۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۶۸۴۰۵
گزارش؛

تحقیر آل سعود این بار در مناطق جنوبی عربستان

تحقیر آل سعود این بار در مناطق جنوبی عربستان
کاسه صبر عناصر مزدور رژیم سعودی پس از پرداخت نشدن چند ماهه حقوق از سوی ریاض با حمله به نظامیان عربستانی و خط و نشان کشیدن برای محمد بن سلمان در مرزهای مشترک با یمن لبریز شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با ادامه درگیری ها در مناطق مرکزی یمن (محور غربی استان مارب) گروهی از عناصر تحت فرمان ائتلاف سعودی (نیروهای منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری و مزدوران چند ملیتی) عملیاتی را علیه فرماندهان خودی و نظامیان رژیم عربستان انجام دادند.

یک منبع میدانی که تحولات را در شمال غرب یمن از نزدیک دنبال می کند در گفت وگو با مشرق به جزئیات این عملیات اشاره کرد و افزود: نیروهای شورشی به دلیل مشکلات گسترده مالی و دریافت نکردن حقوق، حملات را علیه فرماندهان منصورهادی و نظامیان سعودی ترتیب دادند.

این منبع میدانی با بیان این که حقوق عناصر شورشی چند ماهی عقب افتاده و پرداخت نشده است، گفت: شورشیان حملات را در مناطق مرزی مشترک شمال استان حجه با جنوب استان جیزان عربستان زمانی انجام دادند که به اعتراص های مکرر آنان توجه نشد.

وی اضافه کرد: عناصر شورشی منصور هادی و مزدوران چند ملیتی در ماه های اخیر در چندین نوبت در پایگاه های آموزشی و مناطق مرزی تظاهرات گسترده ای را بر پا کرده بودند که این اعتراضات توسط سعودی ها سرکوب شد.

این منبع میدانی تصریح کرد: هنوز دلیل خودداری رژیم سعودی از پرداخت نکردن چند ماهه حقوق مشخص نشده است اما کاسه صبر عناصر شورسی در مناطق مرزی و شمال استان حجه لبریز شد و دیگر تحمل نکردند و مسلحانه وارد عمل شدند.

به گفته این منبع میدانی، نیروهای شورشی منصور هادی و عناصر مزدور چند ملیتی در جریان عملیات در مناطق مرزی، دو افسر سعودی و همچنین «یحیی صالح» فرمانده منطقه نظامی پنجم وابسته به منصور هادی در بخش مرزی «حرض» را اسیر کردند.

این منبع میدانی افزود: به توجه به وضعیت پیش آمده در شمال استان حجه و مرزهای مشترک با عربستان (جنوب استان جیزان)، احتمال حمله دوباره عناصر شورشی علیه نظامیان سعودی و فرماندهان بلند پایه منصور هادی افزایش یافته است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، حدود ۱۰ ماه است که رژیم سعودی از پرداخت حقوق عناصر شورشی در شمال استان حجه اجتناب کرده و همین مسئله خشم آنان را برانگیخته و باعث شد حملاتی را علیه نظامیان سعودی انجام دهند.

به گزارش مشرق، فرماندهان بلند پایه منصورهادی در سال های گذشته به صورت مداوم حضور عناصر شورشی و مزدوران چند ملیتی را در مناطق مرزی عربستان و اجیر شدن آنان توسط سعودی ها را تکذیب می کردند اما با حملاتی که صورت گرفت این خبر تایید شد.

در ۵ سالی که از جنگ تحمیلی ریاض علیه ملت یمن می گذرد، رزمندگان یمنی دست بسته نبودند و برای کاهش فشارها چند عملیات را در خاک عربستان انجام دادند و موفق شدند بخش هایی از مناطق جنوبی استان های «جیزان، هسیر و نجران» را به کنترل دربیاورند و همین مسئله باعث شد شماری زیادی از نظامیان سعودی برای فرار از مرگ از جبهه های نبرد متواری شوند و برای نجات جان خود به کشورهای خارجی مهاجرت کنند و در نهایت خاندان آل سعود برای جبران کمبود نیرو در مناطق  مرزی جنوب تصمیم گرفت صدها تن از عناصر شورشی منصور هادی و هزاران مزدور چند ملیتی را از کشورهای آفریقایی (سومالی، سودان و...) به خدمت بگیرد تا از نفوذ بیشتر نیروهای یمنی جلوگیری کند.

در حال حاضر، بخش هایی از شمال غرب استان حجه (هم مرز با استان جیزان و دریای سرخ) از جمله «میدی و حرض» در اشغال عناصر شورشی است و با توجه به اتفاقات صورت گرفته در روزهای گذشته احتمال افزایش حملات علیه نظامیان سعودی در این محدوده وجود دارد که به سود رزمندگان یمنی است.

با توجه به اختلاف و درگیری های به وجود آمده میان سعودی ها و شورشی ها، این فرصت برای رزمندگان یمنی به وجود آمده که عملیات را برای پاکسازی مناطق اشغالی شمال استان حجه انجام دهند و امنیت را به «صحرای میدی، بندر میدی، مثلث عاهم، حصیمیات و ...» بازگردانند و راه را برای اتصال به دریای سرخ باز کنند و همچنین از این محور خود را به مناطق جنوبی استان جیزان عربستان (حثیره، العرجین، الغوره، الموسم و...) برسانند.

استان جیزان در جنوب غرب عربستان واقع شده و از محور جنوبی با استان های حجه و صعده یمن هم مرز است؛ رزمندگان یمنی در چند سال گذشته موفق شده اند بخش هایی از این استان را به کنترل درآورند و عملیات نظامیان و مزدوران سعودی برای سیطره دوباره بر مناطق ناکام مانده است.

به گزارش مشرق، ۱۰ درصد از مساحت استان حجه در شمال غرب یمن در اشغال نیروهای مزدور سعودی است؛ این استان از محور غربی با دریای سرخ، از شمال با استان جیزان عربستان، از محور جنوبی با استان الحدیده و المحویت هم مرز است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات