۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۶۸۶۲۳
آیت‌الله رئیسی عنوان کرد؛

قوه قضاییه هوشمند محور‌ تحول دستگاه قضایی

قوه قضاییه هوشمند محور‌ تحول دستگاه قضایی
آیت الله رئیسی قوه قضاییه هوشمند را محور تحول دستگاه قضایی دانست و گفت: راه ‎اندازی ۱۴۰۰ اتاق دادرسی الکترونیک، گام مهمی برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه امروز در پنجمین نشست اعضای شورای راهبری دادرسی الکترونیکی سخن می‎‌گفت، تسهیل دسترسی مردم به عدالت را از وظایف مهم دستگاه قضایی در دوره تحول عنوان کرد.

رییس قوه قضاییه استفاده از فنّاوری اطلاعات برای حرکت به سوی قوه قضاییه هوشمند را ضروری دانست و از راه‎اندازی هزار و ۴۰۰ اتاق دادرسی الکترونیک به عنوان گامی بزرگ و قابل تقدیر یاد کرد که تسهیل دسترسی مردم به عدالت و افزایش رضایتمندی عمومی از دستگاه قضایی را در پی خواهد داشت.

آیت‎الله رئیسی در ادامه سخنانش از صداوسیما خواست که مردم را نسبت به خدمات الکترونیکی قوه قضاییه را آگاه کند تا از این خدمات هر چه بیشتر استفاده کنند و با اشاره به کاهش یک میلیونی مراجعات مردمی به دستگاه قضایی به دلیل استفاده از این خدمات در ایام شیوع بیماری کرونا، گفت: ارتقاء خدمات کاهش دهنده حضور مردم در دادگستری‌ها و دیگر مراجع قضایی باعث رفاه و آسایش خاطر آن‌ها می‌شود.

رییس قوه قضاییه با تأکید بر همکاری همه بخش‌های حاکمیتی برای شکل گیری دولت الکترونیک در کشور، اظهار داشت: دولت الکترونیک ضرورت امروز ماست که اگر می‌خواهیم شکل بگیرد، باید ارتباط همه سازمان‌ها و دستگاه‎ها با یکدیگر سازمان یافته باشد و راضی شوند که در تبادل اطلاعات با هم همکاری کنند.

آیت‎الله رئیسی «ایجاد بانک اطلاعاتی جامع، دقیق و به روز» را از الزامات شکل گیری دولت الکترونیک دانست و افزود: ارتباط همه بخش‌های دارای بانک اطلاعاتی و ذخیره سازی اطلاعات انبوه و قابل دستیابی برای مسئولان کشف جرم و تحقیق و قضات، برای انجام دادرسی الکترونیک ضروری است.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از علت‎های اصلی این که تاکنون دولت الکترونیک در حد انتظار تحقق نیافته، امساک و خودداری دستگاه‎ها از ارائه اطلاعات است و هر چه تعاملات و ارتباطات دستگاه‎ها و پیوستگی بانک‎های اطلاعاتی در حوزه‎های مختلف مثل نظام بانکی و سازمان مالیاتی و گمرکات بیشتر باشد، کار‌ها بهتر پیش می‌رود.

آیت‎الله رئیسی در همین راستا از وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات خواست که برای ارائه هر چه بهتر خدمات عمومی و رفع مشکلات مردم در دسترسی آسان و سریع به عدالت، اقدامات لازم برای افزایش پهنای باند، کاهش تعرفه‌های خدمات و بهبود خدمات الکترونیکی را انجام دهد.

رییس قوه قضاییه همچنین خاطرنشان کرد: به روزرسانی و تجهیز دفاتر خدمات قضایی به فیبر نوری سرعت اتصال این دفاتر به دستگاه‎های ذیربط را افزایش می‌دهد و حتماً در تسهیل کار مردم و کاهش شکایات تأثیر خواهد داشت.

آیت‎الله رئیسی «اعتبارسنجی اسناد» و «احراز هویت» را از موضوعات مهم در ارتقاء نظام دادرسی دانست و تأکید کرد: احراز هویت برخط و تسریع در استعلامات، پشتوانه ضابطان قضایی و قوه قضاییه در دادرسی سریع و عادلانه خواهد بود.

رییس قوه قضاییه در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری و هماهنگی همه بخش‌های حاکمیتی برای توسعه دادرسی به لحظه در کشور، اتاق‌های دادرسی الکترونیک تا پایان سال جاری به ۳ هزار اتاق پیش بینی شده در برنامه مرکز آمار و فنّاوری اطلاعات قوه قضاییه برسد./998/د102/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
یکسال واندیست تقاضااز بازرسی اصفهان میگذردبلانتیجه! و110شهرمان هم قاطعیت لازم بعضا نداردودرسطح کشورهم دربعدجازبه نسبتاخوب رفتارمیشودامادافعه نارساست ومجرمان گویی خیلی حساب نمیبرند؟باتشکرازهمگان
0
0