۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۶۸۴۴۵
رئیس «اندیشکده ادبیات پایداری» در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

نیاز دانشگاه ها به تزریق ادبیات پایداری

نیاز دانشگاه ها به تزریق ادبیات پایداری
رئیس اندیشکده ادبیات پایداری گفت: رساندن ادبیات پایداری، ادبیات انقلاب و دفاع مقدس به دانشگاه نیازمند مجموعه هوشمند اندیشه‌ورز است که شیوه دانشگاه را بداند.

«اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری بر اساس رهنمودها و فرموده‌های مکرر حضرت آیت الله امام خامنه‌ای درباره ضرورت ساماندهیِ وضعیت ادبیات پایداری در حوزه هنری تأسیس شد و بر این اساس طی حکمی از سوی محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر محمدرضا سنگری به سمت ریاست این اندیشکده منصوب شد.

اندیشکده ادبیات پایداری مجموعه‌ای است علمی، ادبی، فرهنگی و اندیشه‌محور که در حوزه ایده‌پردازی، تصمیم‌سازی و ساماندهی حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات دفاع مقدس با بهره‌مندی از سرمایه نخبگان و فعالان عرصه فرهنگ، ادبیات و هنر اسلامی، فعالیت می‌کند و اجزای جامعه علمی ادبیات پایداری را با رویکرد فرهنگی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی مرتبط می‌سازد.

دکتر محمدرضا سنگری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ضمن بیان پیشینۀ تأسیس این اندیشکده در حوزه هنری گفت: فکر تأسیس این اندیشکده از سال 92 و پس از دیدار برخی اعضای حوزه هنری با رهبر معظم انقلاب در اذهان افتاد و البته ایشان به تأسیس یک چنین اندیشکده‌ای امر کردند.

وی افزود: به سبب مشکلاتی که از سوی دانشگاه‌ها وجود داشت و عدم تعریف چنین اندیشکده‌ای در نظام سازمانی حوزه هنری، تأسیس این اندیشکده به تأخیر افتاد و وقتی بچه‌های حوزه هنری در سال 97 دوباره به دیدار رهبری مشرف شدند، ایشان مجددا بر تأسیس این اندیشکده تأکید کردند.

این نویسنده و استاد دانشگاه به بیان اهداف این اندیشکده پرداخت و عنوان کرد: رساندن ادبیات پایداری، ادبیات انقلاب و دفاع مقدس به دانشگاه نیازمند برنامه ریزی و مجموعه هوشمند اندیشه‌ورز است که شیوه‌های این فعالیت را بداند؛ همچنین در صدد هستیم ادبیات پایداری و مقاومت را در فضای جهانی مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه حدود یک سال قبل زیرساخت‌ها و زمینه‌های این اندیشکده تأمین شد، تأکید کرد: ما گفت‌وگو های فراوانی را با اساتید و فعالان این عرصه داشتیم و در تلاش بودیم تا این رشته را در دانشگاه‌ها نیز وارد کنیم؛ اکون 44 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات پایداری را تدریس می‌کنند.

سنگری خاطرنشان کرد: تأمین نیازهای علمی این رشته و تغذیه فکری آن باعث شد که ما به این کار بپردازیم و تاکنون جلسات متعدد یتولید محتوا را برگزار کرده‌ایم؛ البته از آنجایی که در آموزش و پرورش به این عرصه پرداخته شده و بنده نیز در فضای تدوین کتب درسی بودم، در اندیشکده کمتر به بحث آموش و پرورش پرداخته می‌شود و بیشتر تمرکزمان بر روی سطوح آموزش عالی می‌باشد.

در بخشی از حکم محمدرضا سنگری آمده است:

جناب آقای دکتر محمدرضا سنگری

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگ زرین و سرمایه عظیمی است که بهره‌برداری از تمامی وجوه این سرمایه و تببین آن، جز با بهره‌گیری از اندیشه و ادب و هنر میسر نخواهد شد. اینک که به یاری خداوند و الطاف امام عصر(عج) و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری اندیشکده ادبیات پایداری تأسیس شده، به پیشنهاد هیئت امناء، جنابعالی را که خود از اندیشمندان و صاحب‌قلمان پیشکسوت عرصه ادبیات پایداری هستید، به سمت «ریاست اندیشکده ادبیات پایداری» منصوب می‌نمایم.

از جنابعالی انتظار می‌رود با عنایت به نظرات اعضای محترم هیئت امنای اندیشکده، تلاش خود را در جهت تحقق اهداف تعیین شده در اساسنامه اندیشکده معطوف نمایید.

ان‌شاء‌الله با استعانت خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولی عصر اروحنا له‌الفداء در تعالی اهداف والای انقلاب اسلامی توفیق یابید.»

ارسال نظرات