۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۶۷۷۷۳
آیت الله سلیمانی در گفت‌وگو با رسا:

روحانیت نمی تواند از سیاست جدا باشد

روحانیت نمی تواند از سیاست جدا باشد
نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر آمیختگی دین و سیاست از منظر اسلام، گفت: امروز روحانیت در مسائل حکومت به عنوان کارشناسان قَدَر و صاحب نظران عمیق قلمداد می شوند.

آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در کاشان در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنی از شهید مدرس و ضمن طرح سؤالی مبنی بر این که آیا دین اسلام سیاست را از دیانت جدا می داند، اظهار داشت: نبی مکرم اسلام(ص) بعد از 13 سال که به مدینه هجرت کردند، تشکیل حکومت دادند و حکومت ترکیبی از دین و سیاست است.

وی با بیان این که امام راحل، تبلور و تجلی اسلام ناب و ترکیبی از مسأله سیاست و دیانت هستند، گفت: این سکولاری که در جامعه حوزوی بخواهد شکل بگیرد و دیانت را از سیاست جدا بداند، نعوذ بالله می خواهند اشکال را به شخص وجود مبارک نبی مکرم اسلام (ص) متوجه کنند.

نماینده ولی فقیه در کاشان به اطاعت مردم از امام راحل در به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنانی فرمودند: روحانیت نمی توانند از مسائل سیاسی کشور بیگانه و دور باشند؛ انقلاب اسلامی به وسیله فقیه جامع الشرایط شکل گرفته و در به پیروزی رسیدن انقلاب، مردم مبتنی بر جایگاه مرجعیت به ندای رهبری جواب دادند و این نگاه مردم توانست انقلاب را به پیروزی برساند.

آیت الله سلیمانی اظهار داشت: حکومتی که 2500 سال در اعماق جامعه ریشه داشت، قطعاً به سادگی قابل ریشه کن کردن نبود؛ امام امت با استفاده از نقش مذهبِ آمیخته با سیاست، دین آمیخته با کیاست و جایگاه مرجعیت شیعه با استفاده از عقبه هزار و اندی سال توانست به عرصه سیاست ورود کند و یک سیاست جدا از دین و وابسته به بیگانه و مزدورانه را ریشه کن کند و یک سیاست دینی را برای جامعه محقق سازد.

وی با بیان این که جامعه مدرسین مترجم تمام عیار مطالبات امام راحل بودند، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند که اگر راه را به درستی تشخیص نمی دهید، از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کنید؛ یعنی جامعه مدرسین مترجم تمام عیار مطالبات امام راحل بودند؛ بنابراین حوزه و روحانیت نمی تواند از سیاست جدا باشد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری روحانیتِ امروز را کارشناس و صاحب نظر در عرصه های مختلف حکومت دانست و تصریح کرد: حوزه علمیه پس از سفر رهبر معظم انقلاب به قم و سخنرانی تاریخی ایشان، توانست محورهای فراوانی را برای ورود به سیاست، کرسی های آزاداندیشی در بخش سیاست خارجی و داخلی، اقتصاد و فرهنگ و غیره، ایجاد کند و امروز می بینیم که روحانیت ما در زمینه های گوناگون حکومت به عنوان کارشناسان قَدَر و صاحب نظران عمیق قلمداد می شوند.

وی افزود: دو نوع حوزه را می توان تعریف کرد: یکی، حوزه نجف که تا حدی از سیاست به دور بود و آفات این دوری از سیاست را می بینیم، مگر به وجود پر برکت حضرت آیت الله سیستانی که این ابرمرد توانست در حوزه سیاست ورود کند و عراق آشفته را با سرمایه وحدت شیعه و سنی نگهداری کند، و دیگری، حوزه قم است که به برکت اندیشه امام راحل در قبل و رهبر معظم انقلاب در این زمان و علمایی که نظرات این دو بزرگوار را به خوبی می فهمند، توانستند حوزه علمیه قم را به عنوان یک حوزه کارآمد در عرصه سیاست دینی قرار دهند./822/ت302/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
گروه‌های به ظاهر حوزوی با ادعای کار صنفی سکولاریسم را در حوزه ترویج می‌کنند.
0
0