۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۶۶۷۲۱۵
یادداشت؛

دنیای اسلام علیه مکرون، شهرداری قم در حال اشتغالزایی برای شرکت‎‌های فرانسوی

دنیای اسلام علیه مکرون، شهرداری قم در حال اشتغالزایی برای شرکت‎‌های فرانسوی
تحقق شهرسازی اسلامی در قم با کمک شرکت های فرانسوی که رئیس جمهورشان سردمدار هتاکی به رسول رحمت است تناقضی بزرگ است.

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، قم خاستگاه انقلاب است. مذهبی‎ترین شهر کشور، پایگاه و خاستگاه بزرگترین انقلاب دوران معاصر شد. این معنایش چیست؟ این معنایش این است که همه‌ی دنیا بدانند این انقلاب، یک انقلاب دینی و مذهبی است.»(27/07/89)

این بیانات نشانگر جایگاه ویژه شهر مقدس قم در منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی است که ده سال پیش، در سفر به قم، بیان شده است؛ بی شک حفاظت این جایگاه از آسیب ها و دست اندازی های دشمنان انقلاب اسلامی وظیفه خطیر هر نیروی انقلابی خواهد بود و این را باید دانست که حفظ یک جایگاه به مراتب سخت تر از به دست آوردن آن جایگاه است.

قم اکنون همزمان خاستگاه حوزه علمیه و انقلاب اسلامی است و از این رو، صدور انقلاب و ترویج اسلام ناب به اقصی نقاط ایران و جهان، وابسته به سرنوشت این شهر است.

مشتاقان دین و انقلاب، این شهر را پناهگاه و الگوی خود می دانند و تلاش دارند که شاخصه های دین داری و انقلابی گری را در این شهر جستجو کرده و در محل زندگی خود بازسازی کنند.

یکی از شاخصه هایی که شهر قم باید در آن برای دیگر شهر ها الگو باشدساختار و بافتار شهری است. ساخت شهری قم باید به شکلی باشد که اگر کسی از دیگر شهرها به آن سفر می کند این حس به او دست دهد که این شهر با دیگر شهر ها تفاوت اساسی دارد، این شهر بر اساس الگو های شهری تمدن غربی شکل نگرفته و در راستای تبدیل شدن به آرمان شهر اسلامی است، نباید چنین حس شود که این شهر ملغمه ای است از هر دو تمدن و شکلی ناهمگون به خود گرفته است.

یکی از مطالبات رهبری در سفر ده سال پیششان به شهر قم توجه دادن به این مسئله بود. ایشان می فرمایند: «آنچه را که من تأکید میکنم، معماری و شهرسازی قم است. امروز کارهای بزرگی در قم دارد انجام میگیرد، ساخت و سازهائی انجام میگیرد؛ حتماً در این معماریها باید ملاحظه کنند که معمارىِ اسلامی باشد؛ نمادهای انقلاب در این شهر، در معماریها مشاهده شود؛ چون اینجا شهر اسلام و شهر انقلاب است».

شهر مقدس قم باید اولین شهری باشد که الگوی های شهرسازی اسلامی در آن اجرا می شود و یافته های جدید در چگونگی ساخت شهر اسلامی باید در این شهر مورد سنجش و ارائه قرار بگیرد. پیشرو بودن شهر قم در شکل دهی شهر اسلامی بارقه های امید را برای ایجاد تمدن اسلامی ایرانی زنده می کند. چرا که آرمان تمدن اسلامی نیاز مبرم به یک الگوی زنده و عینی برای تحقق دارد.

بعد از گذشت ده سال از چنین مطالبه مهم رهبری باید به نظاره بنشینیم که شهر مقدس قم چقدر به این آرمان شهر نزدیک شده است. آیا شهر قم، الگوی دیرین تمامی دینداران و انقلابیون، در این راستا پیش رفت کرده است یا خدایی ناکرده عقب گرد و انحراف در آن دیده می شود؟

حساسیت این مطلب زمانی بیشتر می شود که مقام معظم رهبری از دست های خائنی برای از بین بردن فضای دینی و انقلابی قم خبر می دهند و برخورد با آن ها را از جوانان و بزرگان قم مطالبه می کنند.

ایشان در این باره می فرمایند: «البتّه من این را همین جا در پرانتز عرض کنم که انگیزه‌هایی وجود دارد برای اینکه فضای انقلابی قم را تغییر بدهند و روحیه‌ی انقلابی قم و روحیه‌ی دینی قم را کمرنگ کنند؛ انگیزه‌هایی وجود دارد. از کِید دشمن در همه‌ی جنبه‌ها و جوانب نباید غافل شد: از جنبه‌ی اقتصادی که کید و مکر و دشمنی میکند، نباید از کید و مکر و دشمنی او در جنبه‌ی فرهنگی غافل شد؛ مشغولند، انگیزه‌هایی دارند، عواملی را میفرستند؛ باید به این توجّه کرد. بزرگان قم، جوانان قم باید نگذارند تا دستهای خائن، قم را از مرکزیّت انقلاب، از کانون انقلاب ‌بودن بیرون بیاورند و این معانی را در آن کمرنگ کنند. » (19/10/97) واین نگرانی از زبان بعضی از بزرگان قم نیز مکرر بیان می شود.

جناب آقای محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم در اینباره می فرمایند: « رهبر انقلاب از وضعیت قم ابراز نگرانی کردند. ایشان وقتی برای زیارت به مسجد مقدس می‌روند، می‌فرمودند «وضعیت بازارها و خیابان‌های قم نسبت به گذشته تغییر کرده است».(مهر، 20/9/98)

این موارد نشان می دهد که نه تنها پیشرفت چشم گیری در مطالبات رهبری از ساخت فضای شهری قم تحقق پیدا نکرده بلکه وجود انحرافات عمیقی در روند رشد شهر قم را محتمل می سازد که نیاز به توجه مردم انقلابی شهر قم و حوزه انقلابی این شهر دارد.

بررسی وضعیت فرهنگی و فضای شهری قم نیاز به بررسی های مفصل و دقیق تری دارد. اما جنگ نرمی که در قم رخ می دهد ابزار های پر هزینه ای می خواهد که به شدت در شهر قم در حال گسترش است. چرا که تمامی نماد ها و ابزار های تمدنی غرب یک به یک با هزینه هنگفتی در قم ایجاد می شود. لازم به ذکر است نقشه شوم ساخت فضای شهری غربی در شهر های مذهبی ایران، به خصوص در شهر مشهد اجرا شده و نتایج آن کاملا آشکار است. به نظر می رسد برای ملموس شدن گسترش این نمادها، یادآوری تعدادی از آنها برای دلسوزان ساکن شهر مقدس قم کافی باشد :

-  فروشگاه های بزرگ

-  پاساژ و مراکز خرید بزرگ

-  لوکوس فروشی ها

-  گیم نت ها

-  مراکز تفریح و سرگرمی( مثل پارک های آبی بزرگ)

-  دخانیات فروشی ها

-  خودرو های لوکس و گران قیمت

-  مراکز اغذیه فست فود

-  آرایشگاه های زنانه و مردانه

-  مراکز فروش لوازم آرایشی

-  آموزشگاه های زبان

-  آموزشگاه های موسیقی

-  باشگاه های ورزشی مردانه و زنانه

-  کافه ها

-  رستوران های لوکس

-  برج های بزرگ و لوکس

-  نمایه رومی ساختمان ها

-  آتلیه ها

-  سالن های عروسی لوکس

-  هتل های مجلل

-  افزایش فاصله ظاهری بافت ضعیف و ثروتمند شهری

-  مهاجرت های تهرانی ها به قم

-  تبلیغات های شهری و اینترنتی تمامی موارد گفته شده

البته ذکر این موارد به این معنا نیست که نباید مراکز خرید، مراکز تفریحی، مراکز اقامتی و ... در شهر قم پدید نیاید، یا اینکه نگارنده پیشرفت و عمران را با تعالی فرهنگی و مذهبی در تنافی می بیند، به هیچ وجه. بلکه مسئله بر سر توجه کاریکاتوری و تک بعدی به یک جنبه و بی توجهی ویژه به نمادها و معانی و مظاهر دینی و فرهنگی است.

در کشور ما مظاهر فرهنگی، تمدنی و سبک زندگی غربی (که با الهام از انگاره های الحادی در غرب پی ریزه شده) به شدت در حال رواج است و چنانچه دامنه این نفوذ خزنده و خطرناک به قلب فرهنگی-مذهبی ایران نیز کشیده شود، خسارتهای آن غیرقابل محاسبه و جبران ناپذیر خواهد بود.

فقدان برنامه مدون و متقن برای تغییر جدی در این روند غربی-عرفی شدن، ضرورت گفت و شنود از این مسئله را بیشتر می کند. به عنوان نمونه گرچه فی نفسه، رشد قارچ گونه آرایشگاه زنانه در قم ممکن است بدوا با اشکالی مواجه نباشد اما افزایش بی رویه آن، با ترویج مدل ترکیه ای، هالیوودی و ... با افزایش چشم گیر آموزش آریشگری زنانه به مردم قم توسط مهاجرین و گرته برداری از الگوی آموزشگاه های بی ضابطه تهران و....، زمینه ساز مشکلات فرهنگی بی شماری خواهد شد که نتیجه اش در تیپ های نامتعارف زنانه در خیابان های قم نمود می یابد.

مثلا گسترش باشگاه های ورزشی به خودی خود چه اشکالی دارد؟ اما جهت دهی آن ها در قم به سمت پروش اندام(زنانه و مردانه)، آموزش مردان برای زنان! آموزش بوکس فرانسوی و یوگا به زنان! موضوعی فراتر از امر ورزش و نشانگر نوعی سیاستگذاری با جهتگیری خاص است که آثار و پیامدهای منفی دارد.

نمونه دیگر فروشگاه ها، مراکز خرید بزرگ و پاساژهاست؛ گرچه این موارد زمینه ساز توسعه تجارت و گردش مالی و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است اما سرمایه دارانی که در این کار فعالند کارنامه شان در کل کشور معلوم است. فروشگاهای بزرگی که به محلی برای تبلیغ مصرف گرایی و مصرف زدگی غربی، محلی برای فروش کالاهای وارداتی و افزایش فاصله طبقاتی انجامیده، زمینه ساز مشکلاتی پیچیده و فراگیر خواهد بود که ضرورت پیوستار فرهنگی را دوچندان می کند.

تمدن غربی سبک زندگی خود به شکلی پیچیده و در قالب پاسخ دادن به یک نیاز مشروع انتقال می دهد و این جنگ نرمی است که نباید با ساده انگاری به آن نگاه کرد.

به عنوان نمونه شهر مقدس قم از جهت معماری به جای نمود یک شهر متوازن و زیبا، و مزین به نمادهای ایرانی-اسلامی، اکنون صورتی نامتوازن و نازیبا به خود گرفته است. بعضی از مناطق شهر قم به شهرهای باستانی مسیحیت بیشتر شباهت دارد تا یک شهر مذهبی شیعه.

 برای تصدیق این مطلب کافی است که نگاهی به خیابان بهشت در بلوار صدوقی، جنب دانشگاه مفید داشته باشیم. این وضعیت درحالی است که نمای رومی در شهر قم در سال 95 ممنوع اعلام شد(سایت نظام مهندسی قم، 6/9/95)  و کارگروهی برای این مسئله در شهرداری قم بوجود آمد.(سایت شهرداری قم، 13/5/98)

به نظر نمی رسد جهتگیری مدیریت شهری در جهت ساخت شهری در وزان شهر مطلوب اسلامی باشد. یکی از ارکان مدیریت شهری شهرداری ها هستند. با نگاهی به صحبت های بعضی از مدیران شهرداری قم می توان احتمال قوی داد که خط تبدیل شهر قم به آرمان شهر اسلامی در آنجا جریان ندارد. بلکه گسترش بی ضابطه نماد های فرهنگ غربی در شهر قم دنبال می شود. البته با لعاب اسلامی سازی، که هیچ نمی تواند باطن متعفن غربی آن را از بین ببرد.

باید این نکته مهم را خاطر نشان کنیم که بررسی عملکرد شهرداری قم در این جهت، اولا به معنای نفی خدمات نیرو های خدوم آن نیست. ثانیا مسئولیت اصلی تبدیل شهر قم به شهر اسلامی متوجه شهرداری نیست بلکه متکفل آن باید حوزه علمیه باشد. بررسی عملکرد شهرداری می تواند نشان دهد که خط مدیریت شهری به سمت اسلامی سازی جامع قم حرکت نمی کند.

محمدرضا معرفت مسئول امور سرمایه گذاری شهرداری قم، دغدغه های شهرداری و مدل های رشد اقتصادی شهر قم را اینگونه توضیح می دهد: «باید بتوانیم زمان حضور زائران در شهر قم را افزایش دهیم چراکه توسعه خدمات گردشگری و زائرپذیری تأثیر خوبی در اقتصاد و توسعه شهر دارد؛ شهرداری در جذب سرمایه‌گذاران، بخشی از وظایف را بر عهده دارد، به‌ویژه در ایجاد مراکز تفریحی و خدماتی ویژه زائران این امر تحقق می‌یابد.

در گذشته مراکز تفریحی چون پارک آبی راه‌اندازی شد و در حال حاضر نیز پروژه‌های تفریحی همچون باغ پرندگان با یک سرمایه‌گذاری سنگین در حال عملیاتی شدن است».

مسئول امور سرمایه‌گذاری در شهرداری قم با تأکید بر اینکه یکی دیگر از فعالیت‌های شهرداری در ارائه خدمت به زائران، احداث هتل با کیفیت بسیار بالاست، ابراز کرد:

«در جهت خدمت به برخی از زائرین داخلی و خارجی هنوز امکانات مناسبی در قم وجود ندارد، درحالی‌که تسهیلات ویژه‌ای برای هتل‌های چند ستاره داریم»

سوال اینجاست که آیا شهر اسلامی صرفا با تمرکز بر ایجاد زیرساخت هایی چون باغ پرندگان، هتل های چند ستاره، پارک آبی و مراکز تفریحی و خرید بزرگ محقق می شود؟

آیا این رشد کاریکاتوری و حذف ابعاد فرهنگی از فرایند شهرسازی قبلا در شهر مشهد تجربه نشد؟

نتایج و ثمرات توسعه نامتقارن و تهی از معانی و مبانی دینی، در مشهد چرا بررسی نمی شود و چراغ راه متولیان امور شهری قرار نمی گیرد؟

آیا تجربه توسعه غربی و بلکه اسلام مالی شده، شهرسازی در شهر های مکه و مدینه را نباید مورد بررسی قرار دهیم؟

مشکل دیگر وعده هایی است که به نظر می رسد با واقعیت فاصله دارد. بعضی از مدیران شهری از برنامه های خود برای اسلامی سازی معماری شهر قم خبر می دهند اما با بررسی دقیق تر به خطرات احتمالی پروژه های در حال انجام می توان پی برد. شهرداری قم با وجود شکست برنامه ها و نادیده گرفته شدن برخی قوانین در جلوگیری از گسترش بنای رومی در قم و القای طبیعی بودن آن، مدعی است که ساخت و ساز های بلوار پیامبر اعظم(ص) را با شاخصه های اسلامی صورت خواهد داد.

شهردار قم خاطرنشان می کند: «این موارد و ضوابطی که در حوزه معماری و شهرسازی تدوین شده در بلوار پیامبر اعظم(ص) که یک محور معنوی و تمدنی در شهر قم خواهد بود نیز رعایت شده و در این بلوار ساخت و سازها متناسب با معماری و شهرسازی اسلامی صورت می گیرد.» (سایت شهرداری قم، 13/5/98)

اما مع الاسف در یکی از بزرگترین پروژه های شهرداری و استانداری قم که ساخت هتل 5 ستاره ای در بلوار پیامبر اعظم بود مدیران شهرداری به دنبال اخذ قرار داد با شرکت فرانسوی « اکور» برای ساخت این هتل بودند.  معاون امور سرمایه گزاری شهرداری قم می گوید: شركت آكور فرانسه، بزرگترين شركت‌ بهره‌برداري از هتل دردنيا، گزينه اول سرمايه‌گذار هتل پنج ستاره قم است.  (روزنامه اطلاعات، 3/2/96 و ایرنا 30/1/96(

هر چند سرانجام این مذاکرات شفاف نشده است؛ اما معلوم نیست با همکاری شرکتی فرانسوی که متعلق به کشوری است که در توهین به پیامبر عظیم الشان اسلام سابقه ای سیاه دارد و اخیرا نیز در هتک حرمت حضرت رسول(ص)، رئیس جمهور این کشور اسلام ستیز شخصا وارد شده است، چگونه در بلوار پیامبر اعظم(ص)، در کنار مضجع شریف دختر آن پیامبر رحمت، شهرسازی اسلامی برای شهر قم تحقق خواهد یافت!

جالبتر اینکه ظاهرا این مذاکرات برای اخذ قرارداد با شرکت های اروپایی سازنده هتل، از گلابی های برجام بوده است. روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز از انتظار شرکت های هتل داری خارجی برای تصویب برجام و رفع تحریم ها خبر داده و از ورود «اکور» به کشور، اینگونه تغییر چهره اسلامی ایران را نوید می دهد:

«دهه های انزوای سیاسی و ترس از اینکه گردشگران خارجی ارزش های اسلامی را تهدید کنند موجب کاهش قابل ملاحظه سرمایه گذاری در بخش گردشگری شد اما بازگشایی یک هتل چهار ستاره در تهران تحت مدیریت گره هتل های فرانسوی «آکور» نشان می دهد همه چیز چقدر سریع ممکن است تغییر کند و یک شرکت غربی مدیریت یک هتل در ایران را برعهده بگیرد.» (ایسنا، 3/4/94)

وجود چنین تمایلاتی در مدیریت شهری یعنی تبدیل شدن به شهر اسلامی در حد آرزو خواهد ماند. فراوان تجربه شده است که با چند پیوست دینی مثل ممنوعیت سرو شراب و ... که در برخی کشورهای اسلامی غیرشیعی نیز مشاهده می شود، نمی توان چنین ابزار های تمدن غربی را کنترل کرد. اکتفا به شاخصه های حداقلی، امکان پیشگیری خطر اسلام زدایی از شهر قم را منتفی نخواهد شد.

تاسف بارتر اینکه شهرداری قم در صدد است است بجز مراکز تفریحی، مراکز گردشگری، مراکز خرید و اکواریوم شهری، در بلوار پیامبر اعظم شش هتل چند ستاره دیگر نیز احداث کند که جز تداعی فاجعه های فرهنگی شهر مقدس مشهد که بخاطر چنین شهرسازی هایی بوجود آمد، چیز دیگری به ذهن خطور نمی کند. اجرای این پروژه ها به نظارت همه جانبه و حداکثری دلسوزان این شهر مقدس، مخصوصا مجموعه هایی که در امر شهرسازی اسلامی در حوزه و دانشگاه فعالند، نیاز دارد.

▫️همانطور که قبلا اشاره شد تحلیل وضعیت فرهنگی قم نیاز به بررسی های مفصل تر و اطلاعات وسیع تری دارد. اما نکاتی در تحلیل این مسئله لازم به ذکر است تا بهتر بتوان مطالبات رهبری در حفاظت از این شهر انقلاب و قیام را محقق کرد.

در بررسی شکل گیری تغییرات فرهنگی قم، تحلیل های مختلفی وجود دارد؛ برخی این مشکلات را طبیعی جلوه می دهد و سعی دارند امکان حل آنها را ناممکن بنمایاند.

همزمان با چنین تحلیل های جبری گرایانه و فاقد پشتوانه های پژوهشی، رهبری از دست های خائنی نام بردند که درصدد تغییر دادن چهره دینی و انقلابی قم است. رشد سریع این عوامل خود نیز دلیل محکمی بر این بود که مسئله طبیعی نیست و شرایط اقلیمی، اقتصادی، جمعیتی و فرهنگی صرفا نمی توانند در گسترش این موارد سهیم باشند. البته غفلت یا تغافل برآمده از روحیه عافیت طلبی، مانع شد تا این تحلیل رهبری به درستی تبیین شود و بر اساس آن برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

به طوری که تقریبا هیچ حاشیه و تبیین در خوری برای این بیانات رهبری منتشر نشد. به نظر نمی رسد این دست های خائن فقط در خارج از مرز های کشور باشند. بلکه باید به دنبال ردیابی خط نفوذ مرموز بود و از همین رو همه عناصر متعهد، خاصه مدیران دلسوز باید بدان توجه کنند. البته صرفا نفوذ موردی و شخصی در نظر نیست. بلکه همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نفوذی که دستگاه محاسباتی مدیران و متولیان امور را تغییر داده است. این دست های خائن توانسته اند با وجود تلاش های فراوان و مخلصانه، سرعت تغییرات منفی در چند سال اخیر را در قم بسیار بالا ببرند؛ به طوری که اظهار عجز بعضی از مسئولین را به همراه داشته است.

سطح تحلیل ها و تحقیق ها در واکاوی ابعاد ماجرا حتما باید موشکفانه تر باشد. البته باید خاطر نشان کرد که بعضی از عوامل طبیعی هستند اما عوامل اختیاری و غیرطبیعی نقش بسیاری موثری پیدا کرده اند.

 نقش حوزه علمیه در این بین بسیار حائز اهمیت است. حوزه علمیه ای که در طول تاریخ مفاخرش در خشت خام نقشه های پیچیده دشمنان اسلام را افشا و نقش بر آب می کردند، چرا باید امروز بعد از سال ها عجین شدن با مردم قم، از اداره شهر خود بازماند؟

اکتفا به توصیه و امر و نهی مسئولین، یا بسنده کردن به امر به معروف و نهی از منکر خیابانی(که در جای خود بسیار مهم و تکلیف شرعی است)، وظیفه حوزه در جهت تحقق شهر اسلامی را منتفی نمی سازد. حوزه علمیه باید به شهر قم به عنوان شهری پیشرو در تحقق تازه ترین یافته های تمدن اسلامی و دولت اسلامی نگاه کند. تازه ترین نظریه های اسلامی در ساخت تمدن شهری باید ابتدائا در شهر قم پیاده شود و بعدا به دیگر نقاط کشور صادر شود. در واقع توجه به اداره شهر قم به جهاتی نسبت به تعیین تکلیف کردن برای مدیران بلند بالای کشوری اولویت دارد. تکلیف حوزه در تحقق آرمان شهر تمدن اسلامی را نمی توان و نباید با تمرکز بر سایر وظائف ذاتی حوزه ها، از اولویت خارج کرد.

بی تفاوتی در بدنه بخشی از حوزویان نسبت به تهاجم فرهنگی به قم پذیرفته نیست. این امر ریشه های مختلفی دارد که فعالیت خزنده سکولاریسم حوزوی و نفی مسئولیت اجماعی روحانیت، بی تفاوتی و عرفی زدگی از آن جمله است.

در واقع باید دنبال همان مار های خوش خط و خال و مروجان اسلام آمریکایی رفت. بجز متحجران، روحانی نماهای غرب زده و مجموعه های تربیتی آنها نیز مستقیما در این مسئله دخیل هستند.

این قشر بیشتر در قالب های علمی و رسانه ای بروز و ظهور داشتند اما بعضی از شواهد نشان می دهد که آنها نیز در پیدایش این وضعیت فرهنگی سهیم اند.

در این رابطه گزارش یورونیوز فارسی از قم جالب است. در این گزارش اشاره به طلابی شده است که اهل خریدهایی هستند که در روزهایی موسوم به "ولنتاین " انجام می گیرد.

بدنه انقلابی و بعضی از نهاد های انقلابی حوزه علمیه باید بدانند که نباید منتظر مسئولان و مرکز مدیریت حوزه علمیه باشند. کلیت مدیریت حوزه علمیه موانع بسیاری در تصمیم گیری قاطع دارد که بسیار دیرتر از نیروها و نهاد های انقلابی دست به اقدام می زند. باید به این نکته نیز توجه داشت که روحیه عافیت طلبانه بعضی از حوزویان نیز از موانع اصلی در راستای تحقق این مطالبات خواهند بود.

در وضعیت فعلی از یک سو باید به مطالبه گری و روشنگری در این رابطه پرداخت و از طرف دیگر تحقیقات شهرسازی اسلامی را تکمیل کرده و به نقشه عملیاتی قابل اجرا در شهر تبدیل کرد.

هر چند شاید به نظر بعضی ها تحقق این مطالبات به این زودی ها امکان نخواهد داشت اما تجربه های 40 ساله، مخصوصا تجربه دفاع مقدس نشان داد که در عرصه های ناشناخته، روحیه انقلابی، به فضل الهی، ناشدنی ها را در کوتاه ترین زمان ممکن کرده است.

در پایان باید خاطر نشان کنیم که مطالبات ده سال پیش مقام معظم رهبری در این مسئله زنده است و در صورت عدم اقدام عاجل با مسائلی رو به رو خواهیم شد که قابلیت اصلاحشان سخت خواهد بود./د101/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
خبر طولانی هست و مناسب بود عکس در بین متن کر می کردید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۸
این همان بلایی است که .. بر سر اصفهان آورد و ...
1
0