۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۶۷۹۰۵
سرمقاله؛

پایانی بر پایان تاریخ

پایانی بر پایان تاریخ
پایان تاریخ! این وعده لیبرال‌دموکراسی غرب به سردمداری ایالات متحده بعد از فروپاشی بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی بود؛ وعده شیرینی که قرار بود آرمانشهر تاریخ بشر را به رخ بکشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایان تاریخ! این وعده لیبرال‌دموکراسی غرب به سردمداری ایالات متحده بعد از فروپاشی بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی بود؛ وعده شیرینی که قرار بود آرمانشهر تاریخ بشر را به رخ بکشد. پس از آن قرار بود بشر هیچ رویا و آرزوی دیگری نداشته باشد جز رسیدن به جایی که غرب و ایالات متحده به آن رسیده است.

قرار بود لیبرال‌دموکراسی ایستگاه نهایی بشر روی کره زمین باشد و اقتصاد و سیاست و دموکراسی جاری در اروپا و آمریکای شمالی، نهایت رویای بشر باشد. امروز اما پرچمدار این تفکر، خود در بحران مشروعیت دست و پا می‌زند. سازوکار دموکراسی که قرار بود اتوپیای تاریخی بشر باشد، حالا امروز خود در سازوکار درونی‌اش با مشکل و اختلال مواجه شده است.

رییس‌جمهور فعلی و مستقر ایالات متحده، سازوکار و سامانه‌ای که قرار بود الگوی نهایی تاریخی بشر باشد را به باد انتقاد گرفته، آن را فاسد می‌داند و به طور تلویحی، اعتماد و اعتقاد به آن را زیر سوال می‎برد. ادعای ترامپ فارغ از وارد بودن یا نبودن، صرفا ادعای یک شخصیت و چهره سیاسی نیست؛ هرچند وی بازی را به بایدن باخته اما در یک رقابت نزدیک، چیزی حدود نیمی از آمریکایی‌ها او را پرچمدار سیاسی خود می‌دانند.

اعتراضات امروز ترامپ فارغ از نگاه سیاسی کوچک او، نشان‌‌دهنده زیرسوال‌رفتن الگویی از حکمرانی است که قرار بود برای نوعِ بشر نسخه‌پیچ شود. نسخه اتوپیایی الگوی حکمرانی بشر حالا از درون با موریانه‌های تردید و تزلزل مواجه شده است، آن هم نه از جانب یک گروه سیاسی حاشیه‌ای، بلکه از جانب رییس‌جمهور ایالات متحده! الگوی مطلوب بشر هم در حال فروریختن است.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: صبح نو
ارسال نظرات