفاع و نظامیان در این مناطق درگیر، موجب تألم و تأثر گردید.

یقینا در روزگاری که گفتگوها و توافقات بین کشورها میتواند مانع از درگیری ها و جنگ ها شود مشاهده چنین حوادثی قابل قبول نیست و انتظار میرود طرف های درگیر هرچه سریعتر ضمن حفظ خویشتن داری و توقف درگیری ها برای حل اختلافات و مناقشات پای میز مذاکره حاضر شده و راه حل دیپلماتیک را برای پایان جنگ بپذیرند، قهراً مسئولین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور فعالانه، زمینه صلح و آشتی و حل اختلافات، از طریق دیپلماسی را بصورت جدی پیگیر بوده و هستند.

اخبار واصله حکایت از نقش آفرینی و تحریک ایادی استکبار جهانی و صهیونیست ها در منطقه دارد که هوشیاری مردم عزیز و کشورهای همسایه می تواند تأثیر بسزایی در خنثی کردن توطئه ها و اهداف شوم آنان داشته باشد. فلذا امیدواریم هر چه سریعتر با پایان درگیری ها شاهد آرامش و ثبات در منطقه باشیم.

اینجانب ضمن خوشحالی از پیروزی های اخیر آذربایجان، منطقه قره باغ را جزء لاینفک آذربایجان دانسته و اشغال آن را محکوم و تداوم جنگ را به نفع هیچ کشوری نمیدانم و از کشورهای همسایه و مردم فهیم نیز انتظار دارم برای حفظ آرامش و ممانعت از خونریزی های بیشتر بر اختلافات موجود دامن نزده و دو طرف درگیر را برای حل اختلافات از طریق گفتگو ترغیب و همراهی کنند./1350/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
صهیونیست‌ها تنها دشمن مسلمانان هستند
0
0