۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۶۸۰۹۸
سرمقاله؛

بایدن هم خواهد رفت آقای وزیر!

بایدن هم خواهد رفت آقای وزیر!
آقای ظریف در توییتی حماسی خطاب به همسایگان نوشته است که ترامپ در نهایت تا 70 روز دیگر رفتنی است اما این ما هستیم که تا ابد کنار همدیگر می‌مانیم. سخن درستی که اما معلوم نیست چرا خود آقای ظریف از ابتدای دوران وزارت خارجه در دولت اول تدبیر و امید، چندان به آن پایبند نبوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که ظاهرا زمزمه‌های حضور او برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال بعد هم از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، در توییتی حماسی خطاب به همسایگان نوشته است که ترامپ در نهایت تا 70 روز دیگر رفتنی است اما این ما هستیم که تا ابد کنار همدیگر می‌مانیم. سخن درستی که اما معلوم نیست چرا خود آقای ظریف از ابتدای دوران وزارت خارجه در دولت اول تدبیر و امید، چندان به آن پایبند نبوده است.

سفرهای امروز آقای ظریف به کشورهایی مانند ونزوئلا و چین را با سفرهای متعدد و غلیظ آقای وزیر خارجه در دولت اول تدبیر و امید که هنوز در پی ایجاد سنگ بنای متزلزلی به نام برجام بود، مقایسه کنید تا متوجه شوید چرا توییت آقای ظریف،‌ عملکرد و سیاست راهبردی وزارتخانه تحت اداره خودش را نقض می‌کند. ظریف و تیم سیاست خارجی دولت پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال 1392 با امید و اتکای تمام به غرب روی کار آمدند و کار تا جایی پیش رفت که آقای رییس‌جمهور حتی ریزش باران را هم منوط به توافق با غرب می‌دانست.

در تمام مدتی که قرار بود برجام مشکلات و معضلات زمین تا زمان کشور را حل کند، شرق و کشورهایی نظیر ونزوئلا در سیاست خارجی ایران جایی نداشتند. کسی نبود به آقای ظریف یاد‌آوری کند که اوباما، جان کری، ترامپ و وزیر خارجه‌اش رفتنی هستند اما سیاست یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها تا ابد بر همین پاشنه خواهید چرخید. حالا هم که با انتخاب جو بایدن دریچه‌هایی جدید از امید واهی به ایالات متحده باز شده است، انگار یکی باید توییت آقای ظریف را پرینت گرفته و برایش ببرد و بالای صفحه بنویسد: جو بایدن هم رفتنی است آقای ظریف!

علی اصغر خواجه الدین
منبع: صبح نو
ارسال نظرات