۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۶۶۷۳۵۷
آیت الله فاضل لنکرانی:

"فقه پدافند غیر عامل" در حوزه ایجاد شود

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه بخش علمی پدافند غیر عامل باید جایگاه خودش را در حوزه باز کند، گفت: باید به جایی برسیم که "فقه پدافند غیر عامل" در حوزه ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در دیدار سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به مباحث مطرح شده در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پیرامون فقه کرونا گفت: غالب بزرگان حوزه معتقدند که کرونا را باید از طریق مسائل علمی و معنوی حل و فصل کرد و برای رفع آن نیازمند راهکار علمی و معنوی هستیم.

وی ادامه داد: یکی از اعتراضاتی که ما داریم این است که صدا و سیما با تأکیداتی که رهبری فرمودند از مسأله کرونا آن جهت معنوی‌اش را هیچ استفاده نمی‌کند، و لذا ببینید وقتی که یک مقدار اوضاع کشور از جهت کرونا خوب می‌شود دو مرتبه مردم در همان مسیر قبل کرونا راه می‌روند، صدا و سیما می تواند عامل بسیار مهمی برای تشویق و تربیت مردم به سمت معنویت و تحکیم اعتقادات و توجه بیش از پیش مردم به بحث دعا و توسل  برای رفع بیماری این ویروس منحوس باشد و حوزه هم به این مسأله تأکید دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: حوزه علمیه در کنار تأکید مردم عزیز بر توسل و دعا، نسبت به مسائل علمی پزشکی توجه خاص داشته و به پدافند غیر عامل و مسأله پیشگیری تأکید دارد.

وی ابراز کرد: باید به جایی برسیم که در بیمارستانها در کنار توجه به بحث موازین بهداشتی، به معنویت و دعا و توسل به اهل بیت(ع) هم توجه ویژه ای شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه علمیه نسبت به مشکلات و گرفتاری های مردم بی توجه نیست، افزود: حضور طلاب در کنار کادر درمان در دوران کرونا از نقاط درخشان روحانیت و تاریخ حوزه شد که طلبه‌ها به صورت خودجوش و جهادی تلاش کردند. معلوم می‌شود تربیت طلبه‌ها بر اساس دین و آن مشی حوزوی یک چنین افرادی را بار ‌آورده است.

وی ادامه داد: عده ای از شاگردان و دوستان خودم در این فعالیت شرکت داشتند، آن اوایل یادتان هست که در غسالخانه‌ها، هیچ کس حاضر نبود آنهایی که براثرکرونا جانشان را ازدست دادند بشوید، حتی بعضی‌ها را هم بدون غسل دفن کردند، این طلاب بودند داوطلبانه درمجموعه نظام حضور پیدا کردند، اما متأسفانه این مسأله مهم و حضور جهادی طلاب و روحانیون در بحث کرونا و کمک کردن آنها به مردم مورد توجه قرار نگرفته و تبلیغی از آن نشده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه حضور طلاب بالای سر بیماران کرونایی در لحظاتی که اینها بین دنیا و آخرت بودند کار فوق العاده ای بود، عنوان کرد: بیمارستان‌های ما از معنویت خالی است، یعنی ما در کنار اینکه مجموعه پزشکی قوی و پرستارهای بسیار خوب داریم، معتقدیم حتماً باید در هر بیمارستانی یک بخش معنوی کنار این کارهای پزشکی متعارف  داشته باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: دین ما می‌گوید مسأله دعا، توسل، برای آدم یک اطمینان و آرامشی می‌آورد که خود آن آرامش عامل بهبودی است؛ از حالا یک برنامه‌ریزی کنید و وقتش هم حالاست، علت مریضی باید ریشه یابی بشود این علوم را هم خدا ایجاد کرد، خدا می‌فرماید ببین راه علاجش از راه علم چیست، راهش را پیدا کند و از همان استفاده کن، اینکه انسان بداند ورای این عالم یک عالم دیگری است خودش را در بن بست نبیند، اینکه ببیند مُرد که مُرد، بعد یک عالم دیگری برایش شروع می‌شود، عقیده‌ام این است که در برنامه پدافندی‌ از حالا برنامه‌ریزی کنید، نظام برنامه‌ریزی کند، پدافند غیر عامل می تواند بین دعا، توسل و معنویت و طب رابطه خوبی ایجاد کند که در بیمارستانها در کنار کادر درمانی و بهداشتی و اطبا، کادر معنوی قوی هم قرار گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بخش علمی پدافند غیر عامل باید جایگاه خودش را در حوزه باز کند، یادآور شد: جای این بحث در حوزه خالی است، باید به جایی برسیم که "فقه پدافند غیر عامل" در حوزه ایجاد شود تا از هر لحاظ بتوانیم در این نوع مسائل جدید و حساس اثرگذار باشیم./841/پ202/ق

ارسال نظرات