۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۶۸۴۲۳

خط مقدم نخبه‌پروری

خط مقدم نخبه‌پروری
حجت الاسلام اژه‌ای، روحانی فعال و پرتلاشی که روزی بنای نخبه‌پروری و پرورش استعدادها را با تاسیس مدارس سمپاد بنا نهاد و این سال‌ها نمایندگی رهبر انقلاب را در امور دانشجویان اروپا برعهده داشت، در 72سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به دیار حق شتافت.

به گزارش خبرگزاری رسا، خبر درگذشت حجت‌الاسلام ‌جواد اژه‌ای، روز تلخی را در ابتدای هفته برای سمپادی‌ها ساخت. این را می‌شود از واکنش‌هایشان در فضای مجازی به وضوح دید. از دیروز ظهر یکی‌یکی، تصویری از او را منتشر می‌کنند و با تشکر از زحمات و فعالیت‌هایش، برایش از خداوند متعال طلب آمرزش دارند.

اژه‌ای، روحانی فعال و پرتلاشی که روزی بنای نخبه‌پروری و پرورش استعدادها را با تاسیس مدارس سمپاد بنا نهاد و این سال‌ها نمایندگی رهبر انقلاب را در امور دانشجویان اروپا برعهده داشت، در 72سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به دیار حق شتافت.

جواد اژه‌ای پنجم فروردین‌ماه ۱۳۲۷ در اصفهان به‌دنیا آمد. از جانب مادری منسوب به خاندان صدر بود و در جوانی داماد خانواده شهیدبهشتی شد که پیش از آن هم با او نسبتی خویشاوندی داشت. او در کسب علم به حوزه‌های علمیه بسنده نکرد و پیش از انقلاب به‌تحصیل رشته روانشناسی در دانشگاه اصفهان مشغول بود و سپس برای ادامه تحصیل درمقطع دکتری راهی وین شد. پس از انقلاب اسلامی با رای اعتماد مجلس، مدتی عهده‌دار سرپرستی سازمان بهزیستی شد. معاونت فرهنگی- اجتماعی نخست‌وزیری، یکی دیگر از مسئولیت‌های او در سال‌های پس از انقلاب و پیش از تاسیس سازمان استعدادهای درخشان بود. اژه‌ای سال 66 در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی، طرح تشکیل سازمانی برای پرورش استعدادهای نوجوانان ایرانی را مطرح کرد و از سال 67 ریاست هیات امنای سازمان را برعهده گرفت. درطول ۲۱ سال، این سازمان مدارس زیرمجموعه خود را در استان‌های مختلف گسترش داد. این روحانی برجسته از سال 68 تاکنون نماینده رهبر معظم انقلاب در امور دانشگاه اروپا و آمریکا بود.

  یادگارهای فراموش‌نشدنی حجت‌الاسلام اژه‌ای برای کشور و انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای را تسلیت گفتند. ایشان در پیام خود، شخصیت مرحوم اژه‌ای را شخصیتی برجسته و ممتاز عنوان کردند که سال‌های متمادی مجاهدت‌های بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد و یادگارهای فراموش‌نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت.شخصیت‌های مختلف سیاسی، علمی و فرهنگی نیز درگذشت این روحانی برجسته را تسلیت گفتند. حسن روحانی رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد اژه‌ای، نماینده فقید رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا گفت: «این عالم مجاهد کارنامه درخشان و ارزشمندی از خود برجا گذاشت که به‌عنوان الگویی برای دانش‌آموختگان معارف اسلامی همواره الهام‌بخش خواهد بود.»

رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه با تسلیت درگذشت این روحانی برجسته در پیام خود یادآور شد: «این عالم فقید که درکنار شهید آیت‌الله بهشتی، از ابتدای انقلاب وجه همت خود را بر تربیت نسل‌های آینده این سرزمین قرار داد و در مسئولیت‌های متعدد فرهنگی، چه در جایگاه نمایندگی ولی‌فقیه در امور دانشجویان دانشجویان اروپا و آمریکا، چه در مقام تاسیس و اداره سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و چه در تلاش‌های علمی خود در حوزه تعلیم و تربیت، منشأ خدمات بزرگ بود.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای نماینده مقام‌معظم‌رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا را تسلیت گفت و تاکید کرد: «ایشان از شخصیت‌های برجسته و مخلص انقلاب و نظام و یاور رهبری بودند که در طول سال‌های متمادی و ادوار مختلف در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجرایی خدمات شایان و فراموش‌نشدنی را به کشور عرضه داشتند.»

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد اژه‌ای نماینده مقام‌معظم‌رهبری در امور دانشجویان اروپا را تسلیت گفت. در پیام دکتر طهرانچی آمده است: «درگذشت روحانی وارسته مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جواد اژه‌ای رحمه‌الله‌علیه موجب تاثر و تاسف گردید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جواد اژه‌ای، نماینده مقام‌معظم‌رهبری در امور دانشجویان اروپا در طی چندین سال فعالیت، آثار بسیار ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشتند.

این استاد ارجمند، پناهگاه و هدایتگر فکری دانشجویان در خارج از کشور بودند.

همچنین سال‌های متمادی به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان -سمپاد- و استاد دانشگاه تهران منشأ خدمات علمی و فرهنگی بی‌شماری در کشور شدند.درگذشت این دانشمند فرهیخته را به خانواده محترم آیت‌الله شهید دکتر بهشتی و همسر ایشان تسلیت عرض نموده و آرزوی صبر و سلامتی برای بازماندگان و رحمت واسعه الهی برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستارم.»

محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات هم با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد اژه‌ای، نماینده مقام‌معظم‌رهبری (مدظله‌العالی) در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: «درگذشت جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد اژه‌ای، نماینده مقام‌معظم‌رهبری (مدظله‌العالی) در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا، استاد دانشگاه و موسس و مدیر پیشکسوت دبیرستان‌های سمپاد و داماد شهید مظلوم بهشتی و برادر شهید علی‌اکبر اژه‌ای (از همرزمان شهیدبهشتی و شهدای ارجمند هفتم‌تیر) را به خانواده معزز، جامعه دانشگاهی و دوستان و آشنایان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر خواستارم. ایشان در طول سالیان متمادی، عضویت در هیات‌امنای دانشگاه سوره سازمان تبلیغات را برعهده داشتند و همواره در ابراز لطف‌شان نسبت به حقیر، از جایگاه ویژه و منحصربه‌فرد سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان یک نهاد انقلابی خدمتگزار به ملت و نظام سخن می‌گفتند و همواره از مشاورت و خیرخواهی خود، این بنده و مجموعه سازمان را منتفع می‌نمودند. امید آنکه با خوبان شهید انقلاب اسلامی همچون شهید والامقام، بهشتی عزیز محشور شوند.»

«فرهیختگان» در شماره امروز خود تلاش کرده ضمن مرور فعالیت‌های ارزشمند این روحانی فقید، نقاط برجسته شخصیتی و تشکیلاتی او را از نگاه فعالان حوزه علمی بازخوانی کند که در ادامه می‌خوانید.

 

  فرزندان سمپادی‌ام! اطمینان داشته باشید هیچ‌کجا مانند وطن نیست

جواد اژه‌ای در سال 87 از مسئولیت خود در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کناره‌گیری کرد. او در جریان استعفای خود نامه خداحافظی می‌نویسد و در آن به دانش‌آموزان و جوانان توصیه‌های مختلفی می‌کند. 

 

محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره

مرحوم اژه‌ای در انجام کارها مصمم بود

مرحوم اژه‌ای را فردی بی‌ریا و مخلص می‌دانم؛ چراکه او روی کاری که تصمیم به انجامش می‌گرفت، مصمم و بااراده بود. از سوی دیگر او، فردی متواضع بود و بارها در دوران دانش‌آموزی‌ام در مدرسه حاضر شده و پای صحبت دانش‌آموزان می‌نشست. یکی از نکات جالب این است که ورودم به مدرسه سمپاد در دوران او بود و حتی زمانی که به ریاست دانشگاه سوره انتخاب شدم نیز با رای مرحوم اژه‌ای بود.

 

محمد مسعودی، عضو شورای مرکزی و دبیر اسبق ارتباطات خارجی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا

  حمایت حجت‌الاسلام اژه‌ای از انقلاب حسن عاقبت به‌خیری را برای او رقم زد

ایشان از مبارزان انقلابی است که دلش برای اسلام و انقلاب می‌تپید و آنچه برای من و جوانان مهم و برجسته شده و به چشم می‌آید این است که باوجود همه نقطه‌نظراتی که ایشان نسبت به مسائل مختلف داشتند، هیچ‌گاه حتی در برهه‌های حساس و فتنه‌ها دست از انقلاب و ولایت فقیه و حمایت از مقام‌معظم‌رهبری نکشیدند و همین حسن عاقبت به‌خیری را برای ایشان رقم زده است.

 

 منصور کنعانی، دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

  مرحوم اژه‌ای باعث حفظ انسجام در اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا شد

مرحوم اژه‌ای انسجامی را در بدنه دانشجویی خارج از کشور ایجاد و چتری را فراهم کرد تا افراد دلسوز انقلاب با ویژگی‌ها و گرایش‌های مختلف زیر این چتر به‌عنوان اتحادیه انجمن‌های اسلامی جمع شوند. ویژگی پدرانه‌ای که او در ارتباط با انجمن‌های اسلامی داشت، بسیار برجسته بود و اتفاق نظری که در دوران حضور او به‌عنوان نماینده رهبری در امور دانشجویان ایرانی در اورپا شکل گرفت، بسیار در فعالیت‌ها موثر بود.

 

نویسنده: شهاب نوروزیان، دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا

  مرحوم اژه‌ای جایگاه پدرانه‌ای نزد اعضای انجمن‌های اسلامی اروپا داشت

مهم‌ترین ثمره بیش از 30 سال حضور و سکانداری مرحوم اژه‌ای در انجمن‌های اسلامی اروپا، ثبات و قوام این شجره‌طیبه است. مرحوم اژه‌ای بیش از 50 سال حضور و تلاش مجاهدانه در عرصه‌های علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی درحالی دارفانی را وداع گفت که یکی از بارزترین اثرات این حضور پرثمر در انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا جلوه می‌کند.

 

محمدرضا رسولی، دبیر اسبق اتحادیه اتجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

  مرحوم اژه‌ای پدرانه سلایق مختلف را زیر یک‌چتر جمع کرده بود

مرحوم اژه‌ای انسجامی را در بدنه دانشجویی خارج از کشور ایجاد و چتری را فراهم کرد تا افراد دلسوز انقلاب با ویژگی‌ها و گرایش‌های مختلف زیر این چتر به‌عنوان اتحادیه انجمن‌های اسلامی جمع شوند. ویژگی پدرانه‌ای که او در ارتباط با انجمن‌های اسلامی داشت، بسیار برجسته بود و اتفاق نظری که در دوران حضور او به‌عنوان نماینده رهبری در امور دانشجویان ایرانی در اورپا شکل گرفت، بسیار در فعالیت‌ها موثر بود.

 

پیام مرادی، دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

  مدارس سمپاد بخشی از خلأ آموزشی کشور را برطرف کردند

هرکسی که برای ایجاد مراکز استعدادهای درخشان در کشور زمینه‌سازی کرده با یک نگرش آینده‌نگرانه خوبی وارد این حوزه شده و مرحوم اژه‌ای نیز جزء کسانی بود که در تقویت جایگاه مدارس سمپاد تلاش زیادی کرد.

 

 محمدصالح سلطانی، فعال دانشجویی

  حجت‌الاسلام اژه‌ای در برابر جریان‌های مخالف سمپاد ایستادگی کرد

مرحوم اژه‌ای در 20 سالی که به بازه زمانی جنگ و دوران اصلاحات برمی‌گشت، توانست سمپاد را حفظ کند. معتقدم دربرابر سمپاد دو مانع جدی وجود داشت. اولین جریان همان تلقی‌های عدالت‌خواهانه بود که سمپاد را مانع تحقق عدالت آموزشی می‌دانستند و جریان دوم نیز صاحبان مدارس غیرانتفاعی بودند که سمپاد بخشی از بازار آنها را خراب کرده بود چراکه این مدارس باعث می‌شد تا جریان نخبگان به سمت سمپاد رفته و کمتر به سراغ مدارس غیرانتفاعی برود. این دو جریان همچنان نیز با سمپاد زاویه دارند و مرحوم اژه‌ای درنهایت توانست در مقابل این دو جریان سمپاد را حفظ کند .

 

امین اقرلو، مسئول اسبق بسیج دانشگاه تهران

مرحوم اژه‌ای مدارس سمپاد را از جریانات سیاسی دور نگه داشت

یکی از ویژگی‌های مرحوم ‌این بود که بدون توجه به سفارش‌هایی که انجام می‌شد، اقدام به جذب دانش‌آموزان می‌کرد و این مقاومتش دربرابر جذب دانش‌آموزی آن هم به‌خاطر سفارش بسیار مهم بود. ازطرف دیگر اجازه دست بردن در آزمون مدارس سمپاد را نمی‌داد و این مولفه‌ای است که اینگونه مدارس در دوران او را بسیار ممتاز کرده بود.در حقیقت مرحوم اژه‌ای توجه ویژه‌ای به کیفیت آموزش در مدارس سمپاد داشت.

 

  واکنش اهالی فضای مجازی به خبر درگذشت حجت‌الاسلام اژه‌ای

تعدادی از فعالان فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار خبر درگذشت حجت‌الاسلام اژه‌ای ضمن بیان تسلیت و گرامیداشت یاد او، جنبه‌های مختلفی از شخصیت و عملکرد او را مورد بازخوانی و یادآوری قرار دادند. 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات