۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۶۶۶۲۱۲
منتقد سینما مطرح کرد؛

«آقازاده» نتوانست آقازادگی را زیر سؤال ببرد

«آقازاده» نتوانست آقازادگی را زیر سؤال ببرد
جبار آذین گفت: این سریال نتوانسته آقازادگی را در جامعه زیر سؤال ببرد و یا شرایطی را نمایش دهد که هشداری برای مسئولان باشد و در جهت حذف این مسئله آزاردهنده به حرکت درآیند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون با اشاره این مسئله که با این نوع مدیریت آشفته و نبود برنامه‌های مشخص و هدفمند در شبکه خانگی تولیدات مختلفی در این شبکه به منصه ظهور می‌رسد، گفت: گاهی در میان این آثار سریال‌هایی مشاهده می‌شود که از سوی برخی اقشار جامعه ما مورد استقبال و توجه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: اما سلطه اصلی تولید در شبکه خانگی با آثاری است که از روی تلویزیون‌ها، ماهواره‌های عربی و ترکیه‌ای کپی‌برداری می‌شوند. در این میان مجموعه‌هایی نیز با توجه به واقعیت‌های زندگی اجتماعی مردم در این شبکه جلوی دوربین می‌روند که می‌توانند مورد توجه مخاطب قرار گیرند.

آذین تصریح کرد: یکی از جدیدترین تولیدات این شبکه «آقازاده» است که به یکی از معضلات مهم جامعه ایران امروز می‌پردازد. معضل آقازاده‌ها در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور به گونه‌ای نفوذ و رسوخ پیدا کرده که باعث شده اختلالات اساسی در زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم رخ بدهد. از همین رو توجه درست  و اصولی به موضوع آقازاده‌ها در دستور کار گروهی از سریال سازان تلویزیون قرار گرفت.

این منتقد یادآور شد: طبیعتاً آنچه که به عنوان «آقازاده» در شبکه نمایش خانگی به نمایش درآمده نمی‌توانست با توجه به سیاست‌های صدا وسیما در تلویزیون تولید شود و به نمایش درآید. به همین دلیل سازندگان «آقازاده» ترجیح دادند که آن را در جایی از خارج از تلویزیون تولید کنند.

وی افزود: گرچه اکنون شبکه خانگی هم در ذیل مدیریت تلویزیون تعریف می‌شود اما با این حال این سریال بنا داشته از طریق ایجاد داستانک‌هایی خانوادگی و اجتماعی نقدی به مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه وارد کرده، با ارائه دو تیپ از وجوه شخصیت‌های اجتماعی و اقتصادی آقازاده‌ها، یک نمونه آقازاده بد و یک نمونه خوب آن را به تماشا بگذارد.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: واقعیت دیگر این که آنچه در جامعه نمود پیدا کرده چهره بد افرادی است که به آقازاده موسوم هستند و گرچه در «آقازاده» شبکه نمایش خانگی سعی شده به هردو به یک اندازه توجه شود اما غلظت پردازش شخصیت آقازاده مثبت(حامد) سبب شده تا کمرنگی آقازاده منفی(نیما) نمود بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل و با توجه به این که اگر به راستی قرار بوده معضل آقازادگی در کشور به صورت هنرمندانه و واقع گرایانه‌ای به تصویر درآید، بدیهی است که قدرت مدارانی که آقازاده‌ها مورد حمایت آنان قرار دارند، مانع تولید و انعکاس تصویر هرنوع آقازاده‌ای در هر یک از رسانه‌های تصویری، اجتماعی و حتی رادیویی می‌شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: دقیقاً به همین دلیل است که آنچه امروز تحت همین عنوان در شبکه نمایش خانگی ارائه شده تنها می‌تواند نمونه‌ای سطحی و سرگرم‌کننده از زندگی آقازاده‌ها باشد و هرگاه هم خواسته به ریشه پیدایش، زایش و پرورشگاه آقازاده‌ها که به نوعی دانه‌های فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند، نزدیک شود مسائل فرعی در این سریال جلوی ارائه آنها را گرفته است.

آذین تاکید کرد: به عبارتی آنچه تحت عنوان «آقازاده» در شبکه نمایش خانگی می‌بینیم نمایش سطحی و در واقع سوپاپ اطمینانی است تا برخی اندوه‌های روانی جامعه ناشی از سیلاب آزارهای اقتصادی و اجتماعی آقازاده‌ها به واسطه پرداختن آن کم شود.

وی خاطرنشان کرد: سازندگان «آقازاده» از منظر سابقه و فعالیت هنری جزو کسانی هستند که پیشینه قابل تاملی دارند اما سریال آنها نتوانسته آقازادگی را در جامعه زیر سوال ببرد و یا شرایطی را به نمایش درآورد که هشداری برای مسئولان باشد و در جهت حذف این مسئله مهم و آزاردهنده در جامعه به حرکت درآیند. بنابراین به نظرم می‌رسد «آقازاده» یک سریال متوسط است که بیشتر به درد وقت گذرانی و تفریح می خورد./د102/ق

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظرات