۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۶۸۱۵۲

حکمرانی از جنس سایبری

حکمرانی از جنس سایبری
دکتر مسعودی با اشاره به نیاز مبرهن ما به حکمرانی فضای سایبری گفت: در شرایط فعلی هر رخدادی در انتظار ما می‌باشد و ممکن است هر اتفاقی برای خانواده‌ها بیفتد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر امیدعلی مسعودی، عضو شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در دومین نشست تخصصی با موضوع «نسبت حکمرانی نوین و سواد رسانه‌ای» اظهار کرد: در گذشته نگاه رسانه‌ها به مخاطبان به صورت یک انبوهی از مردمی که به صورت عمودی به آن‌ها اطلاعات داده می‌شد، بود و مردم مصرف‌کننده بودند، اکنون وضعیت به گونه‌ای است که این توده‌های پراکنده از طریق رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر ارتباط دارند و این رسانه‌ها حتی به هم نزدیک شده‌اند.
 
این استاد دانشگاه در تشریح لزوم و ضرورت حکمرانی نوین و نقش سواد رسانه‌ای در آن تصریح کرد: امروز شرایط به گونه‌ای شده که وقتی وارد فضای مجازی می‌شویم هر رخدادی در انتظار ما می‌باشد، ممکن است هک شویم، حریم خصوصی ما نقض شود، فرزندان ما تحت تأثیر هجوم انواع محتوا و فرهنگ قرار گیرند و... و این یعنی ما نیاز به حکمرانی داریم. در واقع ما باید بخشی از این امر خطیر را منتقل کنیم به قدرتی که بتواند حکمرانی را اعمال کند.

وی با اشاره به انتخابات آمریکا و رویکرد ترامپ به رسانه‌ها توضیح داد: ترامپ همواره به رسانه‌های رسمی و اصلی حمله برده و عملا به توییتر پناه برده بود؛ اما در انتخابات همین توییتر به او کارت زرد داد و گفت تو نمی‌توانی بگویی در انتخابات تقلب شده یا اجازه اهانت نداری. این باعث شد ترامپ در یک انزوای مفرط قرار گیرد.

مسعودی در ادامه افزود: شهروندان آگاه در این شرایط می‌توانند حکمی که خودشان داده‌اند را تقویت کنند و با این وصف باید گفت نقش سواد رسانه‌ای در حکمرانی نوین دارای اهمیت است. نقش سواد رسانه‌ای در حکمرانی نوین تا این اندازه حائز اهمیت است که این دو از هم جدا نیستند؛ اما آیا سواد رسانه‌ای را آن‌ها باید به ما بیاموزند؟ باید این واقعیت را بپذیریم که نهاد‌های اجتماعی باید از طریق جریان‌سازی مستمر، تبادل اطلاع‌رسانی را به‌روز و تقویت کنند، چرا که با تحولات سریع و پیچیده‌ای که اتفاق می‌افتد، آموزش‌های سواد رسانه‌ای نیز مانند آموزش‌های ضمن خدمت باید به روز شوند.

وی با بیان اینکه خانواده مهمترین نهاد در اجتماع است که اگر فاقد سواد رسانه‌ای باشد، اولین آسیب‌ها به این نهاد وارد می‌شود، گفت: دومین نهاد مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد هستند که فضا‌های عمومی را شکل می‌دهند و فرهنگ‌ساز می‌باشند و پل ارتباطی خوبی بوده‌اند بین مردم و حاکمیت و روحانیت که رهبران فکری ما هستند. در این بین، دولت به تنهایی نمی‌تواند سواد رسانه‌ای را آموزش دهد و البته این نکته حائز اهمیت است که سواد رسانه‌ای جدای از سواد اطلاعاتی نیست. سواد رسانه‌ای را نباید فقط سواد مهارت‌های معمول در استفاده از رسانه‌های جدید دانست، سواد رسانه‌ای شامل سواد مالی، سواد بهداشتی و... است.

لازم به ذکر است نشست‌های تخصصی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی تا ۲۶ آبان ماه روز‌های زوج ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می‌شود.
ارسال نظرات