۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۶۹۶۵۰
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس:

شخصیت سید مرتضی حلقه واسط علما بود

شخصیت سید مرتضی حلقه واسط علما بود
حجت‌الاسلام مرویان گفت: شخصیت سید مرتضی حلقه واسط بین علما و اندیشمندانی مانند شیخ مفید و شیخ طوسی بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پیش نشست‌های علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت هزاره رحلت سید مرتضی علم الهدی صبح امروز با حضور ریاست محترم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و ریاست بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دبیر علمی کنگره سید مرتضی علم الهدی برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر سید محمود مرویان حسینی ریاست محترم بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به بیان رویکرد‌های بنیاد در چاپ آثار سید مرتضی پرداخت و گفت: یکی از عرصه‌های فعالیت این بنیاد در طول بیش از سه دهه اقدامات علمی و انتشاراتی‌اش توجه به مبحث احیای تراث  و احیای آثار عالمان و اندیشمندان مذاهب است.

وی افزود: به درخواست جامعه مدرسین درباره قاضی نورالله شوشتری که شهید ثالث نامیده می‌شود و همین‌طور آثار میرحامد حسین هندی تا حدود هجده اثر از آثار متنوع ایشان درباره آثار تفسیری و کلامی در طول سال‌های گذشته احیا کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام مرویان با اشاره به تلاش بنیاد برای پشتوانه سازی برای پژوهش‌های عالمان شیعی و فراهم کردن زمینه‌های علمی توسط سیدمرتضی گفت: شخصیت سید مرتضی حلقه واسط بین علما و اندیشمندانی مانند شیخ مفید و شیخ طوسی بوده است.

وی ادامه داد: شیخ مفید و علمای برجسته‌ای، چون شیخ طوسی، قاضی ابن براج طرابلسی، عباس ابوصلاح و ... و همچنین تا ۳۰۰ دانشمند و عالم در حلقه درسی و بحثی او حضور پیدا می‌کردند که بخش قابل توجهی از آ‌ن‌ها عالمان اهل سنت بودند و در نگاه سید مرتضی یک نگاه تقریبی وجود دارد.

ریاست بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس سیدمرتضی را ستاره درخشان علمی قرن ۴ و ۵ دانست و ابراز داشت: سیدمرتضی در جنبه‌های گوناگون مانند دیگر عالمان اسلامی نوآوری‌ها و دستاورد‌های متنوعی دارد.

وی افزود: ما امیدوار هستیم که تمدن نوین اسلامی را در راستای تمدن گذشته اسلامی بتوانیم داشته باشیم، سید مرتضی نماد عقلانیت و تفاهم مذهبی است و بزرگداشت چنین شخصیتی در دوره کنونی برای ما بسیار اهمیت دارد، تأکید بر عقلانیت دینی و علاوه بر این‌که در آداب کلامی و اعتقادی که در این عرصه پافشردن و نگاه‌های عقلانیت ایشان در مباحث صفحه خودشان و رویکرد‌های عقل‌گرایانه‌ای که او دارد سبب شده است تا ایشان در مباحث اجتهادی خودشان از پیشگامان روش پیشنهادی در فقاهت باشند.

حجت‌الاسلام مرویان به آثار گوناگون سیدمرتضی پرداخت و عنوان کرد: او در علوم گوناگون آثار مختلفی را دارد و نزدیک به ۸۹ کتاب برای او ذکرشده است سید مرتضی گرچه هزار سال از روزگار سید مرتضی می‌گذرد، ولی شایستگی‌های او هنوز تمامی ندارد.

وی ادامه داد: ۴۰ اثر از سید وجود دارد و ۲۰ اثر نیز درباره خود سید است که مجموعاً ۵۲ اثر از این است که کارش به شما رسیده است و چاپ‌شده است و ما امروز می‌توانیم بگوییم که این مجموعه گران‌سنگی از بازشناسی شخصیت سید مرتضی زمانه اندیشه و نوآوری‌های او و دیدگاه‌های خود او که آثار او هست را در اختیارداریم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
دمتون گرم
0
0