۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۶۸۵۸۳
حجت الاسلام حکیمیان:

حل مشکلات کشور در گرو اجرای صحیح قوانین و احکام اسلام است

حل مشکلات کشور در گرو اجرای صحیح قوانین و احکام اسلام است
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فقه ما از غنای بسیاری برخوردار است، گفت: اگر احکام و قوانین اسلام درست انجام شود همه مشکلات مردم حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی محمد حکیمیان رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه صبح امروز در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی بحران کرونا و مسؤولیت‌های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی با اشاره به اینکه فقهای سلف با تلاش های مجاهدانه مبانی اسلام را حفظ کرده اند، گفت: امروز با سؤالات بسیاری مواجه هستیم که باید از منظر مبانی دینی به آنها پاسخ بدهیم.

وی مسائل و سؤالاتی که بر اثر بحران کرونا در میان جوامع بشری ایجاد شده است را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در ارتباط با بحران کرونا با سؤالاتی همچون «در زمینه کرونا چه کسانی مسؤولیت دارند؟» «چه کسانی در رعایت سلامت اجتماعی کوشش کنند؟» «آیا این مسؤولیت ها قانونی، حقوقی و اخلاقی است؟» «آیا صرفا مربوط به دولت است یا خیر به آحاد مردم نیز مربوط می شود؟» مواجه هستیم.

حجت الاسلام حکیمیان با تأکید بر اینکه در فقه ما به همه سؤالات مذکور پرداخته شده است، به برخی مباحث فقهی امام خمینی(ره) در این زمینه ها اشاره کرد و گفت: بر اساس مبانی فقهی، دولت اسلامی باید از طریق بخش عظیمی از انفال و درآمدهای خمس زیربناهای بهداشت عمومی را فراهم کند.  

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: در زمینه مقابله با بحران کرونا باید از بخش هایی همچون انفال و خمس و بیت المال برای بهداشت و درمان استفاده شود و در اختیار کسانی که کم برخوردار هستند نیز امکانات قرار داده شود.

وی با اشاره به آیه شریفه «والمؤمنون والمؤمنان بعضهم اولیاء بعض» خاطرنشان کرد: بر مؤمنان واجب است که در کنار دولت و مسؤولان در زمینه رفع مشکلات مؤمنان دیگر تلاش کنند و در این زمینه کوتاهی نداشته باشند؛ حتی اگر دولت اسلامی نیز قادر نباشد با امکاناتی که دارد مشکلات مردم را حل کند، آحاد مردم باید از درآمدهای خود و آنچه بر آنها واجب است به دولت کمک کنند.

حجت الاسلام حکیمیان ابراز کرد: در جایی دیگر برخی از قاعده «احترام» استفاده کرده اند و گفته اند بر همه مسلمانان واجب است که به مسلمانان دیگر کمک کنند؛ روایات دیگری نیز داریم که به مستحبات می پردازد و می گوید اگر دولت اسلامی نیز توانست مشکلات مردم را رفع کند، باز بر شما مستحب است به حل امورات مردم بپردازید.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فقه ما از غنای بسیاری برخوردار است، گفت: با وجود این فقه نه تنها می توانیم مشکلات خود را در کشور حل کنیم، بلکه می توانیم به آحاد مسلمانان و حتی غیر مسلمانان در نقاط مختلف جهان کمک کنیم و بحران کرونا را شکست دهیم.

وی خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تمسک به مبانی فقهی و با اختصاص دادن 20 درصد آنچه که از انفال به دست می آید، می توانید مشکلات عدیده مردم را حل کرده، زیربناهای کشور را آباد کنید.

حجت الاسلام حکیمیان ادامه داد: کشور ما کشوری غنی است و اگر احکام و قوانین اسلام درست انجام شود همه مشکلات مردم حل خواهد شد؛ متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی نفت و منابع ما به جای ملی شدن، دولتی شده است و دولتمردان نمی توانند آنگونه که شایسته است و اسلام دستور داده به مردم رسیدگی کنند؛ امروز باید 20 درصد از منابعی که از انفال به دست می آید در اختیار ولی فقیه قرار بگیرد تا برای رفع نواقص و زیرساخت های کشور و حل مشکلات مردم مورد استفاده واقع شود./841/پ202/ب1

ارسال نظرات