۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۶۸۶۱۴
استاد حوزه علمیه قم در گفت وگو با رسا:

حاصل اندیشه مرحوم فیرحی چیزی فراتر از اسلام سکولار است

حاصل اندیشه مرحوم فیرحی چیزی فراتر از اسلام سکولار است
نقطه مشترک فیرحی با سروش و همفکرانش، دولت حسن روحانی است که خروجی آن در 7 سال گذشته جلوی چشم ملت است.

حجت الاسلام حسن غفاری فرد استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره تفکرات مرحوم فیرحی گفت: برای شناخت و نقد آراء و اندیشه وی باید به سه حوزه در افکار او اشراف پیدا کرد.

وی ادامه داد: در شناخت تفکر فیرحی توجه به مبانی معرفتی وی، شناخت اساتید، شاگردان و حامیان او و خروجی تفکر و اندیشه فیرحی ضروری است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به گفت و گوی چهره به چهره خود با دکتر فیرحی در مورد مبانی فکری او افزود: مهمترین مبنایی که معرفت شناسی وی برآن بنا شده تفکرات میشل فوکو با تأکید بر نظریه قدرت اوست.

وی گفت: برخی افراد، نقدهای وارده به فیرحی را تهمت می انگارند چرا که مبنای فکری او را نمی شناسند و باید از آن ها دعوت کرد تا آثار و مقالات او را مطالعه کنند.

حجت الاسلام غفاری فرد تصریح کرد: ما در مقام داوری آخرت مرحوم فیرحی نیستیم؛ چون آخرت محصول علم واقعی، تصمیم عالمانه و تصمیم واقعی است و ممکن است شخص جهل مرکب داشته باشد و متوجه اشتباه و گناه خود نباشد و در این جهل مرکب حتی سوء نیت هم نداشته باشد.

وی بیان داشت: نتیجه تفکر فیرحی این است که وقتی در تلویزیون جمهوری اسلامی سخن از امام حسین (ع) به میان می آورد منظور او حسینی است که در بین الاذهان یک جغرافیا در غرب شکل گرفته است و به این کاری ندارد که این حسین (ع) در عالم واقع وجود دارد یا ندارد و این همان نظر کانت است.

وی ادامه داد: این به این معنی است که ارتباط با دنیای واقعی و به تبع شناخت دین یک شناخت ذهنی است و هرکس با ذهن خود، خدا ، دین پیامبر(ص) و امام حسین(ع) را می سازد و می شناسد و نتیجه ای جز کثرت گرایی نخواهد داشت و اینکه به کسی انگ خروج از دین زده می شود اینجا دیگر بی معنی می شود.

حجت الاسلام غفاری فرد گفت: به این ترتیب از بنای معرفتی دکتر فیرحی حکومت دینی و دینی که حسین (ع) برای آن شهید شد در نمی آید؛ چون برای مفاهیم ذهنی کسی سر نمی دهد؛ بنابراین حاصل این تفکر چیزی فراتر از سکولاریسم است.

وی افزود: سیری در حامیان و مدافعان مرحوم فیرحی ما را به امثال عبدالکریم سروش، کدیور، سید جواد طباطبایی، خاتمی و امثال این افراد می رساند؛ حال باید این سوال را پاسخ داد که آیا از دل سروشی که وحی را تجربه بشری می داند دین به دست می آید؟ آیا از کدیوری که علنی به امام خمینی (ره) توهین می کند می توان انتظار اسلام داشت؟ یا از سید جواد طباطبایی که می گوید دوره اسلام گذشته می توان دین طلب کرد و یا از خاتمی باغی بر انقلاب، انقلاب خمینی (ره) به دست می آید؟

وی اظهار داشت: بنابراین با توجه مبانی معرفتی دکتر فیرحی، حامیان و اساتید او باید گفت برون داد اندیشه و آراء فیرحی اسلام قرآنی و نبوی، کربلا و عاشورای حسینی و انقلاب اسلامی سال 57  نخواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه دولت روحانی را عصاره تفکر فیرحی دانست و افزود: نقطه مشترک سروش، کدیور، سید جواد طباطبایی و مرحوم فیرحی، دولت حسن روحانی است که خروجی دولت روحانی در 7 سال گذشته جز ذلت و خواری، عقب نشینی، فلاکت اقتصاد، دست گدایی به سمت دشمن دراز کردن و یأس چیز دیگری نبوده است.

وی در پایان با بیان این که برخی به بهانه اخلاق خوب فیرحی از نقد علمی او غافل می شوند اظهار داشت: اندیشمندان جوان باید توجه کنند که برای شناخت اندیشه فیرحی باید مبانی فکری او، حامیان، اساتید و نیز خروجی این تفکرات و اندیشه ها توجه ویژه ای داشته باشند./1399/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
تحلیل عالمانه : خروجی دولت روحانی در 7 سال گذشته جز ذلت و خواری، عقب نشینی، فلاکت اقتصاد، دست گدایی به سمت دشمن دراز کردن و یأس چیز دیگری نبوده است = کاملا سیاه بدون هیچ نکته سفید؟!!!
2
0
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
دوری از اسلام ناب سبب پدید آمدن جریان التقاط فکری در جوزه و مسئولان اعتدالی شده.
0
1
امید امیدی
Iran, Islamic Republic of
۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کار رسا در این زمینه قابل توجه و ارزنده است
0
1