۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۶۹۹۸۰
فقیه بصیر| گفت وگوی تفصیلی رسا با آیت الله اراکی؛

سبک زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله یزدی / مرزبان شجاع اسلام و انقلاب

سبک زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله یزدی / مرزبان شجاع اسلام و انقلاب
آیت الله یزدی به تمام معنا خودشان را وقت دین کردند؛ منزل ایشان و تنها خانه ای که از دنیا در اختیارشان بود را وقف مکتب اهل بیت(ع) کردند.

اشاره: آیت الله یزدی در سال ۱۳۱۰ در اصفهان دیده به جهان گشود، تحصیلات حوزوی را ابتدا نزد پدر که از روحانیان معروف اصفهان بود فرا گرفت و بعد از حضور آیت‌الله بروجردی در قم به شهر علم و اجتهاد آمد.

تلاش علمی طلبه جوان آن روزها باعث شد تا بتواند از امام خمینی اجازه نامه اجتهاد بگیرد. با شروع نهضت امام خمینی، مرحوم آیت الله یزدی از روحانیان پیشگام و مبارزی بود که بارها طعم زندان ساواک و تبعید به شهرهای دورافتاده را چشید.
مرحوم آیت الله یزدی با پیروزی انقلاب اسلامی، با رای مردم به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی درآمد و دو دوره با آرای مردم قم و تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

با حکم امام خمینی در سال ۶۷ به عضویت شورای نگهبان درآمد که در یازدهم آبان امسال به دلیل کهولت و عوارض جسمی از این سمت استعفا داد.

ریاست قوه قضائیه به مدت ۱۰ سال و عضویت در دوره دوم تا پنجم مجلس خبرگان و ریاست آن بعد از ارتحال آیت الله مهدوی کنی و ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مسئولیت‌های دیگر مرحوم آیت الله یزدی در طول حیات طیبه انقلاب اسلامی است.

عضویت در شورای عالی حوزه‌های علمیه و دبیری این شورا از دیگر مسئولیت‌هایی است که در کارنامه کاری این عالم مجاهد مشاهده می‌شود.

از مرحوم آیت الله یزدی تالیفات، کتابها و مقالات مختلفی در زمینه های مختلف علوم انسانی به یادگار مانده است.
شجاعت، زهد و ساده زیستی، انقلابی بودن، حمایت صریح و بدون تعارف از آرمان‌های اسلامی و رهبری انقلاب از خصوصیات بارز و برجسته ایشان بوده است.

سبک زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله یزدی| مرزبان شجاع اسلام و انقلاب

سرانجام این عالم ربانی پس از عمری مجاهدت در راه اسلام و انقلاب اسلامی در سن ۸۹ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

در همین راستا خبرگزاری رسا در ادامه سلسله گفت وگوهای خود با بزرگان و علمای حوزه در قالب پرونده "فقیه بصیر" سراغ آیت الله محسن اراکی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای عالی حوزه های علمیه رفته و از وی در رابطه با سبک زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله یزدی و خدمات ایشان به مردم و نظام اسلامی پرسیده است.

رسا ـ در ابتدا شاخصه های اخلاقی و انقلابی آیت الله یزدی را به عنوان یک فقیه بصیر و انقلابی تبیین بفرمایید.

در روایت است که معصوم(ع) فرمود «فقیه واحد اشد علی الشیطان الف عابد» و در روایتی دیگر اینچنین آمده است که «ان فقهاء شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِی الثَّغْرِ الَّذِي يَلِي الشیطان»؛ معنی روایت دوم این است که فقهای شیعیان آل محمد(ص) مرزدار هستند و از مرزی که شیطان به جامعه اسلامی و روان انسان ها و دین انسان ها و شخصیت و هستی انسان ها حمله ور می شود، لذا حقیقی ترین، جدی ترین، ماندگارترین و مؤثرترین مرزدار، فقهای شیعیان آل محمد(ص) هستند.

فقها مرزدار بوده و از دیده ای بینا و اراده ای پرصلابت برخوردار هستند و همیشه در خط مقدم دفاع از ارزش های بلند انسانی و ارزش های متعالی مکتب اهل بیت(ع) و رسول الله(ص) آماده جان فشانی هستند؛ از این جمله فقها، بلکه از برجسته ترین آنها وجود مبارک حضرت آیت الله یزدی است.

ما از زمانی که ایشان را شناختیم، فقیهی بینا، عالم، فاضل، آشنای با مبانی دین و اجتهاد، محیط به منابع دین، دارای حسن استنباط و فهم درست از منابع دینی بودند و از همه این موارد مهمتر جرأت و شجاعت و صلابتی است که از آن برخوردارند و در قرآن کریم از این صفت به «لا یخافون لومة لائم» تعبیر شده است.

سبک زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله یزدی| مرزبان شجاع اسلام و انقلاب

بسیاری از افراد هستند که فهم دینی خوبی دارند و از معارف الهی پربهره اند و در مرز دفاع از دین حضور دارند، لکن آنجا که نیاز به عکس العمل احساس می شود، آن عکس العمل لازم را از خود نشان نمی دهند و صراحت در بیان حق در گفتارشان دیده نمی شود.

حضرت آیت الله یزدی(دام ظله العالی) از کسانی بودند که در دفاع از حق و بیان معارف الهی و دفاع از مرز ارزش های عالی و دفاع از مرز معارف و علوم الهی هیچگونه مسامحه و تساهل و ملاحظه خاصی نداشتند و صریح و به موقع، در دفاع از حق اقدام می کردند.

هر چند دفاع از حق برای ایشان هزینه های بسیار سنگینی داشت و ایشان را بسیار مورد آماج حمله ها قرار داد و موجب آن شد که بسیاری از افراد به ایشان حمله ور شوند و ایشان را متهم کنند و عبارات ناپسندی در حق ایشان بکار ببرند، اما این تهاجم هیچگاه ایشان را در دفاع از حق، مرزهای حقیقت و علوم الهی و علوم آل محمد(ص) سست نکرد.

رسا ـ در رابطه با سوابق مبارزاتی ایشان در جریان پیروزی نظام اسلامی بیشتر توضیح دهید.

از جمله برجستگی های شخصیت ایشان این است که در جریان انقلاب و قیامی که منجر به 22 بهمن و پیروزی عظیم مردم ایران و رهبری قائد عظیم الشأن حضرت امام خمینی(قدس الله تعالی نفسه الشریفه) شد، پرچمدار نهضت در قم بودند.

در روز 19 دی ماه 1356 همراه طلاب که به اعتراض بر آن روزنامه کذایی که به حضرت امام(ره) توهین کرده بود؛ از جمله جاهایی که طلاب بدانجا رفتند و از آنجا انرژی گرفته و مورد هدایت قرار گرفتند، منزل آیت الله یزدی، آیت الله گلپایگانی، حضرت آیت الله وحید خراسانی و حضرت آیت الله نوری همدانی بود.

این بزرگان راه را برای طلاب تبیین کرده و پایه های نهضت عظیم اسلامی را در دفاع از اسلام و در پیروی از خط امام و آرمان ها و اهداف ایشان پی ریزی کردند؛ نقش آیت الله یزدی از همان روزگار در مدیریت حرکت های انقلابی در قم نقش اول بود و این نقش ادامه داشت تا این که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و کمیته های انقلاب تشکیل شد؛ ایشان در همه این جریانات نقش اول را ایفا می کردند و این نقش بی نظیری بود که ایشان در تاریخ انقلاب رقم زدند.

همچنین قبل از انقلاب و بعد از آن، آیت الله یزدی از آغاز حضورشان در حوزه علمیه، به عنوان یک نیروی مجاهد و پا در رکاب و حاضر در صحنه، در خط مقدم دفاع از اسلام و دین و حقوق مردم و حیثیت ایران و کشور حضور داشتند؛ ایشان بیش از 60 سال در حوزه تدریس کرده اند و در همه این دوره ها یک خدمتگزار پر انرژی و پربرکت برای اسلام و دین خدا بودند.

سبک زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله یزدی| مرزبان شجاع اسلام و انقلاب

رسا ـ با توجه به ابعاد مختلف زندگی آیت الله یزدی، درباره آثار علمی، سوابق مدیریتی و خدمات ایشان نسب به نظام اسلامی توضیح دهید.

تعداد بسیاری از طلاب و فضلا از پای درس ایشان برخاستند و در تمام این دوران حدودا 65 ساله ای که به تدریس اشتغال داشتند، همیشه در خط مستقیم اسلام، انقلاب، انبیا و معصومان(ع) قرار داشته و از کیان این مسیر همواره دفاع کرده اند و در این راه استقامت از خود نشان داده و با صلابت آن را مورد دفاع قرار داده اند؛ ایشان در این مسیر رنج های بسیاری را تحمل کرده اند.

ایشان همچنین تألیفات بسیار خوبی دارند؛ «فقه القرآن» ایشان از برجسته ترین مکتوبات فقهی در عرصه فقه القرآن است و حضور ایشان در شورای نگهبان طی ده ها سال، حضور بسیار پربرکت و اثرگذاری بوده است.

همچنین حضور ایشان در دوره ریاست قوه قضاییه بسیار اثرگذار و قاطع بود؛ در دوره ریاست ایشان در قوه قضاییه کارهای بسیار ارزشمندی انجام گرفت و فضای این قوه نیز بسیار سالم و مملو از تعهد نسبت به حقوق الهی و حقوق مردم بود؛ حضور ایشان در ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز نقش این نهاد را اثرگذارتر ساخت.

ایشان در حمایت از انقلاب، تحکیم مبانی انقلاب و تحکیم مبانی خط امام(ره) و تحقیق منویات امام خامنه ای تلاش های مجاهدانه ای داشته اند؛ در همه این عرصه ها مدیریت ایشان نسبت به جامعه مدرسین بسیار نقش آفرین و مبارک بوده است.

رسا ـ قدری هم راجع به سبک زندگی حضرت آیت الله یزدی، ساده زیستی، تواضع و دغدغه مندی ایشان نسب به مشکلات مردم، توفیق و تقویت نظام اسلامی برای ما و مخاطبان بفرمایید.

در زمینه شخصیت اخلاقی آیت الله یزدی سخن فراوان است؛ زهد، اعراض از دنیا، عدم تعلق به عناوین، عدم تعلق به وابستگی های دنیایی و صرف همه عمر در راه خیر از جمله ویژگی های بارز ایشان است.

سبک زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله یزدی| مرزبان شجاع اسلام و انقلاب

منزل ایشان و تنها خانه ای که از دنیا در اختیارشان می باشد را وقف حوزه علمیه و امور علوم دینی و مکتب اهل بیت(ع) کردند؛ آیت الله یزدی به تمام معنا خودشان را وقت دین کردند و همچنان این وجود مبارک نورافشانی دارد و در راه دفاع از دین پاسداری می کنند.

روزگاری خدمت ایشان رسیدیم و در مورد مشکلی که خود بنده داشتم و ایشان نیز در جریان بودند، صحبت کردیم؛ چون ما یک بنده زاده ای داریم که معلول است و کسی که با این موضوع مواجه نشده باشد، کمتر مشکلات آن را درک می کند.

ایشان که از ماجرا مطلع شدند داستانی را نقل کرده و فرمودند «بنده هم دختری داشتم که معلول بود؛ نزدیک سن بلوغش رسیده بود، چون معلول بود، بدون رعایت بعضی از موازین از خانه بیرون می رفت، چون بچه بود؛ یک روز که از خانه بیرون رفت، حجابی هم نداشت، افتاده بود و به زمین خورده بود و مردم نیز دور او جمع شده بودند که این موضوع من را بسیار آزار داد که در نهایت خداوند این دختر را از ما گرفت».

ایشان علیرغم رنج بدنی که داشتند و همچنین همسر مکرمه ایشان از فرزند معلولی که داشتند بدون این که به پیشگاه خداوند اعتراضی داشته باشند، مراقبت کردند و در برابر خداوند متعال صبور و شکور بودند و آن دختر را نعمتی از نعمات الهی می دانستند.

رحلت این عالم مجاهد و بصیر را تسلیت می گویم. خدای متعال ایشان را با اولیائش محشور بفرماید، ان شاءالله تعالی.

ارسال نظرات