لزوم تغذیه محتوایی و نقش نظارتی حوزه بر نظام اسلامی
آیت الله محمود عبدالهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انقلاب و نظام را مولد حوزه های علمیه دانست و گفت: حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی با مدیریت امام خمینی(ره) ساقط و سبب پدید آمدن نظام اسلامی شد که قطبی در برابر استکبار غربی و شرقی بود.
وی ابراز داشت: نظام سرمایه داری و سوسیالیستی که بر دنیا حاکم بودند هرچند در مبانی اختلاف داشتند؛ اما در یک امر مشترک بودند و اینکه هر دو نظام مادی و بر ضد دین بود؛ اما امام راحل نظامی را بر اساس مبنای شرع و دین و حاکمیت اسلامی را تشکیل داد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان کرد: در قانون اساسی آمده است که نظام اسلامی ایران بر پایه توحید، وحی، معاد، امامت و رهبری و بر اساس کرامت انسانی شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه نظام نوین اسلامی بر اساس اجتهاد مجتهد شکل می گیرد، گفت: انقلاب اسلامی با الهام گیری معارف اسلامی پایه گذاری شده، از این رو نظام اسلامی مولد فقاهت و حوزه های علمیه است.
آیت الله عبدالهی با بیان اینکه حوزه مادر نظام اسلامی است، گفت: حوزه های علمیه وظیفه تولید محتواهای نظام در عرصه های اقتصادی، سیاسی و قضایی براساس قانون اساسی و فقه اسلامی را برعهده دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان کرد: حوزه های علمیه باید نیروهای انسانی برای خدمت نظام اسلامی به ویژه در نهادهایی مانند دستگاه قضایی و شورای نگهبان پرورش دهتد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری بر اهمیت نقش نظارتی حوزه های علمیه بر عملکرد حکومت اسلامی تأکید کرد و گفت: نظام سیاسی و قضایی نیاز به مراقبت و نظارت دارد؛ از این رو حوزه های علمیه باید در جایگاه نظارتی و مطالبه گری در نظام اسلامی به ایفای نقش بپردازند.
وی با بیان اینکه همواره بزرگان حوزه های علمیه بر حفظ استقلال حوزه تأکید داشتند، گفت: سنت های علما و مبنای امام راحل و رهبر انقلاب بر حفظ استقلال حوزه های علمیه بوده است؛ همچنین تشکیلات و مدیریت حوزه های علمیه وابسته به تشکیلات و نهاد های دولتی نیست و دروس حوزوی به صورت دانشگاهی ارائه نمی شود؛ بلکه حوزه های علمیه به گونه مستقل اداره می شوند.
آیت الله عبدالهی با بیان اینکه همکاری علما و حوزویان با نظام اسلامی منافات و مخالفتی با استقلال حوزه ندارد، افزود: حفظ استقلال حوزه های علمیه با این امر منافاتی ندارد که حوزویان وظیفه خود را از منظر تغذیه محتوایی و نظارت بر ارکان نظام اسلامی ایفا کنند./998/ت302/
مشكل اينجاس كه كي به اين حرفها گوش مي كنه