۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۶۶۹۹۵۹

۳ استفتای جدید از رهبر معظم انقلاب

۳ استفتای جدید از رهبر معظم انقلاب
۳ استفتای جدید از آیت‌‌الله خامنه‌ای دربارۀ نماز از جمله «بلعیدن خرده‌های غذا هنگام نماز» و «تقدیم نماز قضا بر ادا» شده است که به آنها پاسخ فرمودند.

به گزارش خبرگزاری رسا، کانال فقه و احکام رهبر معظّم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی به‌نشانی (leader_ahkam@) جدیدترین استفتائات از معظم‌له و جواب ایشان را دربارۀ سه موضوع مهم منتشر کرده است.

بلعیدن خرده‌های غذا هنگام نماز
سؤال: آیا در هنگام نماز، خوردن و ‌آشامیدن و یا بلعیدن خرده‌های باقی‌مانده در دهان، جایز است؟
جواب: خوردن و ‌آشامیدن در حال نماز، آن را باطل می‌کند چه کم باشد یا زیاد، اما فرو دادن خرده‌‌های غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن شیرینیِ قند و شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمی‌شود.
همچنین اگر سهواً یا از روی فراموشی چیزی بخورد یا بیاشامد به‌شرطی که از صورت نماز خارج نشود، نماز باطل نمی‌شود.

 

تقدیم نماز قضا بر ادا
سؤال: اگر نماز قضا به‌عهده شخص باشد، می‌تواند ابتدا نماز واجب یومیه را بخواند و پس از آن نماز را قضا کند؟
جواب: کسی که نماز قضا دارد، می‌تواند نمازی که اکنون بر او واجب شده را بخواند؛ ولی احتیاط واجب آن است که اگر فقط یک نماز است ابتدا نماز قضا را به‌جا آورد؛ به‌خصوص اگر نماز قضا مربوط به همان روز باشد.

 

وظیفه نمازگزار هنگام شک مبطل
سؤال: اگر هنگام نماز یکى از شک‌هایى که نماز را باطل مى‌‏کند، برای کسی پیش آید آیا می‌تواند در همان لحظه نماز را رها کند؟
جواب: بنابر احتیاط نمى‌تواند بلافاصله نماز را رها کند بلکه باید قدرى فکر کند تا شک پابرجا شود (یعنى یقین یا گمان به یک طرف پیدا نکند) و آنگاه رها کردن نماز مانعى ندارد.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: تسنیم
ارسال نظرات