۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۶۶۶۲۲۸
معاون فرهنگی، تبلیغی حوزه علمیه خواهران:

افزایش آمار سقط جنین به هیچ وجه زیبنده جامعه اسلامی و شیعی نیست

افزایش آمار سقط جنین به هیچ وجه زیبنده جامعه اسلامی و شیعی نیست
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: افزایش آمار سقط جنین به هیچ وجه زیبنده جامعه اسلامی و شیعی ما نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا، معصومه ظهیری با ابراز نگرانی از آمار سقط جنین در کشور اظهار داشت: متاسفانه هم به شکل مُجاز و هم غیرمجاز، آمار سقط جنین در این سال ها رو به افزایش بوده و این مساله با توجه به جنبه های اعتقادی ما و نیز تأکید روایات اهل بیت(ع) بر فزونی جمعیت، موضوع نگران کننده ای است، خاصه آن که پیامبر اکرم(ص) در آن حدیث معروف می فرماید که من به فزونی جمعیت شما افتخار می کنم.

وی افزود: از سوی دیگر، سقط جنین فعل حرامی است که باید با آن مقابله شود مگر در موارد استثنایی مثل این که اگر سقط جنین صورت نگیرد، جان مادر به خطر می اُفتد.

ظهیری گفت: متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود که با موجود زنده ای چون جنین مثل یک شیء برخورد می شود و حال آن که این موجود حیات دارد و ریشه های اعتقادی و فرهنگی و دینی، ما را از سقط جنین به شدت برحذر می دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: گرچه مسایل اقتصادی و گاه سستی و کاهلی و رفاه طلبی می تواند از عوامل افزایش سقط جنین باشد، اما نباید از این مساله غافل شد که متأسفانه سست شدن پایه های ایمان و اعتقاد و تضعیف باورهای فرهنگی نیز در این قضیه دخیل است و لذا باید فکری برای این مباحث کرد.

وی با بیان این که ما نیازمند آموزش و توجه به کارهای فرهنگی برای مقابله با گسترش معضل سقط جنین در جامعه هستیم، گفت: خدای متعال در قرآن کریم می فرماید که مبادا به خاطر ترس از فقر و مشکلات مالی، ازدواج نکرده و در اندیشه فرزندآوری نباشید بلکه فرزندان باعث رزق و روزی و افزایش برکت و نیز محبت در زندگی می شود.

معاون فرهنگی، تبلیغی حوزه های علمیه خواهران همچنین ادامه داد: گاهی اوقات برخی والدین مطرح می کنند که ما اعصاب و یا حوصله تربیت فرزندان را نداریم و حال آن که باید با تغییر نگرش خود به دنبال افزایش آستانه تحمل و تاب آوری نسبت به رشد و تربیت فرزند باشند که این مساله مورد تأکید آموزه های دینی ماست.

وی بیان داشت: از سوی دیگر از منظر قانونی لازم است با کسانی که به دنبال تساهل و تسامح در این باره هستند و مکان ها و افرادی که سقط جنین می کنند، برخورد لازم صورت گیرد و این مهم از طریق مراجع قانونی دنبال شود.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این است که متاسفانه برخی پزشکان بر اساس مواد قانونی آن هم البته بدون بررسی دقیق و لازم، مجوز سقط جنین می دهند که باید این مساله بیش از پیش مورد دقت و حساسیت باشد تا از توسعه معدود موارد اجتناب ناپذیر در این مقوله جلوگیری به عمل آید.

ظهیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که افزایش آمار سقط جنین، به هیچ وجه زیبنده جامعه شیعی و مسلمان نیست، ابراز داشت: خوشبختانه شورای فرهنگی، اجتماعی زنان وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث جمعیت و مقابله با کنترل جمعیت ورود کرده و به ویژه در رابطه با مقابله با سقط جنین از حیث فرهنگی و اعتقادی و شرعی فعالیت هایی را شروع کرده و به نظر می رسد که در این باره، نیاز به بازنگری قانونی و تقویت حمایت های لازم از خانواده ها در راستای پرهیز از سقط جنین هستیم.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران، افزود: ما اگر امروز به فکر مقابله با این مساله نیفتیم و نسبت به افزایش جمعیت بی تفاوت باشیم، ضررها و خسارت های بسیاری در ابعاد مختلف متحمل می شویم که شاید برخی از آن ها را دیگر نتوان جبران کرد.

وی گفت: شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی در بسیاری از کشورهایی که سقط جنین در آن ها قانونی است از حیث فرهنگی با افزایش سقط جنین مقابله می شود، ضمن آن که در برخی کشورهای توسعه یافته حتی از وجود فرزندان نامشروع با دادن آن ها به مادر مجرد حمایت می شود چرا که مساله جمعیت برای آن ها مفید است.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: این در حالی است که اولاً در کشور ما قانون منع سقط جنین وجود دارد و ثانیاً ضرورت ها و اقتضائات جمعیتی به ما متذکر می شود که نسبت به این مسایل بیش از پیش حساس باشیم.

وی تأکید کرد: ما در حوزه های علمیه خواهران نیز به طور جدی در ابعاد فکری، فرهنگی و آموزشی به مساله جمعیت و تقویت کانون خانواده و نیز مقابله با افزایش سقط جنین ورود کرده ایم و معتقدیم که علاوه بر حوزه و دانشگاه باید برای این مسایل یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و مسئولان نیز به درستی به وظایف خود عمل کنند.

ارسال نظرات