۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۶۸۱۸۴
یادداشت؛

یار خارج از زمین

یار خارج از زمین
نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوع خود می‌تواند روی عرصه سیاسی ایران تاثیرات خاص خود را بگذارد. این تاثیرات بیشتر از آنکه معطوف به اصولگرایان باشد، اصلاح طلبان را نشانه رفته است.
به گزارش خبرگزاری رسا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوع خود می‌تواند روی عرصه سیاسی ایران تاثیرات خاص خود را بگذارد. این تاثیرات بیشتر از آنکه معطوف به اصولگرایان باشد، اصلاح طلبان را نشانه رفته است. جریان اصلاحات که از مدت ها پیش، حیات و ممات سیاسی خود را به زلف دموکرات‌ها و مشخصا پیروزی بایدن بر ترامپ گره زده بود، با تحقق رویاهای خود، احیا گشته و از هم اکنون خود را حریفی جدی برای رقیب در انتخابات 1400 می‌پندارد.
 
اصلاح طلبان فرصت پیروزی جو بایدن را برای کارآ تصویرنمودن مذاکره و دیپلماسی مناسب دیده اند و با غرب ستیز دانستن رقیب خود یعنی اصول‌گرایان، تدریجا دارند این موضوع را مجددا در ذهن توده های مردمی جا می اندازند که حل مشکلات کشور در گرو بازگشت به میز مذاکره است. در گفت‌وگو با احمد توکلی، جواد عامری و امیر محبیان سه فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، به تاثیرات انتخابات آمریکا روی معادلات در ایران پرداختیم.
 
توکلی معتقد است که آمدن و رفتن روسای جمهور در آمریکا اقتصاد ایران را دگرگون نخواهد کرد و به زعم او، هر کسی خلاف این فکر کند، دچار مالیخولیا ست. او تاکید دارد: این خبرها نیست که اگر ترامپ برود و بایدن بیاید، اقتصاد ایران زیر و رو می‌شود. عامری با انتقاد از رویکرد شرطی کردن منافع ملی ایران به تصمیمات آمریکا، تصریح می‌کند: اصلاح طلبان می‌خواهند برای مردم این‌گونه جا بیندازند که اگر بایدن بیاید، اوضاع اقتصادی کشور خوب میشود و بنابراین کسانی در داخل کشور باید در راس کار قرار بگیرند که اهل مذاکره از نوع برجام باشند. امیر محبیان نیز بر این باور است که اصلاح‌طلبان به غرب به عنوان یاور بیرون از زمین نگاه می كنند و بخشی از آنها مورد اعتماد جامعه از لحاظ كفایت سیاسی برای ایجاد تغییرات نیستند. در ادامه مشروح این دو گفت‌وگو را از نظر خواهید گذراند.

گرفتاری از مالیخولیا
احمد توکلی، فعال سیاسی با اشاره به بی‌تاثیری تحولات سیاسی در آمریکا روی تحولات داخلی ایران با توجه به ثابت بودن ساختارها در ایالات متحده گفت: ساختارها و تابوهای جاافتاده‌ای در آمریکا مثل شورای سیاست خارجی وجود دارد که این‌ها دست نمی‌خورند.

این باعث می‌شود که ساختار آمریکا ثابت نگاه داشته شوند. آمریکا به‌عنوان یک دولت، می‌تواند چند برابر تولید ملی خود، پول چاپ کند و برای سلطه دلار، دست به هر کاری مثل تحریم و جنگ و نسل‌کشی بزند. وی اضافه کرد: در داخل ایران، نگاه هر گروهی به آمریکا متفاوت است و حسب این تفاوت نگاه، انتظاراتش هم مثلاً در حوزه بالا یا پایین شدن قیمت دلار متفاوت می‌شود. اگر این‌گونه تصور کنیم که آمریکا تعیین‌کننده زندگی ماست، این در نوع خود، تحقیر ملت ایران است.

توکلی همچنین با بیان اینکه هر کسی تصور کند آمدن و رفتن روسای‌جمهور در آمریکا می‌تواند اقتصاد ایران را دگرگون کند بیشتر دچار مالیخولیاست، اظهار داشت: این خبرها نیست که اگر ترامپ برود و بایدن بیاید، اقتصاد ایران زیر و رو می‌شود.

وضعیت امروز اقتصاد ایران، نتیجه بلاهت، حماقت، خیانت و خبث طینت عده‌ای از مسوولان است. گرفتاری ما داخلی است نه خارجی. از این حیث، ترامپ با بایدن فرقی ندارد. هر دو می‌خواهند که ما محتاج آن‌ها باشیم. توکلی اضافه کرد: آمریکایی‌ها به ما اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا اعتمادی ندارند؛ البته اگر بحث اعتماد مطرح باشد، به اصلاح‌طلب‌ها بیشتر از اصول‌گرایان اعتماد می‌کنند چون از منظر مبانی نظری، میان‌شان همسانی
 وجود دارد.

اصول‌گرایان آدم حسابی وسط بیاورند، 10 تا بایدن همکاری از پیش نخواهند برد این فعال سیاسی با بیان اینکه پیروزی بایدن اصلاح‌طلب‌ها را در داخل جلو نخواهد انداخت، تاکید کرد: اصول‌‌گرایان اگر آدم حسابی وسط بیاورند، آنقدر تاثیرش زیاد خواهد بود که 10تا بایدن هم کاری از پیش نخواهند برد.  مؤلفه‌ها دست ماست نه دست آمریکایی‌ها. این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگاه  اصلاح‌طلبان به اروپا و آمریکا، عقلانی و معطوف به منافع ملی است، گفت: نه، البته برخی اصول‌گرایان هم اینطور هستند. ما بر‌اساس نگاه دینی و انقلابی خود، قدرت‌های دنیایی را بی‌تأثیر نمی‌دانیم اما معتقدیم که این قدرت‌ها، همه چیز نیستند. توکلی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که دنیا به دست بایدن و ترامپ نمی‌گردد و قدرت واقعی به دست خداست. اگر ما به سمت خدا رفتیم، خدا هم ما را یاری
 می‌کند.اگر کرنش کنیم، وضع‌مان بدتر می‌شود
توکلی با بیان اینکه نگاه اصلاح‌طلبان به غرب، واقع‌بینانه نیست، گفت: اگر در برابر غرب کرنش کنیم، وضع ما بدتر می‌شود. از نظر تاریخی، آمریکا خائن به ملت ایران و دشمن ملت ایران است. البته نه آن ملتی که یک روز گفتند درود بر مصدق و روز دیگر گفتند درود بر شاه. آن ملت امروز تفاوت کرده است. وی افزود: آمریکا فقط با ملت ایران دشمن نیست بلکه اساساً با هر ملتی که بخواهد در برابرش مستقل باشد، دشمنی دارد.


محبیان: اصلاح‌طلبان به غرب به‌عنوان یاور بیرون از زمین نگاه می‌کنند
امیر محبیان، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیروزی  بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند موجب احیای جریان اصلاحات در معادلات سیاسی ایران شود، اظهار داشت: طبعاً نمی‌تواند بی‌اثر باشد اما مهم میزان اثر است. اولاً جریان اصلاحات در داخل و خارج به‌عنوان جریانی فاقد ریشه‌های قوی درون هسته سخت حاکمیت شناخته می‌شود. برای همین اعتماد زیادی به توانایی آن‌ها جهت تغییر مسیر دیپلماسی وجود ندارد. وی افزود: ثانیاً اصلاح‌طلبان هم اصطلاح کشداری است. بخشی از اصلاح‌طلبان مورد اعتماد جامعه از لحاظ کفایت سیاسی برای ایجاد تغییرات نیستند. به نظرم اگر فضای مذاکره گشوده شود آقای ظریف برای اصلاحات جایگاه خوبی پیدا می کند.

محبیان در پاسخ به این سؤال که چه متغیرهایی اساساً روی احیای اصلاح‌طلبان مؤثر است و آیا کارنامه دولت در این میان نقش خواهد داشت، گفت: وقتی سخن از احیاء می‌گوییم این مفروض را داریم که این جریان یا مرده یا در سی‌سی‌یوی سیاسی است. واقعیت این نیست. جریان سیاسی اصلاحات پتانسیل تأثیر‌گذاری را دارد اما  روابط آنها با حاکمیت فراز و نشیب دارد. پس ابتدا باید در مورد رقیب برداشت خلاف واقع نداشته باشیم. وی افزود: اما فضای جامعه تا حدود زیادی از مقبولیت و تأثیر‌گذاری هر دو جناح کاسته است؛ اصول‌گرایان در فضای حکومتی راحت فعالیت می‌کند و در فضای اجتماعی از سرعتش کاسته می‌شود؛ در مقابل مسیر اجتماعی برای اصلاح‌طلبان امکان سرعت فراهم می‌آورد؛ لکن مسیر حکومتی برای آن‌ها یک چالش جدی است. باید ببینیم فضای آتی کدام مسیر را می‌گشاید.

این تحلیلگر تصریح کرد: کارنامه دولت بدون ظریف برای اصلاح‌طلبان نمره منفی به ارمغان می‌آورد. امید آن‌ها به فضای مذاکره است اما نمره ظریف  وارد کارنامه آن‌ها نمی‌شود.

محبیان درباره اینکه انتخاب بایدن چه تاثیری روی کنش‌گری اصول‌گرایان خواهد داشت نیز گفت: رویکرد بایدن چند‌جانبه‌گرایی و کنش‌های توجیه‌پذیر است برخلاف اقدامات یک‌جانبه‌گرا و غیرعقلانی ترامپ. بایدن در مقام رییس‌جمهوری با اروپایی‌ها کار خواهد کرد و یکی از مهم‌ترین نقاط فشارش روی مسائل حقوق بشر خواهد بود. مسأله‌ای که در آن اصول‌گرایان، هدف و اصلاح‌طلبان یاور بایدن تلقی می‌شوند. وی همچنین با اشاره به تأثیر پیروزی بایدن بر اصول‌گرایان، گفت: بخش‌های میانه‌رو اصول‌گرا فعال می‌شوند و بخش‌های غلیظ که با آمد‌ن ترامپ زمینه شعارهای‌شان فراهم‌تر بود یا ضعیف‌تر می‌شوند یا تلاش می‌کنند از بایدن ، ترامپ دیگری بسازند. محبیان در پاسخ به این سؤال که غرب برای اصلاح‌طلبان چگونه تعریف می‌شود و آیا هواداری ایشان از ارتباط با غرب، مبتنی بر انگاره‌های عقلانی و همسو با منافع ملی است، گفت: اصلاح‌طلبان به غرب به‌عنوان یاور بیرون از زمین نگاه می‌کنند؛ آن‌ها غرب را به‌عنوان اهرمی می‌شناسند که فشارش می‌تواند هسته سخت نظام را متعادل کند و فضای بازی را برای آن‌ها بگشاید. نمی‌گویم که اصلاح‌طلبان وابسته هستند؛ اما تعریف آن‌ها از منافع ملی با تعریف اصول‌گرایان و هسته سخت حاکمیت اساساً متفاوت است. وی اضافه کرد: همانطور که گفتم تعاریف از منافع ملی نزد اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان متفاوت است. منافع ملی نزد اصلاح‌طلبان فقط افکارعمومی است اما نزد اصول‌گرایان و نظام، معنایی بیشتر ایدئولوژیک دارد.

وی درباره عنوان غرب‌پرستی برای اصلاح‌طلبان نیز گفت: با ایجاد انگ‌هایی که برای دشمنان خارجی، متحد داخلی ایجاد می‌کند موافق نیستم. این انگ‌ها چه از سوی آن‌ها و چه از سوی اصول‌گرایان فقط راه گفت‌وگو و تعامل را بسته و زمینه درگیری و تضاد را فراهم می‌کند.

به محض اینکه بایدن پیروز شد، اجناس در گمرک را ترخیص کردند

جواد عامری فعال سیاسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح نو»، ما از شکست ترامپ بسیار خوشحال هستیم چون فرد نامتعادلی بود که رسما با جمهوری اسلامی مشکل داشت و قاتل سردار سلیمانی بود اما اینکه تصور کنیم نفر بعدی بهتر از ترامپ است، تصور اشتباهی است. وی افزود: بدتر این است که بر اساس این تصور غلط، تصمیم هم گرفته شود. عده ای برای از انتخابات آمریکا تا زمانی که قرار است دولت کارش تمام شود، برنامه 9 ماهه داده اند. سوال اینجاست که چرا این برنامه را دو یا سه ماه زودتر ندادند تا مشکلات مردم کمتر شود. عامری تصریح کرد: از طرفی به محض اینکه نتیجه انتخابات آمریکا معلوم شد، اجناس در گمرک را ترخیص کردند تا از این طریق، به مردم سیگنال بدهند که با آمدن بایدن، وضعیت بهتر شده‌است.  
دبیرکل جمعیت ایثارگران اضافه کرد: این نوع اقدامات، باعث توهین به شعور اندیشمندان و مردم میشود و نشان میدهد اینکه عده ای تصور می‌کنند اگر بایدن پیروز شود وضعیت بهتر خواهد شد، تبدیل به اعتقادات آنها شده است. عامری اضافه کرد: بایدن نه خودش و نه مشاورینش هیچ کدام اعلام نکرده اند که به برجام بازمیگردند و فقط گفته اند که اگر بیاییم، باید برنامه ای بلندمدت تر و قوی تر را امضا کنیم. 

دوباره می‌خواهند منافع کشور را به تصمیم آمریکا گره بزنند

جواد عامری گفت: عده ای  تصور  می‌کنند  که رئیس جمهوری در آمریکا میتواند بدون لابی صهیونیست ها برای این کشور تصمیم بگیرد یا برای ایران وبقیه جاها برنامه‌ریزی کند. وی با بیان اینکه عده ای در کشور میخواهند دوباره مانند برجام منافع کشور را شرطی کنند و به تصمیم آمریکا گره بزنند، گفت: در جریان برجام نیز وقتی به آقایان می‌گفتیم چرا فلان کار را کردید، در جواب می‌گفتند که امضای جان کری تضمین است. درباره منافع ملی خود نباید طوری تصمیم بگیریم که مردم و رئیس جمهوری آمریکا این اجازه را داشته باشند که بتوانند کشور ما را از این رو به آن رو کنند. عامری اضافه کرد: هنوز ترامپ در مصدر قدرت است و اصلا معلوم نیست که دعواهای حقوقی میان دو نامزد، چند ماه به طول بیانجامد. 

مردم می‌دانند که اصلاح طلبان چه بلایی سر تورم و قیمت ها آوردند

عامری با اشاره به برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات سال آینده در ایران، گفت: اصلاح طلبان می‌خواهند برای مردم اینگونه جا بیاندازند که اگر بایدن بیاید، اوضاع اقتصادی کشور خوب می‌شود و بنابراین کسانی در داخل کشور باید در راس کار قرار بگیرند که اهل مذاکره از نوع برجام باشند.

وی اضافه کرد: آنها می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری 1400 کسانی دوباره امور را به دست بگیرند که برای هشت سال آینده نیز کل کشور را معطل آمریکا نگه دارند. عامری گفت: همه مردم میدانند که اصلاح طلبان در این هفت سال چه بلایی سر تورم و قیمت ها و ارزش پول ملی آوردند. اصلاح طلبان به این ترتیب میخواهند عوام فریبی کنند و بگویند که بایدن با ترامپ متفاوت است و حالا که پیروز شده، همه چیز درست می‌شود. این در حالی است که پس از شهادت سردار سلیمانی، بایدن اعلام کرد که سلیمانی مستحق 
مرگ بود.

توکلی:
اگر در برابر غرب کرنش کنیم، وضع ما بدتر می‌شود. از نظر تاریخی، آمریکا خائن به ملت ایران و دشمن ملت ایران است. البته نه آن ملتی که یک روز گفتند درود بر مصدق و روز دیگر گفتند درود بر شاه. آن ملت امروز تفاوت کرده 
است

عامری : همه مردم میدانند که اصلاح طلبان در این هفت سال چه بلایی سر تورم و قیمت ها و ارزش پول ملی آوردند. اصلاح طلبان به این ترتیب میخواهند عوام فریبی کنند و بگویند که بایدن با ترامپ متفاوت است و حالا که پیروز شده، همه چیز درست می‌شود

محبیان: فضای جامعه تا حدود زیادی از مقبولیت و تأثیر‌گذاری هر دو جناح کاسته است؛ اصول‌گرایان در فضای حکومتی راحت فعالیت می‌کند و در فضای اجتماعی از سرعتش کاسته می‌شود؛ در مقابل مسیر اجتماعی برای اصلاح‌طلبان امکان سرعت فراهم می‌آورد.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: صبح نو
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
برای اصلاح طلبان قطعاً بد خواهد شد!!! چرا که این جماعت که همواره در فکر و البته تلاش وافر جهت بستن بار خود و قبیله کدخدا پرست بوده اند، الان مجبورند به جای فیل بار خود را بر روی الاغی ببندند که بار کمتری جا می گیرد! الحق و الانصاف در دوره ترامپ درآمد سرشار! این جماعت نه فقط ضریب، بلکه به توان نجومی رسید!
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
معاون اول رییس جمهور از اعضای انجمن اتحاد اقوام ایران اسلامی خواست پیشنهادات و نظرات خود را در راستای رفع موانع جهش تولید به دولت ارائه دهند تا دولت بتواند از نظرات و دیدگاه های سازنده آنان استفاده کند.
یعنی تاالان از نظرات کارشناسان و اهل فن و دانشگاهیان دلسوز استفاده کردید؟
مگه خودتون برنامه ندارید که منتظر نظرات مردمید؟! مگر می شود مملکت را با نظرخواهی اداره کرد؟
مگر یک پزشک جراح یک خلبان برای کارشان از کسی نظر خواهی میکنند؟ کار تخصصی که بانظر خواهی به سرانجام نمی زسد.
کشور داری تخصص و درایت و برنامه وقانون نیاز دارد نه نظر خواهی از این وآن
4سال گفتید تقصیر دولت قبل
2سال برجام برجام گفتید
از پارسال هم کرونا کرونا بقیه ش هم به شکلی دیگر
پس نقش ومسولیت شما چی میشه؟!!
سالها هم تحقیر مردم و تضعیف اقتصاد خانواده ها
0
0