۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۶۵۴۷۹
مسؤول دبیرخانه مبلغان اربعین مطرح کرد؛

جاماندگان اربعین پیشتازان خدمت رسانی به محرومان کشور

جاماندگان اربعین پیشتازان خدمت رسانی به محرومان کشور
حجت‌الاسلام استقامت به افزایش خدمت رسانی و تبلیغ طلاب در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: جاماندگان اربعین و گروه های جهادی به کمک محرومان کشور شتافتند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست بررسی مسائل اربعین در شرایط کرونا با حضور حجت‌الاسلام مرتضی استقامت، مسؤول دبیرخانه مبلغان اربعین و حجت‌الاسلام محمد حسین پیشاهنگ، پژوهشگر مسائل اربعین در خبرگزاری رسا برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام استقامت دربارۀ اربعین امسال و حواشی آن گفت: ما به خاطر شرایط کرونایی و محروم شدن مردم ایران از پیاده‌روی اربعین تغییراتی را در رفتار مردم شاهد هستیم.

وی با اشاره به تغییرات رفتاری مردم در اربعین امسال، اظهار داشت: امسال به خاطر شرایط کرونایی، ما شاهد ایجاد همان خدمات در کشور خودمان برای مناطق محروم هستیم؛ یعنی آن تعداد ایرانی که در عراق برای موکب‌داری حاضر بودند، به مناطق محروم ایران رفتند و در آنجا به خدمات رسانی مشغول هستند.

مسؤول دبیرخانه مبلغان اربعین در ادامه افزود: کسی مانند آقای نریمانی با هیأت و تیم خود در اربعین موکب داشتند؛ اما امسال موکب خود را به خوزستان برده‌اند و همان هزینه بلکه بیشتر از آن را صرف محرومان خوزستان کردند و امثال ایشان که به جای عراق مقصدشان را مناطق محروم ایران قرار دادند، بسیار داریم.
 
حجت‌الاسلام استقامت به تعلق خاطر عراقی‌ها نسبت به زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: در یک کلیپی دیدم موکب‌دار عراقی می‌گفت که من به خاطر فراغ زائران ایرانی بسیار ناراحت و غمگین هستم و غم ندیدن شما ایرانی‌ها شاید درحد غم از دست دادن مادر و پدرم است.

وی با اشاره به برادری ملت ایران و عراق ابراز داشت: دشمن از چنین روابط عمیقی می‌ترسد برای همین به دنبال دشمنی و اختلاف افکنی است؛ ما برآورد می‌کردیم به خاطر شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس چنین تعلق خاطر‌ها و همبستگی‌ها در اربعین جدی‌تر و عمیق‌تر شود که متأسفانه با کرونا مواجه شدیم.
 
تعداد بازدید : 4

مسؤول دبیرخانه مبلغان اربعین در ادامه افزود: با وجود شرایط کرونایی کشور ما نباید فرصتی که حرارت خون شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس فراهم کرده‌اند را از دست بدهیم، دشمن درصدد است که این حرارت را به نحوی از بین ببرد و کرونا بهترین زمان برای او بود، ولی ما باید مراقبت کنیم تا جلوی از بین رفتن و فراموشی آن را بگیریم.
 
حجت‌الاسلام استقامت در رابطه با فعالیت‌های اربعینی امسال خود اظهار داشت: از طرفی باید برای اتخاذ تصمیم به شرایط فعلی از جمله تهدید کرونا، وضعیت معیشتی مردم، وضعیت مناطق و... توجه کرد برای همین فعالیت‌هایمان محدودیت‌هایی پیدا کرد.

وی در ادامه به خاطره‌ای از پیاده‌رویی در سال‌های قبل خود اشاره کرد و عنوان داشت: چندسال پیش در یکی از موکب‌ها مشغول فعالیت بودم، برای کاری از موکب خارج شدم و چندین عمود را جلو رفتم؛ بعد از اینکه کارم را انجام دادم، در صف موکب بچه‌های مشهدی ایستاده بودم و متوجه یک خانواده شدم که فرزندشان با تعجب درحال نگاه کردن من بود و منم با لبخند یک شکلات به او دادم و رفتند.
 
مسؤول دبیرخانه مبلغان اربعین افزود: بعد از مدتی دیدم پدر خانواده به من نزدیک می‌شود و وقتی رسید، گفت که فرزندم خیلی شما را دوست دارد و به من گفته که آقای خمینی به من یک شکلات داده است! با تعجب گفتم من کجا و حضرت امام (ره) کجا؛ گفت که ما در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که در سال فقط یکبار روحانی می‌آید و آن یکباری که آمده بود من این فرزندم را هم بردم و او نیز عکس امام خمینی(قدس سره) را آورده بود؛ فرزندم به خاطر آن عکس به شما گفت که خمینی به من یک شکلات داده است.

وی با استفاده از این خاطره، افزایش تبلیغ روحانیت در مناطق مختلف کشور در شرایط کرونایی را لازم دانست و تأکید کرد: حالا که نمی‌توانیم به کربلا برویم باید فعالیت تبلیغی خود را چندین برابر کنیم به خصوص در مناطق محروم رفته و مسائل مختلفی که دامن‌گیر آن منطقه شده است را حل کنیم؛ این فعالیت‌ها بسیار تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام استقامت در ادامه افزود: بنده اعتقاد دارم که مردم شریف ایران با وجود تمام هجمه‌هایی که علیه روحانیت در فضای مجازی پخش می‌شود، هنوز به روحانیون جامعۀ خود اعتماد دارند؛ دشمن نیز به شدت به جدایی مردم از روحانیت و جدایی روحانیت از مردم دامن می‌زد که باید روحانیت در مناطق مختلف کشور فعالیت کنند و با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند.

وی به گروه‌های خانوادگی و رفاقتی که سال قبل دسته جمعی به اربعین رفته بودند پیشنهاد داد: اگر گروه‌هایی که سال قبل با هم کربلا رفته بودند، بیایند و همان هزینه پیاده‌روی را صرف نیاز‌های جامعه پیرامونی خود کنند مثلا؛ دست یک محرومی را بگیرند یا اینکه فردی به‌خاطر نداشتن پول آبرویش در معرض خطر است و به او کمک کنند، از مشکلات و گره‌های جامعه کاسته می‌شود.
 
تعداد بازدید : 5
حجت‌الاسلام استقامت با اشاره به تلاش دشمن برای تخریب روحانیت ابراز داشت: این بحث را در اوایل کرونا مشاهده کردیم که تا قبل از ماه رمضان خبری از کرونا در قم نبود؛ اما وقتی ماه رمضان شد و طلاب با احتیاط و رعایت مسائل بهداشتی به تبلیغ یا به نزد خانواده‌های خود رفتند، دشمن، قم و طلاب را عامل شیوع کرونا در ایران معرفی کرد؛ الآن هم که به خاطر اربعین دوباره جریان تبلیغ در بین طلاب شور گرفته است، مشاهده می‌کنیم که با مطرح کردن مسائل حجاب اجباری، اسیدپاشی و... به دنبال تخریب روحانیت هستند.
 
حجت‌الاسلام استقامت به اشتیاق مردم برای حضور در پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: سال قبل یک فردی به من زنگ زد و گفت که ما سال قبل با یک گروه اربعین رفتیم؛ اما امسال به خاطر مشکلاتی نمی‌توانیم جمع شویم و برویم، هزینه رفت و آمد امسال چقدر است که همان هزینه را به افراد دیگری بدهیم تا به اربعین بیایند؛ بنده هم یک مبلغی گفتم. چند روز بعد دوباره تماس گرفت و گفت که یکی از اقوام می‌خواهد هزینۀ آمدن تعداد دیگری را هم تقبل کند، اگر چند طلبه بفرستید که این گروه را رهبری کنند و فعالیت تبلیغی داشته باشد خیلی خوب است؛ نزدیک به ۵۸۰ نفر از افرادی که تا به حال اربعین نیامده بودند را جمع کرده و برای اربعین فرستادند؛ حتی از مناطق شرقی ایران هم در این گروه ۵۸۰ نفره آمده بودند.

وی در ادامه گفت: مواکب اغلب بحث تغذیه زائران را پوشش می‌دادند، اگر هر خانه یک موکب شود و درحد وسع خود بتوانند به طبخ غذا بپردازند و همسایگان محروم خود بدهند، می‌توانیم منش موکب‌داری که ایثار و محبت است را در خانواده‌ها نهادینه کنیم؛ حتی اگر خانواده‌ای توان مالی کافی را نداشت، روز اربعین غذایی که درست می‌کنند را به نیت موکب‌داری به اعضای خانواده خود بدهند.

مسؤول دبیرخانه مبلغان اربعین، مردم را به خواندن دعا‌ها و زیارات، مناجات و شکوه کردن در روز اربعین سفارش کرد و ابراز داشت: مردم در روز اربعین، یک ساعت مشخص در خانه خود بنشینند و زیارات و بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب مناجات و شِکوه کنند؛ شکوه یعنی آن حالتی که کودک با حالت کودکانه و ملتمسانه یک درخواستی از بزرگترش دارد، ما نیز با آن حالت با خداوند راز و نیاز کنیم. این کار‌ها باعث می‌شود که هم تعظیم شعائر حسینی و هم تحکیم روابط اعضای خانواده را مشاهده کنیم.
 
 
تعداد بازدید : 5
در ادامه حجت‌الاسلام پیشاهنگ، حال و هوای حاکم بر افراد محروم شده از پیاده‌روی اربعین را غمگین دانست و گفت: مابین افرادی که به اربعین می‌رفتند بسیار معروف است که اگر کسی یکبار به اربعین برود و فضای حاکم بر اربعین را تجربه کند دیگر نمی‌تواند این حس را تجربه نکند؛ اما امسال به خاطر کرونا تمام اهالی اربعین ناراحت هستند.

وی به جاذبۀ بسیار زیاد اربعین اشاره کرد و بیان داشت: هرکسی که اولین بار به اربعین می‌آید جزو مبلغان اربعین قرار می‌گیرد، چرا که آنقدر این فضا دارای عواطف و جاذبه است که کمتر کسی می‌تواند احساسات خود را کنترل کند و به دیگران منتقل نکند، برای همین بیشتر کسانی که به اربعین می‌آید، سال بعد هم اگر نیایند سال بعدش خواهند آمد یا دیگران را به تجربه کردن پیاده‌روی اربعین ترغیب می‌کنند.

پژوهشگر مسائل اربعین تجلی شعار الحسین یجمعنا را خطری برای دشمن دانست و افزود: حضور پررنگ ایرانی‌ها در عراق باعث وحدت این دو کشور شد و دشمن از این اتفاق بسیار احساس خطر می‌کرد، برای همین با تمام توان خود به اختلاف افکنی دامن می‌زد؛ در فضای مجازی فتنه‌انگیزی می‌کرد؛ در مسیر اربعین بعضاً آشوب و اختلال به وجود می‌آورد.

وی ضمن اشاره به وظیفۀ طلبگی برای پاسخ به شبهات در فضای حقیقی و مجازی گفت: هرسال در فضای مجازی بسیار مشاهده می‌کردیم که شبهات و اختلاف افکنی وجود دارد و به خاطر وظیفۀ طلبگی خود باید روی شبهات کار می‌کردیم و باید به آن‌ها پاسخ می‌دادیم؛ اما امسال کاهش چشم‌گیری در حجم اختلاف افکنی در فضای مجازی شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام پیشاهنگ بیان داشت: امسال مشاهده کردیم در فضای مجازی جریان اختلاف افکنی میان عراق و ایران خیلی کم شد و همین اتفاق دست دشمن را برای بسیاری از مردم هویدا کرد که سال‌های قبل چرا این حد از فتنه انگیزی و اختلاف افکنی وجود داشت، ولی امسال خبری از آن حواشی نیست.
 
حجت‌الاسلام پیشاهنگ گفت: ما نیز باید مانند حضرت آقا در تبدیل تهدید‌ها به فرصت سریع عمل کنیم، همین افزایش همبستگی‌ که با مطرح کردن شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس در اربعین به وجود می‌آمد را نباید از دست بدهیم، این تهدیدی است که باید به فرصت تبدیل شود؛ ما باید بررسی کنیم که چگونه می‌شود این فرصت را دوباره احیا کرد.
 
وی با اشاره به دامن زدن دشمن به جدایی روحانیت از مردم و بالعکس در فضای مجازی گفت: باتوجه به اینکه امسال دشمن نمی‌تواند روی مسأله تفرقه عراق و ایران کار کند برای همین به تخریب روحانیت و جریان‌سازی علیه آن‌ها در فضای مجازی روی آورده است؛ شاید در گذشته ما این مسأله را بی‌ربط با اربعین می‌دیدیم، ولی باتوجه به صحبتی که شما فرمودید که اتصال بین مردم و روحانیت در اربعین امسال شکل گرفت، می‌توان حلقه وصل این هجمه‌ها و جریانات را پیدا کرد.

حجت‌الاسلام پیشاهنگ گفت: کرونا یک تهدید بزرگی است که از چندین جهت تبدیل به فرصت شد، رزمایش مواسات به راه افتاد؛ جریان تبلیغ طلاب در شرایط کرونا و اربعین به پا شد؛ کرونا دست دشمن در اختلاف‌افکنی را هویدا کرد؛ مواکب ایرانی در عراق نرفتند و در مناطق محروم ایران شکل گرفتند و کلی فرصت‌های دیگر که توانستیم از یک تهدید به دست بیاوریم./ز503/ق
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
امسال زیارت از راه دور
0
0