۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۶۶۶۲۰۵
جلیلی در گفت‌وگو با رسا:

نقد سینما نداریم!

نقد سینما نداریم!
مدیر دفتر مطالعات جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: ممکن است ما در یک سال ۱۰۰ فیلم با ارزش تولید کنیم اما شاید سینمای ما سینمای بدی ارزیابی شود.

وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به فراوانی نقد فیلم و نبود نقد سینما بیان کرد: سینمای ایران با وجود محیط پیرامونی ضخیم و گسترده‌ای که متشکل از سایت‌ها و مجلات سینمایی متعدد است، متأسفانه تنها به نقد فیلم می‌پردازد؛ اما به نقد سینما توجهی ندارد.

وی یکی از مشکلات مهم سینمای ایران را نبود نقد سینما دانست و اظهار داشت: یک مشکل بزرگ که در سینمای ایران وجود دارد، نبود نقد سینما است، ما در ایران نقد فیلم داریم؛ اما نقد سینما نداریم.

سردبیر و مدیر مسؤول نشریه راه، در توضیح نقد سینما گفت: نقد سینما یعنی آن‌که ما یک عکس هوایی و نگاهی جامع از سینما در تناسب با نیاز‌های جامعه به‌وجود بیاوریم؛ به طور مثال ممکن است ما در یک سال ۱۰۰ فیلم سینمایی تولید کنیم و هر ۱۰۰ فیلم هم از همخوانی با معیارهای ارزشی انقلابی برخوردار است؛‌ اما شاید سینمای ما سینمای بدی ارزیابی شود.

وی از برنامه نداشتن صنعت سینمای ایران انتقاد کرد و ادامه داد: در سینمای ایران تخصیص درستی شکل نگرفته است و ما در یک سال ۱۰۰ فیلم درباره یک موضوع داریم، پس حوزه‌ها، موضوعات دیگر، ساخت محتوای کودک و نوجوان و... چه می‌شود؟

مدیر دفتر مطالعات جبهه‌ فرهنگی انقلاب اسلامی ضمن تعریف سینما، به لازمۀ وجود سه عنصر هنر، صنعت و رسانه در فیلم‌های سینمایی اشاره کرد و بیان داشت: سینما را در دنیا به هنر، صنعت و رسانه تعریف می‌کنند، به این معنا که هر فیلمی باید هر سه را در خود جای دهد.

وی در ادامه توضیح داد: هنر به این معنا که باید استاندارد‌های زییایی شناختی لازم را دارا باشد، صنعت یعنی آنقدر سرگرم کننده باشد که مردم برای خرید بلیط رغبت کنند و از همه مهم‌تر کارکرد رسانه‌ای آن است؛ به این معنا که متناسب با زمان و مکان خود باشند.

وحید جلیلی با اشاره به ضرورت توجه به کارکرد رسانه‌ای سینما عنوان کرد: سینما باید با مقتضیات روز ملی در ارتباط باشد و ما بهترین مثال‌های کارکرد رسانه‌ای را در سینمای هالیوود مشاهده می‌کنیم.

وی ضمن بیان یک مثال دربارۀ کارکرد رسانه‌ای سینمای هالیوود اظهار داشت: فیلمی مانند آرگو که حتی در برابر فیلم لینکلن اسپیلبرگ، بهترین فیلم سال شناخته می‌شود، تنها به دلیل کارکرد رسانه‌ای و نسبت داشتن با منافع سیاسی آمریکا در زمان خود برگزیده می‌شود. با توجه به این نکته که فیلم آرگو از نظر هنری و سرگرم‌سازی (صنعت)، فیلم متوسطی است، اما چون قرار است علیه ایران تبلیغات وسیعی بشود وجه رسانه‌ای فیلم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد./ت302/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
دست مریزاد دوستان
4
0