۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۶۶۸۴۵۱

سواد رسانه‌ای کم و زودباوری مخاطب

سواد رسانه‌ای کم و زودباوری مخاطب
هانیه جورمند گفت: براساس نتایج پژوهش‌ها، دانشجویان ما از سواد کم رسانه‌ای برخوردار هستند و افرادی که سواد رسانه‌ای کم دارند، زودباور هستند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مقاله «بررسی رابطه سواد رسانه‌ای مرتبط با بیماران کرونا و اضطراب ناشی از این بیماری در دانشجویان دانشگاه‌های شهر همدان در دوران بحران کرونا» که از سوی هانیه جورمند، سعید بشیریان، مجید براتی، سامان خزایی، انسیه جنابی و سپیده ضارییان مورد پژوهش قرار گرفته بود، با ارائه هانیه جورمند ارائه شد.

جورمند با اشاره به زمان شیوع کرونا و اینکه از ۳۰ ژانویه این بیماری به عنوان یک فوریت در سطح جامعه جهانی مطرح شده، گفت: دانشجویان نیز مانند سایر گروه‌ها با چالشی به عنوان اجبار برای گذراندن مدت زمان طولانی در خانه مواجه بودند و از آنجایی که سازندگان اخبار جعلی و شایعات بیکار ننشسته بودند، دانشجویان با حجم زیادی از اخبار جعلی مواجه شدند.

وی ادامه داد: براساس نتایج پژوهش‌ها، دانشجویان ما از سواد کم رسانه‌ای برخوردار هستند و افرادی که سواد رسانه‌ای کم دارند، زودباور هستند. در حال حاضر مطالعه در زمینه سواد رسانه‌ای و اضطراب ناشی از کرونا به این دلیل حائز اهمیت است که یکی از اثرات بحران کرونا اضطراب ناشی از کروناست که زمینه‌ساز تضعیف سیستم ایمنی بدن بوده و افراد را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند.

جورمند در ادامه گفت: بر همین اساس برای کسب اطلاعات به روزتر در خصوص سواد رسانه‌ای مرتبط با کرونا این پژوهش در میان ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه‌های شهر همدان انجام و پرسشنامه سواد رسانه‌ای مرتبط با کرونا و پرسشنامه اضطراب ناشی از کرونا توزیع شد و از آنجایی که پرسشنامه‌ای در مورد سواد رسانه‌ای کرونا و اضطراب ناشی از کرونا در جهان وجود ندارد، این پرسشنامه‌ها توسط گروه ساخته شد.

وی اظهار کرد: براساس نتایج پژوهش میان سواد رسانه‌ای مرتبط با کرونا و متغیر‌های سن و وضعیت تأهل ارتباط وجود دارد. همچنین در اضطراب ناشی از کرونا بین سن و جنسیت ارتباط وجود داشت و میان اضطراب ناشی از کرونا و سواد رسانه‌ای نیز ارتباط وجود دارد.

این پژوهشگر کشورمان با تأکید بر اینکه با سواد رسانه‌ای می‌توانیم به کنترل اضطراب افراد کمک کنیم، پیشنهاد کرد که سایر اساتید به صورت ویژه بر روی سواد رسانه‌ای کرونا مطالعات بیشتری انجام دهند.

وی در پایان از ارسال پرسشنامه تهیه شده برای این پژوهش به دانشگاه‌های معتبر خارجی خبر داد و گفت: پرسشنامه مورد توجه پژوهشگران سایر کشور‌ها قرار گرفته و در حال دریافت اکسپت آن هستیم. براساس نتایج این پژوهش ۵۷ درصد دانشجویان سواد رسانه‌ای کافی داشتند و ۳۹ نیز درصد نیز عوامل روانی استرس کرونا را تجربه می‌کردند.
ارسال نظرات