۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۶۶۶۲۰۷
نگاهی به نقش راویان جنگ در ماندگاری یاد و نام شهدای مدافع حرم؛

آبیاری شجره طیبه با روایت خالصانه

آبیاری شجره طیبه با روایت خالصانه
اتفاقات و یادگارهایی که از دلاور مردی‌های جوانان این مرزوبوم باقی می‌ماند نه‌تنها در عصر حاضر بلکه در سایر قرون نیز می‌تواند الگو و نشانه‌ای باشد که راه را گم نکنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اتفاقات و یادگارهایی که از دلاور مردی‌های جوانان این مرز و بوم باقی می‌ماند نه‌تنها در عصر حاضر بلکه در سایر قرون نیز می‌تواند الگو و نشانه‌ای باشد که راه را گم نکنیم و گذشت زمان و تحریف‌ها موجب گمراهی نشود.

در دوران انقلاب اسلامی ایران اتفاقات بسیاری روی داده و حوادث تلخ و شیرینی پیش روی مردم بوده که اگر به‌درستی برای نسل‌های بعد تعریف و روایت نشوند، امکان فراموشی آن‌ها بسیار خواهد بود.در این زمینه راویان رویدادها و حوادث مختلف انقلاب، وظیفه‌ای بس خطیر بر دوش دارند و باید با میدان دادن و حمایت از آن‌ها شرایطی را فراهم کرد تا این شجره طیبه برای نسل‌های متمادی روایت شود و به یادگار بماند.

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در طول سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن جریان‌های تکفیری و انحرافی در منطقه روی داده مقاومت مردم سوریه در برابر متجاوزانی است که با حمایت دولت‌های غربی و دست‌نشانده‌های آن‌ها در منطقه ظهور پیدا کردند و آنان با حمایت و همراهی جریان مقاومت موفق شدند این شجره خبیث را شکست دهند. اتفاقات و روایات مدافعان حرم، شاید در این روزها به دلایل مسائل امنیتی و اطلاعاتی از جهاتی قابل بازگویی نباشند؛ اما هستند موضوعات بسیاری که شاید اگر راویان کاربلد دفاع مقدس در آن مشارکت کنند، بتوانند ماندگار شوند و در تاریخ بمانند.

یکی از این راه‌ها روایت شهدایی است که در سوریه به لقای معبود شتافتند و باوجود این‌که بسیاری از آن‌ها روزهای اول انقلاب و جنگ تحمیلی را درک نکرده بودند اما همچون اسلاف خود شجاعانه پای در عرصه دفاع از حرم اهل‌بیت گذاشتند و جان عزیز خود را درراه آن فدا کردند. در بین این شهدا از ایرانی و افغانستانی گرفته تا پاکستانی و لبنانی، هرکدام خاطره و الگویی منحصربه‌فرد برای خود دارند و این خاطرات باید برای ثبت در تاریخ و استفاده در متون درسی و دانشگاهی جمع‌آوری و استفاده شوند.

بسیاری از این خاطرات و روایات به حدی تأثیرگذار و الگوپذیرند که انسان از شنیدن آن‌ها متحیر می‌شود و با خود می‌اندیشد که چگونه جوانانی که از جنگ و دفاع مقدس تنها خاطرات و فیلم و عکس‌های آن را دیده بودند، این‌چنین شجاعانه و عاشقانه پا در عرصه جهاد و شهادت گذاشتند و سربلند از این معرکه خارج شدند. در روزهای اخیر شاهد بازگشت شماری از شهدای خان طومان بودیم که پس از چهار سال دوری از وطن به آغوش میهن بازگشتند و چه عزتمندانه به خانه آمدند.

وقتی به حوادث خان طومان و ایثار این شهدا نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که نقش سردارانی همچون سرلشكر حاج قاسم سليمانی، شهيد سردار حسين همدانی، شهيد سردار حاج رضا فرزانه، شهيد سردار شعبان نصيری، شهيد حججی، بيضايی، بلباسی و … وسایر مدافعان حرم اهل‌بیت در تأمین امنيت منطقه غرب آسيا تا مرزهای اروپا و آفريقا مشهود است و این وظیفه اهالی رسانه است که اين نقش ارزشمند و حياتی را تبیین نماید.

امیر رزاق‌زاده راوی دفاع مقدس در گفت‌وگویی با بیان این نکته که ترسیم فرهنگ ایثار و شهادت به دفاع مقدس ختم نشده و نیاز است تا در این عصر و دوران که دنیای اسلام با انواع دشمنان داخلی و خارجی دست‌ و پنجه نرم می‌کند، این فرهنگ در بین نسل جوان ترویج یابد می‌گوید: بیان موضوعات و جهات مختلف حضور مدافعان حرم در سوریه و واکاوی زندگی و سیره شهدای این راه مقدس، فضا را برای تبیین اهمیت و جایگاه مقاومت در منطقه بیش از گذشته باز می‌کند و در این زمینه روایت حوادث و اتفاقات نبرد با تکفیری‌ها وظیفه‌ای سنگین است که باید به‌درستی و موشکافانه و برمبنای حقایق و فارغ از جعل و خرافه به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: رشادت‌ها و دلاورمردی‌های جوانان رشید ما در نبرد با دست‌نشانده‌های استکبار به‌اندازه‌ای سرشار از حماسه و دلاورمردی است که نیازی به داستان‌سرایی و حاشیه ندارد. زندگی شخصی این عزیزان سراسر معنویت و خلوص و حضورشان در عرصه نبرد و ادای تکلیف هم سراسر شجاعت و تبعیت از ولایت است که این دو موضوع می‌تواند دستمایه روایاتی باشد که نسل جدید تشنه شنیدن آن‌هاست.

رزاق زاده خاطرنشان کرد: مدافعان حرم، انسان‌های آزاده‌ای هستند که برای دفاع از حرم اهل‌بیت کیلومترها آن‌طرف تر از مرزهای ملی به مقابله با دشمن شتافتند و با این نیت که حفظ سرزمین‌های اسلامی و دفاع از کیان مسلمانان در برابر دشمنان تکفیری و غربی وظیفه‌ای اسلامی و انسانی است، پای در این جهاد تمام‌عیار گذاشتند.

بیان این نگاه و دیدگاه و توجه و دقت به این نکته که ارزش‌های اسلامی و ملی در سایه ولایت‌پذیری و ولایتمداری تا چه اندازه می‌تواند در سرنوشت خیر و عاقبت‌به‌خیری یک انسان نقش داشته باشد و بیان آن در قالب روایت‌های مکتوب و مستند، وظیفه دشواری است که باید به آن‌ها پرداخته شود. در حال حاضر بسیاری از همراهان شهدای مدافع حرم در قید حیات هستند و خانواده‌های این عزیزان نیز شرف حضور دارند، پس باید برای پرداختن به روایت این شهدا تعجیل کرد و اجازه نداد تا گذشت زمان به آن رنگ کهنگی بدهد.

این راوی دفاع مقدس یادآور شد: به عقیده من نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه ملی وظیفه دارند در حرکتی همسو و ادامه‌دار از جهات مختلف زندگی شهدای مدافع حرم را برای مردم بازگو نمایند، زیرا من اعتقاد دارم عمر بابرکت این عزیزان به‌اندازه کافی حرف‌وحدیث برای روایت، تعریف و الگوپذیری دارد که اگر همت شود و این نهادها پای‌کار باشند، تا سال‌ها می‌توان خوراک فرهنگی و روایی برای نسل جوان تهیه نمود.

شما ببینید سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که خود سید شهدای مدافع حرم است، تا چه اندازه توانسته در بین نسل جوان محبوبیت کسب نماید و با این‌که اعتقاد دارم هنوز زوایای بسیاری از زندگی این عزیز بزرگوار بیان نشده، اما مردم بسیاری شیفته مرام، شخصیت و اعتقادات او هستند.

پس بهتر است با بهره‌مندی از ابزارهای رسانه‌ای موجود شرایطی فراهم شود تا شهدای گرانقدر مدافع حرم بیش از گذشته به مردم معرفی شوند تا ان‌شاء الله این شجره طیبه و این مسیر الی الله بیش از گذشته شاهد درخشش ستارگان خود باشد و این انقلاب را به انقلاب حضرت قائم عج الله تعالی فرجه الشریف پیوند بزند./د102/ق

منبع: رسالت
ارسال نظرات