۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۶۷۹۳۹
رئیس سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی:

کمبود سواد رسانه‌ای ما را در بحران‌ها با چالش مواجه می‌کند

کمبود سواد رسانه‌ای ما را در بحران‌ها با چالش مواجه می‌کند
دکتر حسن بشیر با اشاره به قرار داشتن در جنگ رسانه‌ای تمام عیار از سوی رسانه‌های معارض با جمهوری اسلامی ایران گفت: در سواد رسانه و اطلاعات اقدام فراگیری صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دکتر حسن بشیر با اشاره به قرار داشتن در جنگ رسانه‌ای تمام عیار از سوی رسانه‌های معارض با جمهوری اسلامی ایران، گفت: علیرغم اینکه در دوران پاندمی کرونا شاهد هجوم اخبار و اطلاعات ساختگی با هدف مهندسی افکار عمومی بودیم؛ اما هنوز شاهد اقدامی جدی در زمینه ارتقای دانش و مهارت سواد رسانه‌ای در سطح عموم نیستیم؛ موضوعی که می‌تواند ما را در بحران و چالشی جدی قرار دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: امروزه کلان مفهوم سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در سطح جهان به یک گفتمان اساسی و غالب تبدیل شده است. این موضوع اگر چه در ایران با تأخیر وارد ادبیات علمی و بطور کلی سطوح مختلف جامعه شده؛ اما می‌توان گفت که در حال تبدیل شدن به یک گفتمان عمومی است که این خود نشان دهندة فهم علمی و عمومی لایه‌های مختلف جامعه از این مبحث مهم و ضرری است.

بشیر افزود: اگر چه هنوز جامعه علمی و عمومی ما در این زمینه در آغاز راه قرار دارد؛ اما می‌توان گفت که گام‌های مهمی در این زمینه از جمله؛ تولید کتاب درسی در این زمینه توسط آموزش و پرورش، تشکیل موسسات و NGOهای مرتبط با موضوع سواد رسانه‌ای، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌ها با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و... برداشته شده است.

وی ادامه گام‌های برداشته شده در این زمینه را ذکر کرد و گفت: تولید برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، تالیف و ترجمه کتب مختلف مرتبط با مفاهیم کلیدی و بنیادین سواد رسانه‌ای، انجام پژوهش‌های مختلف مرتبط، توجه نسبی دولتمردان و نخبگان جامعه به این موضوع مهم و احساس نیاز خانواده‌ها برای دریافت مهارت‌های زیست بهتر در دنیای رسانه‌ای و... نشان دهندة این است که حرکت شناخت هر چه بیشتر سواد رسانه‌ای و بکارگیری روش‌ها و اقدامات مناسب برای تحقق آن در حال شتاب گرفتن است.

رئیس همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی افزود: علیرغم این توجه عمومی به سواد رسانه‌ای که مخصوصاً در شرایط بحران کرونا و هجوم اخبار ساختگی، شایعات و جعلیات، اهمیت آن بیش از پیش نمایان شد؛ اما هنوز ما در مراحل اولیه این حرکت بوده و نیازمند اقدامات و راهکارهای نظری و عملی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و روش‌های موثر اجرائی بسیار وسیع‌تر و عمیق‌تر هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در دوران پاندمی کرونا شاهد هجوم سیلی از اخبار مبتنی بر دیس اینفورمیشن و میس اینفورمیشن و اساسا اخبار و اطلاعات ساختگی با هدف مهندسی افکار عمومی در جهت نیل به هدف بی اعتبارسازی نهادهای مسؤول در مدیریت بحران و بی‌اعتماد سازی عمومی نسبت به کشور و مسؤولان بودیم؛ اما هنوز شاهد اقدامی جدی از سوی مسؤولان، تصمیم سازان و حتی دانشگاه‌های کشور در زمینه مطالبه‌گری و تلاش برای ارتقای دانش و مهارت سواد رسانه‌ای در سطح عموم نیستیم؛ موضوعی که می‌تواند در بحران ما را با چالش جدی مواجه کند.

بشیر با تأکید بر اینکه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یک ضرورت است و اگر این ضرورت شناخته نشود، نمی‌توان اقدامات مناسب و مطلوبی در زمینه فراگیری آن انجام داد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، این ضرورت در حدّ اعلای خود مطرح بوده و باید به همان نسبت نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با اشاره به اینکه بدون سواد رسانه‌ای، قطعاً جامعه دچار بحران‌های خبری و رسانه‌ای می‌شود، گفت: شناخت خبر درست از نادرست، مصرف رسانه ای صحیح، انتخاب مطالب مناسب، نظارت مناسب بر فضای مجازی و سامان دهی آن، توجه به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از نمادهای تقویت حکمرانی نوین و سایبری ایران تنها بخشی از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

ارسال نظرات