۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۶۸۱۸۷
حجت الاسلام کاشانی تبیین کرد؛

«روایت سازی» از گذشته تا حال

«روایت سازی» از گذشته تا حال
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در عصر جدید و عصر ارتباطات؛ جنگ، جنگ روایت ها است، گفت: برخی به خاطر منافع خود "روایت سازی" می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی استاد حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در نشست وبیناری «سازش یا مقاومت؛ هزینه ها و فرصت ها» که به مناسبت سالروز صلح تاریخی امام حسن(ع) در سالن جلسات مجتمع حوزه صدر (مشکات) برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف صلح تاریخی امام حسن(ع) و با بیان اینکه امروز در کشور ما عده ای سازش را بزک می کنند، گفت: در آن روزگار بنی امیه سازش را بزک می کردند و امروز عده ای سعی دارند سازش را مطرح کرده و در راستای آن روایت سازی کنند.

وی با بیان اینکه در عصر جدید و عصر ارتباطات جنگ، جنگ روایت ها است، ادامه داد: امروز هر کسی می تواند نسبت به یک جریان روایت سازی داشته باشد و آن روایتی پیروز می شود که هوشمندانه تر بیان شود.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به اینکه بنی امیه قبل از صلح، روایت سازی را آغاز کرده بودند و در این کار نیز مهارت ویژه ای داشتند، افزود: امروز برخی بر سر منافع خود روایت سازی می کنند تا جامعه را به سوی سازش سوق دهند؛ بنی امیه در ابتدا گشایش اقتصادی حاصل کردند و سپس نفوذی ها را اعدام کردند و کار روایت سازی را بسیار به صورت حرفه ای انجام دادند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در دوران امام حسن(ع) جامعه اسلامی روحیه جهاد را از دست داده بود، اضافه کرد: جامعه در آن زمان رو به اضمحلال بود، از سویی نیز بنی امیه برخی را خریده بود تا با امام(ع) مخالفت کنند؛ از این رو کسی با ایشان همراهی نکرد و فریاد «نه به جنگ» سر داده و ایشان نیز ناچار به پذیرش آتش بس و صلح شدند.

وی اظهار داشت: معاویه بعد از جریان صلح، برای این که جامعه حفظ شود و خود را توجیه کند روایت سازی را آغاز کرد و روایتی جعلی از پیامبر اکرم(ص) مطرح کرد مبنی بر این که «پسر من سید است، چه بسا خداوند به دست او بین دو گروه بزرگ مسلمان صلح برقرار می کند».

حجت الاسلام کاشانی وارونه نمایی هایی که در مورد صلح امام حسن(ع) از سوی برخی مطرح می شود را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: این که عده ای امام حسن(ع) را مخالف صدور انقلاب پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) می دانند اشتباه است، زیرا ایشان فرماندهی از فرماندهان امیرمؤمنان(ع) در جنگ های مختلف به ویژه جنگ جمل بوده اند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: نمونه های امروزی طرفدار سازش نتوانسته اند به ظرافت بنی امیه روایت سازی داشته باشند و همه چیز را وارونه نشان دهند./841/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
منظورتون از روایت سازی در این عبارت "امروز برخی بر سر منافع خود روایت سازی می کنند" در زمان حال طعنه به موسسات امروزی تحقیقاتیه؟
منظور کیه؟
0
0