۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۶۷۸۹۵

‏ بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره انتخابات آمریکا در رسانه‌های بین‌المللی

‏ بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره انتخابات آمریکا در رسانه‌های بین‌المللی
رهبر انقلاب اخیراً با اشاره به ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا، به کنایه، وضع دموکراسی در آمریکا را «تماشایی» توصیف کردند؛ کلیدواژه‌ای که توجه بسیاری از رسانه‌های سراسر جهان را جلب کرد.

به گزراش خبرگزاری رسا، آمریکایی‌ها راه‌های مختلفی برای توصیف موقعیتی دارند که در آن «همه اعضای یک جمع، یک واقعیت یا مشکلِ مشهود را می‌دانند، اما هیچ‌کس درباره آن حرفی نمی‌زند.» مثلاً می‌گویند We're all thinking it, I'm just gonna say it؛ یعنی همه‌مان داریم فکرش را می‌کنیم، من می‌خواهم حرفش را بزنم. یا مثلاً می‌گویند I'm gonna address the elephant in the room؛ یعنی می‌خواهم درباره «فیلِ داخل اتاق [۱] » حرف بزنم. منظور، این است که معضلی به بزرگی یک فیل وجود دارد، اما کسی مایل به صحبت درباره آن نیست. با این حال، این دقیقاً همان کاری است که رهبر ایران درباره انتخابات آمریکا انجام داد.

 

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هنوز رسماً به پایان نرسیده؛ اگرچه جو بایدن (چپ) شانس بسیار بیش‌تری از دونالد ترامپ (راست) برای راهیابی به کاخ سفید دارد، اما ترامپ می‌گوید در انتخابات تقلب شده و شکست را نخواهد پذیرفت (+)

 

فرض کنید شما و چند نفر دیگر می‌خواهید این تصویر را توصیف کنید؛ چه قدر احتمال دارد درباره فیل حرفی نزنید؟ (+)

 

رهبر انقلاب، روز سه‌شنبه، ۱۳ آبان ۹۹، به مناسبت ولادت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام صادق علیه‌السلام، و همچنین روز ملی مبارزه با استکبار جهانی که اتفاقاً مصادف با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا بود، طی سخنانی خطاب به ملت ایران، اشاره‌ای هم به موضوع انتخابات آمریکا کردند. ایشان فرمودند:

وضع خود آن‌ها [آمریکایی‌ها] را شما ملاحظه کنید؛ وضع تماشایی‌ای است! [ترامپ،] رئیس‌جمهوری که الآن سرِ کار است و بناست انتخابات را او برگزار کند، می‌گوید که این متقلبانه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکاست! این را چه کسی می‌گوید؟ این را آن رئیس‌جمهوری می‌گوید که خودش الآن سرِ کار است و انتخابات را در واقع او دارد اجرا می‌کند. آن یکی رقیبش [بایدن] هم در مقابل می‌گوید که ترامپ قصد تخلّف وسیع دارد! دموکراسیِ آمریکایی این است. خودشان درباره‌ی انتخاباتشان این‌جور حرف می‌زنند؛ این نمونه‌ای از چهره‌ی کریهِ لیبرال‌دموکراسی در داخل خود آمریکاست[۲].

 

 
 
 
 
صحبت‌های رهبر انقلاب درباره «وضع تماشایی» دموکراسی در آمریکا [دانلود]

 

اگر اخبار انتخابات آمریکا را طی روزهای گذشته دنبال کرده باشید، حتماً می‌دانید که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه، بارها ادعا کرده که در انتخابات آمریکا تقلب صورت گرفته است. واکنش رهبر ایران به این ادعاها یا اعتراف‌های ترامپ توجه رسانه‌های بین‌المللی و حتی شماری از اندیشکده‌ها را به خود جلب کرد. به طور خاص، یک کلیدواژه در سخنرانی رهبر انقلاب بود که تیتر بسیاری از این رسانه‌ها شد: «وضع تماشایی». این عبارت در توئیتی که در حساب رسمی رهبر ایران منتشر شد [۳] ، برجسته شده بود. در ادامه این گزارش، بازتاب سخنرانی رهبر انقلاب و توصیف ایشان از انتخابات آمریکا در شماری از رسانه‌های مهم سراسر جهان ارائه شده است.

 

«عجب وضع تماشایی‌ای! یکی [از نامزدها] می‌گوید که این متقلبانه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکاست! این را چه کسی می‌گوید؟ آن رئیس‌جمهوری که الآن سرِ کار است. آن یکی رقیبش [بایدن] می‌گوید که ترامپ قصد تخلّف در انتخابات را دارد! انتخابات آمریکا و دموکراسی آمریکا این است.»؛ توئیت حساب کاربری رهبر ایران درباره انتخابات آمریکا (+)

 

 
 
 
ترامپ می‌گوید فقط در صورتی بازنده‌ی انتخابات خواهد بود که دموکرات‌ها انتخابات را دستکاری کرده باشند [دانلود]

 

آسوشیتدپرس (آمریکا): رهبر عالی ایران، روز سه‌شنبه، طی یک سخنرانی تلویزیونی همزمان با سالگرد بحران گروگان‌گیری سال ۱۹۷۹ در سفارت ایالات متحده، انتخابات آمریکا را با اشاره به ادعاهای بی‌اساسِ خود پرزیدنت دونالد ترامپ درباره تقلب انتخاباتی، به تمسخر گرفت. آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای بار دیگر روی موضعی تأکید کرد که ایران از مدت‌ها پیش اتخاذ کرده است: اهمیتی ندارد ترامپ پیروز انتخابات شود یا بایدن [۴] .

 

آسوشیتدپرس: رهبر عالی ایران، با استناد به ترامپ، انتخابات آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

واشینگتن‌پست (آمریکا) به نقل از آسوشیتدپرس: [آیت‌الله] خامنه‌ای درباره آمریکا گفت: «این امپراتوریِ این‌جوری، دیری نخواهد پایید؛ معلوم است که وقتی کار یک سیاست، کار یک رژیم به این‌جا رسید، این دیگر خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد. البته بعضی‌هایشان هستند که اگر سرِ کار بیایند زودتر منهدم می‌کنند، بعضی هستند که اگر سرِ کار بیایند ممکن است یک خرده دیرتر منهدم بشود؛ لکن به هر حال این حقیقت است [۵]

 

واشینگتن‌پست: رهبر عالی ایران، با استناد به ترامپ، انتخابات آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

 
 
 
صحبت‌های رهبر انقلاب درباره انحطاط آمریکا [دانلود]

 

جلد کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» نوشته «باب وودوارد» از شناخته‌شده‌ترین خبرنگاران آمریکا؛ گفته می‌شود رهبر انقلاب در صحبت‌های اخیر خود درباره انحطاط آمریکا، به این کتاب اشاره کرده‌اند (+)

 

سی‌بی‌اس‌نیوز (آمریکا): ایران، روز چهارشنبه، اولین واکنش رسمی‌اش به انتخابات آمریکا را نشان داد؛ شخص اول در رأس حکومت دینی جمهوری اسلامی، شخصِ رهبر عالی، هدف تمسخر خود را مستقیماً آقای ترامپ قرار داد، آن هم در پلتفرم مورد علاقه‌ی رئیس‌جمهور [یعنی توئیتر]. [آیت‌الله سید] علی خامنه‌ای توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۶] »

 

سی‌بی‌اس‌نیوز: رهبر عالی ایران ترامپ را به خاطر اظهارات انتخاباتی‌اش مسخره کرد (+)

 

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی (آمریکا): رهبر عالی ایران انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به تمسخر گرفت و این رقابت تنگاتنگ را «وضع تماشایی»ای توصیف کرد که ضعف دموکراسی [در آمریکا] را افشا کرده است. آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، اواخر روز ۴ نوامبر، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۷] »

 

رهبر عالی ایران «وضع تماشایی» انتخابات آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

نیوزمکس (آمریکا): رهبر ایران پرزیدنت دونالد ترامپ و فرآیند انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت؛ شمارش آرا در بحبوحه ادعاها درباره تقلب انتخاباتی همچنان ادامه دارد. آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، روز چهارشنبه توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۸] »

 

نیوزمکس: رهبر ایران ترامپ و انتخابات [آمریکا] را به تمسخر گرفت: «عجب وضع تماشایی‌ای!» (+)

 

بریتبارت (آمریکا): رهبر عالی ایران، روز چهارشنبه، انتخابات ریاست‌جمهوری کنونی در آمریکا را به تمسخر گرفت و ادعا کرد این انتخابات ماهیت واقعی «دموکراسی آمریکا» را افشا کرده است. [حساب کاربری] آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، ۴ نوامبر، طی بیانیه‌ای در توئیتر در واکنش به شرایط بی‌سابقه در انتخابات ریاست‌جمهوری کنونی آمریکا، دموکراسی آمریکا را «تماشایی» توصیف کرد [۹] .

 

بریتبارت: رهبر عالی ایران «دموکراسی آمریکا» را «تماشایی» توصیف کرد و به تمسخر گرفت (+)

 

المانیتور (آمریکا): همزمان با شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، [حساب کاربری] آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، در توئیتر دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت. حساب کاربری رهبر عالی ۸۱ ساله [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۱۰] »

 

المانیتور: سی‌بی‌اس‌نیوز: رهبر عالی ایران آمریکا را به خاطر انتخابات «تماشایی»اش مسخره کرد (+)

 

خبرگزاری فرانسه، ایجنس فرنس-پریسا (فرانسه): رهبر عالی ایران نفرت‌پراکنی‌های پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۱۱] »

 

خبرگزاری فرانسه (AFP): رهبر عالی ایران دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

فرانس۲۴ (به نقل از خبرگزاری فرانسه): رهبر عالی ایران انتخابات آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! یکی [از نامزدها] می‌گوید که این متقلبانه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکاست! این را چه کسی می‌گوید؟ آن رئیس‌جمهوری که الآن سرِ کار است. آن یکی رقیبش [بایدن] می‌گوید که ترامپ قصد تخلّف در انتخابات را دارد! انتخابات آمریکا و دموکراسی آمریکا این است [۱۲]

 

فرانس۲۴: رهبر عالی ایران دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

ایندیپندنت (انگلیس): مخالفان دونالد ترامپ در سراسر جهان با ناباوری، لذتِ مشهود، و شادی زایدالوصف، به تلاش‌های مستأصلانه رئیس‌جمهور آمریکا برای چنگ انداختن به قدرت واکنش نشان می‌دهند. [حساب کاربری آیت‌الله] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، با شادی در توئیتر نوشت: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۱۳] »

 

ایندیپندنت: «جوکِ جهانی»: شادی از تشنج انتخاباتی در آمریکا در سراسر جهان افزایش یافت (+)

 

گاردین (انگلیس): رقبا و دشمنان آمریکا دور هم جمع شده‌اند تا با تمسخر تأخیر در فرآیند شمارش آرا و ادعاهای دونالد ترامپ درباره تقلب انتخاباتی، از آشفته‌ترین انتخابات آمریکا طی یک نسل گذشته لذت ببرند. آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، در همین‌باره گفت: «عجب نمایش تماشایی‌ای! [۱۴] »

 

گاردین: «عجب وضع تماشایی‌ای!» دشمنان آمریکا از هرج‌ومرج پساانتخابات لذت می‌برند (+)

 

میدل‌ایست‌آی (انگلیس): آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، با اشاره به ادعاهای بی‌اساس پرزیدنت دونالد ترامپ درباره تقلب انتخاباتی، فرآیند انتخابات آمریکا را به تمسخر گرفت [۱۵] .

 

میدل‌ایست‌آی: «عجب وضع تماشایی‌ای!» ایران دموکراسی آمریکا را در بحبوحه بلاتکلیفی انتخابات به تمسخر گرفت (+)

 

العربی الجدید (انگلیس): آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، همزمان با افزایش تفرقه و تنش در ایالات متحده، در توئیتر، آمریکا را به خاطر انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر به تمسخر گرفت. رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کند در ایالت‌هایی که شکست خورده، تقلب انتخاباتی شده است. [آیت‌الله] خامنه‌ای اواخر روز چهارشنبه توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۱۶] »

 

العربی الجدید: [آیت‌الله] خامنه‌ای [رهبر] ایران، همزمان با تشدید تنش‌های انتخاباتی، در توئیتی از دموکراسی آمریکایی انتقاد کرد (+)

 

دویچه‌وله (آلمان): [آیت‌الله سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، با اشاره به ادعاهای تقلب، انتخابات آمریکا را به تمسخر گرفت. [حساب کاربری] وی توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۱۷] »

 

اخبار زنده انتخابات آمریکا: همزمان با ادامه شمارش آرا، جو بایدن [به پیروزی] نزدیک‌تر شد (+)

 

اسپوتنیک (روسیه): [حساب کاربری] آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، در توئیتر (شبکه اجتماعی مورد علاقه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا) حمله شدیدی علیه رئیس‌جمهور و نظام انتخاباتی آمریکا کرد. حساب کاربری رسمی وی توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای!» این توئیت پس از آن منتشر شد که رئیس‌جمهور آمریکا طی چندین توئیت، رقیب دموکراتش را به «تلاش برای دزدیدن انتخابات» متهم کرد [۱۸] .

 

اسپوتنیک: «عجب وضع تماشایی‌ای!» [آیت‌الله] خامنه‌ای [رهبر] ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری [در ایالات متحده]، از دموکراسی به سبک آمریکا  انتقاد کرد (+)

 

الجزیره (قطر) به نقل از خبرگزاری فرانسه: رهبر عالی ایران نفرت‌پراکنی‌های پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای!» ایران گفته است تحت فشار، توافق هسته‌ای را به مذاکره مجدد نخواهد گذاشت و زمانی به اجرای تمام تعهداتش برمی‌گردد که آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد [۱۹] .

 

الجزیره: «عجب وضع تماشایی‌ای!»: [آیت‌الله] خامنه‌ای [رهبر] ایران در توئیتی دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

تایمز اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به نقل از خبرگزاری فرانسه: رهبر عالی ایران نفرت‌پراکنی‌های پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای!» به‌رغم ادعاهای آمریکا مبنی بر تلاش تهران برای تأثیرگذاری روی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیش از روز رأی‌گیری، مقامات ایران علناً تأکید کرده‌اند که با وجود تفاوت‌های جدی میان سیاست‌های نامزدهای انتخابات آمریکا در قبال ایران، طرفدار هیچ‌کدام از نامزدها نیستند [۲۰] .

 

تایمز اسرائیل: [آیت‌الله] خامنه‌ای [رهبر] ایران، با استناد به ترامپ، دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

جروزالم‌پست (رژیم صهیونیستی): آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، عصر چهارشنبه، در اولین واکنش رسمی ایران به انتخابات آمریکا، نزاع میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، بر سر نتایج انتخابات را مسخره کرد. [آیت‌الله] خامنه‌ای توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۲۱] »

 

جروزالم‌پست: رهبر عالی ایران درباره انتخابات آمریکا: «عجب وضع تماشایی‌ای!» (+)

 

آی۲۴نیوز (رژیم صهیونیستی): آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، روز چهارشنبه، در شبکه‌های اجتماعی، انتخابات سال ۲۰۲۰ در آمریکا را به تمسخر گرفت و نوشت این «وضع تماشایی» نمود دموکراسی آمریکایی است [۲۲] .

 

آی۲۴نیوز: رهبر عالی ایران انتخابات و دموکراسی آمریکا را «تماشایی» توصیف کرد و به تمسخر گرفت (+)

 

کانال ۷ اسرائیل (رژیم صهیونیستی): آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، اتفاقات پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این رأی‌گیری، واقعیت‌های دموکراسی در آمریکا را افشا کرده است. حساب کاربری [آیت‌الله] خامنه‌ای، روز چهارشنبه توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۲۳] »

 

کانل ۷ اسرائیل: [آیت‌الله] خامنه‌ای آمریکا را پس از انتخابات به تمسخر گرفت (+)

 

سی‌تی‌وی‌نیوز (کانادا): رهبر عالی ایران نفرت‌پراکنی‌های پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای!» [آیت‌الله] خامنه‌ای تأکید دارد نتیجه انتخابات آمریکا هیچ تأثیری روی سیاست خارجی ایران نخواهد داشت [۲۴] .

 

سی‌تی‌وی‌نیوز: رهبر عالی ایران دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

اس‌بی‌اس‌نیوز (استرالیا) به نقل از خبرگزاری فرانسه: رهبر عالی ایران نفرت‌پراکنی‌های پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۲۵] »

 

اس‌بی‌اس‌نیوز: «عجب وضع تماشایی‌ای!»: آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، انتخابات آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

نیوز (پاکستان) به نقل از خبرگزاری فرانسه: رهبر عالی ایران نفرت‌پراکنی‌های پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای!» مقامات ایران علناً تأکید کرده‌اند طرفدار هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات آمریکا نیستند. این در حالی است که ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده، اما بایدن اشاره کرده که آمادگی پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را دارد [۲۶] .

 

نیوز: [آیت‌الله] خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

تریبون (پاکستان) به نقل از خبرگزاری فرانسه: رهبر عالی ایران نفرت‌پراکنی‌های پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۲۷] »

 

تریبون: رهبر عالی ایران دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

اردن‌تایمز (اردن) به نقل از خبرگزاری فرانسه: رهبر عالی ایران نفرت‌پراکنی‌های پس از روز انتخابات در آمریکا را به تمسخر گرفت و گفت این انتخابات، واقعیتِ دموکراسی آمریکا را افشا کرد. [حساب کاربری] آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی [ایران]، توئیت کرد: «عجب وضع تماشایی‌ای! [۲۸] »

 

اردن‌تایمز: رهبر عالی ایران دموکراسی آمریکا را به تمسخر گرفت (+)

 

نماد جمهوری‌خواهان در آمریکا فیل (چپ) است و نماد دموکرات‌ها الاغ! (+)

 

حتماً یادتان هست که ابتدای گزارش درباره «فیل داخل اتاق» توضیح دادیم. جالب است بدانید نماد حزب ترامپ، یعنی حزب جمهوری‌خواه در آمریکا، فیل است؛ و البته نماد حزب دموکرات، الاغ [۲۹] !

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات