۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۶۷۱۷۵

سریالی برای امنیت خانه!

سریالی برای امنیت خانه!
احمد معظمی از سختی‌های تولید سریال تلویزیونی «خانه امن» در دوران شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: این سریال از شنبه ۱۰ آبان روی آنتن شبکه اول سیما خواهد رفت.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ سریال تلویزیونی «خانه امن» به کارگردانی «احمد معظمی» قرار است از شنبه ۱۰ آبان روی آنتن شبکه اول سیما برود. این سریال ۵۰ قسمتی به نگارش حسین تراب‌نژاد در بستری اجتماعی و با روایت قصه‌ای امنیتی و جاسوسی، دست روی تهدیدات منطقه‌ای داعش گذاشته است.

این مجموعه روایتی جذاب و پرهیجان از یک پرونده جاسوسی- امنیتی است که لایه‌هایی از عملیات پیچیده مقابله با گروهک تروریستی داعش را روایت می‌کند. «خانه‌امن» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، پس از «سارق روح» و «ترور خاموش»، سومین اثر مشترک ابوالفضل صفری در مقام تهیه‌کننده، احمد معظمی کارگردان و مرتضی اصفهانی طراح و مشاور پروژه، با موضوعات خاص و هیجان‌انگیز امنیتی محسوب می‌شود و در آن حمیدرضا پگاه، پرویز فلاحی‌پور، امین زندگانی، سیما تیرانداز، سامان صفاری، شهروز ابراهیمی، علیرضا رئیسی، قربان نجفی، حمیدرضا عطایی، کاوه آفاق، سپیده خداوردی و سوگول طهماسبی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

یکی از نکات قابل توجه سریال «خانه امن» خوش‌اقبالی عوامل تولید آن مبنی بر به پایان رساندن تمام سکانس‌های خارج از کشور قبل از آغاز شیوع ویروس کرونا بوده است. کار تصویربرداری لوکیشن‌های داخلی سریال هم به پایان رسیده و این مجموعه با بیش از 300 لوکیشن داخلی و خارجی این روزها خود را برای پخش از شبکه یک سیما آماده می‌کند.

مسلما انتظارات از سریال «خانه امن» بسیار بالاست و مخاطبانی که سریال «ترور خاموش» از احمد معظمی را دنبال می‌کردند، منتظر تماشای سریالی به مراتب جذاب‌تر و مهیج‌تر هستند بویژه حالا که سازندگان «خانه امن» قصه‌ را وارد پرونده گروهک تروریستی داعش و خانواده‌های نیروهای امنیتی کرده‌ و برای این موضوع سراغ ماجراهای واقعی رفته‌اند.

انتشار تبلیغات تلویزیونی این سریال و نزدیک شدن به زمان پخش آن بهانه‌ای شد تا برای اطلاع از شرایط سخت تولید سریال «خانه امن» در دوران کرونا، پای صحبت‌های احمد معظمی، کارگردان این سریال بنشینیم و از او درباره سختی‌های ساخت سریالی درباره پرونده‌های امنیتی بپرسیم.

ـ سریال «خانه امن» به نوعی سومین سه‌گانه مشترک شما، آقایان صفری و اصفهانی است؛ در این باره توضیح می‌دهید؟

بعد از «سارق روح» و «ترور خاموش»، سریال «خانه امن» سومین اثر مشترک ما ۳ نفر است که ۲ کار اول صرفا موضوعات جاسوسی - امنیتی را شامل می‌شود؛ اما در «خانه امن» به طور مشخص به موضوع داعش پرداخته‌ایم که بدون شک این موضوع برای مردم جذاب خواهد بود؛ در این میان باید به حسین تراب‌نژاد هم به عنوان یکی از نویسندگان اشاره کرد.

حوزه سریال‌سازی امنیتی - جاسوسی سال‌ها پیش همانند یک جاده خاکی بود و این تیم چند نفره با همت ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده این جاده خاکی را با سریال «سارق روح» آسفالت کرد و در ادامه با سریال‌های «ترور خاموش» و «گاندو» جنس این سریال‌ها به نوعی جور شد و راه را برای دیگران باز کرد.

درباره ابوالفضل صفری باید گفت یکی از باهوش‌ترین تهیه‌‌کننده‌های تلویزیون است و گروه تولیدی‌ای را انتخاب می‌کند که مطمئن است خروجی کار نتیجه قابل قبولی خواهد داشت. این تهیه‌کننده وقتی می‌بیند در سریال‌های «سارق روح» و «ترور خاموش» نتیجه مطلوب گرفته می‌شود، برای «خانه امن» هم سراغ همین گروه می‌آید؛ به واقع تهیه کننده‌ای است که می‌داند روی چه نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کند که به بهترین نتیجه ممکن دست یابد.

ـ البته با توجه به حساسیت‌هایی که بر موضوعات امنیتی - جاسوسی وجود دارد، حتما ساخت آن پیچیدگی‌های خاصی را هم دارد؛ کمی از شرایط ساخت «خانه امن» بگویید.

واقعا کارهایی از این جنس کار ساده‌ای نیست و کارگردان ماه‌ها قبل از شروع کار باید با این ذهنیت پروژه را شروع کند و در ذهنش این باور را ثبت کند که تولید این سریال‌ها سود قابل توجهی را نصیب سازندگان اثر نمی‌کند، زیرا این جنس فیلمنامه‌ها بسیار هزینه‌بر است و سختی و مشقت‌های روند تولید با هیچ هزینه‌ای قابل جبران نیست.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که بخش عمده‌ای از موفقیت این جنس کارهای امنیتی - جاسوسی مربوط به این است که عوامل دلی و با اعتقاد کار را پیش ببرند، زیرا اگر اینگونه کارها دلی نباشد مردم هم متوجه می‌شوند و کار را پس می‌زنند.

ـ اینکه می‌گویید این دست کارها باید دلی باشد، کاملا درست است اما تحقیق و پژوهش هم در ارتقای کیفیت این سریال‌ها نقش پررنگی دارد.

در وهله اول باید گفت کارهای امنیتی - جاسوسی به لحاظ حساسیت‌هایی که وجود دارد، در بحث ایده‌پردازی و اجرا نیاز به یک کار گروهی منسجم دارد و از سوی دیگر همان‌طور که اشاره کردید پژوهش نقش مهمی در فیلمنامه‌های جاسوسی- امنیتی دارد و ما هم در «خانه امن» چندین سال تحقیق و پژوهش دقیقی بر روی سیناپس‌های فیلمنامه داشته‌ایم.

از سوی دیگر به خاطر حساسیت‌های موجود، فیلمنامه را چندین‌بار بازنویسی کرده‌ایم تا به یک خروجی مطلوب برسیم که ضمن داشتن خصوصیت جذاب بودن و سرگرم کردن مخاطب، پیام‌هایی را نیز به مخاطب برسانیم، نه اینکه صرفا یکسری قصه‌های نخ‌نما را برای مخاطبان روایت کنیم.

ما برای رسیدن به نقطه مطلوب، ساعت‌های متوالی را برای هر سیناپس فیلمنامه جلسات گروهی برگزار کردیم که امیدوارم همه این زحمات به بار بنشیند و خروجی مطلوبی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد.

ـ تصویربرداری «خانه امن» تمام شده یا شما هم مثل بسیاری از پروژه‌های تلویزیونی درگیر حاشیه‌های پیش آمده به خاطر کرونا شدید؟

هنوز تصویربرداری چند سکانس محدود مانده است که طی روزهای آینده به پایان می‌رسد.

ـ از آنجا که بخش عمده‌ای از کار تولید «خانه امن» در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شده است، از شرایط و سختی‌های روند تولید برای‌مان بگویید.

ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که خوش‌شانسی بزرگی که آوردیم این بود که تمام سکانس‌های خارج از کشور سریال را قبل از دوران کرونا به پایان رسانده بودیم اگر نه معلوم نبود چه سرنوشتی برای سریال «خانه امن» رقم می‌خورد؛ اما خوشبختانه به خیر گذشت اما به محض اینکه کار تولید در داخل کشور را آغار کردیم شیوع ویروس کرونا شروع شد که مسلما شرایط سخت و نفسگیری را سپری کردیم.

با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری، کار را پیش بردیم، حتی یک پزشک متخصص هم با حقوق ثابت استخدام کردیم تا همه جوانب را بسنجیم و خدای ناکرده هیچ اتفاقی برای کسی رخ ندهد که خدا را شکر حتی یک نفر هم از عوامل سریال به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

ـ پیش‌بینی خودتان درباره میزان استقبال مخاطبان از سریال «خانه امن» چیست؟

تنها چیزی که می‌توانم با قاطعیت بگویم این است که همه عوامل «خانه امن» نهایت تلاش و توان خود را به کار بردند تا اثری به تولید برسانند که لبخند رضایت را بر لب مخاطبان بنشاند که امیدوارم این اتفاق بیفتد و به اثری پربیننده در سیما بدل شود./د102/ق

ارسال نظرات