۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۶۶۵۰۶۸

مدیران فرهنگی از سازمانی به سازمان دیگر جابجا می‌شوند!

مدیران فرهنگی از سازمانی به سازمان دیگر جابجا می‌شوند!
از آبان ‌۹۷ تاکنون، مدت مدیریت حسین انتظامی بر سازمان سینمایی هنوز به دو سال نرسیده است که برخی منابع غیررسمی از رفتن او از این سازمان خبر داده‌اند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پس از حرف و حدیث‌ها درباره رفتن حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی از راس مدیریت مهم‌ترین نهاد سینمایی کشور، حالا خبر رفتن محمدمهدی طباطبایی‌نژاد از معاونت نظارت و ارزشیابی این سازمان منتشر شده است. در سال آخر دولت به نظر می‌رسد مدیریت سینمایی و حوزه فیلمسازی بیش از سایر بخش‌ها متزلزل شده و معلوم نیست این تزلزل در کنار جدال‌های مربوط به واگذاری شبکه نمایش خانگی به صداوسیما قرار است چه شرایطی را در حوزه سینما و فیلمسازی کشور رقم بزند.

از آبان‌۹۷ تاکنون، مدت مدیریت حسین انتظامی بر سازمان سینمایی هنوز به دو سال نرسیده است که برخی منابع غیررسمی از رفتن او از این سازمان خبر داده‌اند. حدوداً ۱۰‌روز پیش پژمان موسوی، روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی در توییترش خبر  از رفتن حسین انتظامی داد.

طباطبایی‌نژاد به جای انتظامی؟

اما این خبر رسمیت نیافت و چیزی درباره استعفا یا برکناری انتظامی در رسانه‌ها منتشر نشد. به‌دنبال این خبر اما دو روز پیش، ایسنا هم گمانه‌زنی‌هایی درباره رفتن محمدمهدی طباطبایی‌نژاد از معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی منتشر کرد. مدیری که با چندماه تأخیر جزو اولین انتصابات انتظامی محسوب می‌شد و حالا نزدیک به یک سال و سه ماه است که در این سمت قرار دارد.

جدال داغ واگذاری نمایش خانگی

تعاقب و پی‌درپی آمدن این دو خبر حالا این تصور را هم ایجاد کرده است که یکی از این رفتن‌ها باید اتفاق می‌افتاده و با تثبیت حسین انتظامی در ریاست سازمان سینمایی، این قرعه به نام معاون نظارت و ارزشیابی سازمان خورده است. این تلاطم‌ها بی‌ارتباط با جنجال‌های شبکه نمایش خانگی و واگذاری آن به صداوسیما نیست.ایسنا گزارش کرده است که طباطبایی‌نژاد باتوجه به پستی که در سازمان سینمایی دارد و شبکه نمایش خانگی یکی از زیرمجموعه‌های کاری او محسوب می‌شود، در چندماه اخیر اظهارات صریحی درباره شبکه نمایش خانگی و واگذاری آن به صداوسیما مطرح کرد. حالا خبر رسیده که سازمان صداوسیما با تمدید مأموریت او در سازمان سینمایی موافق نیست و برخی مدیران سازمان سینمایی نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند.

مطیع در صداوسیما، ناسازگار در ارشاد

اما جالب آنجاست که طباطبایی‌نژاد، خود از مدیران پیشین سازمان صداوسیماست که پیش از آمدن به سازمان سینمایی در سال‌۹۷، و پیش‌تر از آن که با حکم حجت‌الله ایوبی، مدیر وقت سازمان سینمایی در سال‌۹۲ به مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منصوب شده بود، از مدیران ارشد سازمان صداوسیما به حساب می‌آمد.
در سوابق فرهنگی و اجرایی وی مواردی چون مدیر طرح و برنامه شبکه اول سیما (سال‌های‌۷۹ تا۸۶)، مدیر گروه فرهنگ و تاریخ و هنر شبکه اول سیما (سال‌های‌۸۳ تا۸۶)، تهیه‌کنندگی مجموعه مستند «آخرین پرواز» برای شبکه پنجم سیما (۱۳۸۶)، تهیه‌کنندگی مستند سینمایی «حقیقت گمشده» برای مرکز سیما فیلم (۱۳۸۶)، نویسنده، محقق و مجری مجموعه‌های تلویزیونی «خیمه خورشید»، «آل‌یاسین» و «تنفس صبح عمیق» را در کارنامه دارد.

مدیریت مستعجل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

گفته می‌شود که طباطبایی‌نژاد در صورت ترک سمتش در سازمان سینمایی به صداوسیما باز خواهد گشت. طبق اخبار غیر رسمی حتی جایگزین احتمالی او نیز محمد احسانی، مدیر فعلی شبکه نسیم خواهد بود که معاونت نظارت و ارزشیابی دولت دهم در کارنامه دارد و سال‌۹۳ حبیب ایل‌بیگی به‌عنوان جایگزین او معرفی شد. اگرچه احسانی پیش از این هم یک بار دیگر به درخواست سازمان سینمایی برای پذیرش میز نظارت و ارزشیابی دست رد زده بود و معلوم نیست که این سمت پرچالش در آخرین سال دولت سهم چه کسی خواهد بود.اساساً پست معاونت و ارزشیابی پستی دشوار است که مدیران آن هم دست‌کم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از سه سال در آن سمت دوام نمی‌آورند. مدیرانی که بعضاً چندان هم با محتوا و معنای حضور در چنین سمتی و اساس وجود چنین پستی در سازمان سینمایی همراهی ندارد.

ناسازگاری با مبانی فکری نظارت و ارزشیابی

ابراهیم داروغه‌زاده، مدیری که در دوره معاونت خود سیاست‌های بسیار بازی را برای ارائه پروانه تولید و نمایش به فیلم‌ها اتخاذ کرد و بعضاً جنجال‌هایی را در رسانه‌ها برانگیخت. او حالا در توییتر خود به‌طور مستمر علیه برخی چارچوب‌های این سمت اظهار نظر می‌کند که در آخرین مورد از این دست، خواستار حذف پروانه نمایش از ساختار سینمایی کشور شد.


فشار تهیه‌کنندگان بر معاونت نظارت معاونت نظارت و ارزشیابی از سوی دیگر طرف حساب تهیه‌کنندگان و فیلمسازانی است که در یک دهه اخیر برای گرفتن مجوز از اهرم‌های رسانه‌ای و فشارهای زیادی استفاده می‌کنند. این زاویه داستان هم همان زاویه‌ای است که حبیب ایل‌بیگی درگیر آن شد و پس از رسانه‌ای شدن اختلافات برخی تهیه‌کنندگان با حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، بسیاری از رسانه‌ها یکی از عوامل برکناری حجت‌الله ایوبی را هم تطابق نداشتن نظرات او با ایل‌بیگی عنوان کردند.

حالا هم محمدمهدی طباطبایی‌نژاد به‌دنبال جدال‌های مربوط به مسئله واگذاری نمایش خانگی به صداوسیما که محل اختلاف وزارت ارشاد و سازمان در روزهای اخیر بوده است، دوباره به صداوسیما برخواهد گشت.

نکته جالب توجه اینکه برخی از این مدیران خود فرزند تلویزیون بوده‌اند و معلوم نیست چطور پس از رفتن به وزارت ارشاد نسبت به ممیزی‌ها و ساختار و چارچوب تعامل با فیلمسازان تغییر رویه می‌دهند. این درحالی است که همین افراد در صداوسیما یا به‌عنوان تهیه‌کننده با همان چارچوب‌ها کنار می‌آیند و یا در جایگاه مدیر، آن‌ها را به اربابان رجوع خود ارائه می‌دهند.

به نظر می‌رسد که یکپارچگی لازم در ساختار فرهنگی کشور در مسأله سینما و خصوصاً شکل و شیوه فعالیت فیلمسازان وجود ندارد. نوک قله این کوه یخ، همان چیزی است که این روزها با مسأله اختلافات در بحث نمایش خانگی مشاهده کرده‌ایم. مدیران و فیلمسازان در کنار صداوسیما، چارچوب‌هایی را می‌پذیرند که در کنار وزارت ارشاد، از آن‌ها رها هستند و هرچند که عناصر و چهره‌های مشترکی در این دو جایگاه مدیریتی قرار گیرند این ناسازگاری هرکدام را به یک سو می‌برد.

ضرورت ایجاد وحدت رویه در ساختار فرهنگی

آیا وقت آن نرسیده است که با یکپارچه‌سازی و ایجاد وحدت رویه فرهنگی به صورت کلان بر تمام نهادهای تولیدکننده محتوا در کشور، به صورت اساسی و اصولی جلوی این تزلزل‌های آسیب‌زا در مدیریت فرهنگی کشور گرفته شود؟/د101/ق

منبع: صبح نو

ارسال نظرات