۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۶۷۰۲۸۸
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت:

تغییر سبک زندگی منتظرانه در عصر پساکرونا

تغییر سبک زندگی منتظرانه در عصر پساکرونا
حجت الاسلام والمسلمین نصوری به تغییر سبک زندگی منتظرانه در عصر پساکرونا اشاره کرد و گفت: کرونا با علائم حتمی و غیر حتمی ظهور و آخرالزمان هیچ ارتباطی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان شیوع ویروس کرونا را علائمی از علائم آخرالزمان دانست، اظهار داشت: انسان وقتی برای کشف یک مساله و یا قضیه‌ای تلاش می‌کند، ابتدا باید ببیند تعریفی که از آن قضیه و یا مساله دارد صحیح است یا خیر! یا اگر می‌خواهد شیئ و یا فردی را بشناسد باید ابتدا به علائم، خصوصیات و نشانه‌های آن فرد آگاهی داشته باشد تا بتواند شخص مورد نظر را شناسایی کرده و بشناسد، همچنین زمانی که از یک حادثه تاریخی مطلع می‌شود باید بداند آن حادثه چه مؤلفه و شاخصه‌هایی دارد و آیا در زمان وقوع حادثه اتفاقات دیگری نیز رخ داده است یا خیر؛ بر همین اساس نسبت به علامات ظهور و آخرالزمان ابتدا باید علائم تفکیک شود چرا که هر کدام از این دو تعریف خاص خود را دارد.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه علائم ظهور بر اساس روایات و کلام معصوم (ع) به دو بخش تقسیم می‌شود و در بحث منجی نیز همه ادیان الهی و غیر الهی برای منجی خود علائمی را تعریف می‌کنند، ادامه داد: برای مثال مسیحیان طبق مکاشفات عهد جدید علاماتی برای ظهور حضرت مسیح (ع) قائل هستند که می‌توان به ویران شدن مسجد الاقصی و قبه الصخره، شکل گیری جنگ بزرگ آرماگدون، سیطره یهود بر بیت المقدس، ظهور دجال و غیره اشاره کرد؛ البته خصوصیات و نشانه‌های هر کدام از این علامات را نیز به صورت جداگانه و مفصل بیان می‌کنند.

وی افزود: در اسلام نیز چنین است. بر فرض زمانی که وعده ظهور امام زمان (عج) داده می‌شود برای ظهور آن حضرت علامت‌هایی را در دو بخش علامات حتمی و غیر حتمی با تعاریف متفاوت مطرح می‌کنند. مبنی بر اینکه در علامت‌های حتمی آن علائم باید محقق شود تا امر فرج اتفاق بیافتد، اما در علامت‌های غیر حتمی اتفاق افتادن آنها با شاید همراه است زیرا امکان دارد آن علائم که تعداد آنها نیز بسیار است هرگز رخ ندهد چرا که این امر به اصل ظهور دخالتی ندارد.

کرونا هیچ ارتباط و هم خوانی با علائم حتمی و غیر حتمی ظهور و یا علامات آخرالزمان ندارد و نمی‌توان کرونا را جز علائم قلمداد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری درباره علامات آخرالزمان، گفت: آخرالزمان نیز از دوران پیامبر اکرم (ص) آغاز شده که بر اساس برخی نظرات این دوران تا عصر ظهور و به عقیده دسته‌ای دیگر تا روز قیامت ادامه خواهد داشت. در خصوص علامات دوران آخرالزمان نیز روایات فراوانی از جمله فراگیری ظلم، ظهور بدعت‌های جدید، شیوع بیماری‌های مختلف، فراموشی قرآن کریم، به جای آوردن حج برای غیر خدا و … ذکر شده که بسیاری از آنها در گذشته تحقق پیدا کرده است.

کرونا با علائم حتمی و غیر حتمی ظهور و آخرالزمان هیچ ارتباطی ندارد

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر اینکه کرونا از علامات ظهور و آخرالزمان به شمار نمی‌رود، تصریح کرد: انسان عصر حاضر با ویروس منحوسی به نام کووید ۱۹ مواجه شده، ویروسی که موجب اذیت انسان‌ها و احتمالاً حیوانات می‌شود و این مهمترین خصوصیات و ویژگی این مهمان ناخوانده به شمار می‌رود. از این رو وقتی به علائم ظهور نگاه می‌کنیم می‌بینیم کرونا هیچ ارتباط و هم خوانی با علائم حتمی و غیر حتمی ظهور و یا علامات آخرالزمان ندارد و نمی‌توان کرونا را جز علائم قلمداد کرد.

وی درباره پیامد و آسیب‌های تطبیق وقایع با علائم ظهور و آخرالزمان، اظهار داشت: کسی در بحث علائم ظهور و آخرالزمان حق تطبیق ندارد زیرا نمی‌داند وقایعی که به وقوع می‌پیوندد همان وقایع و علائمی هستند که اهل بیت (ع) بیان فرمودند یا خیر! زیرا اگر واقعه‌ای را با علائم حتمی تطبیق دهیم اما آن واقعه منتهی به ظهور نشود کمترین پیامد و آسیب آن ایجاد یاس و ناامیدی برای مردم خواهد بود، لذا با این تطبیق زمینه و فضا برای ایجاد بدعت، خرافات و انحراف در جامعه مهیا می‌شود و این سوال پیش می‌آید که اگر این واقعه از علامات ظهور است پس دیگر علامات چیست؟ بنابراین کسی حق ندارد در این فضا ورود کند بلکه راهبرد همگان باید فراهم کردن شرایط ظهور باشد. زیرا آن چیزی که در حیطه اختیار انسان قرار دارد شرایط است و علائم تنها تحت سیطره و اختیار باری تعالی بوده لذا ویروس کرونا به عنوان یک بیماری قلمداد می‌شود و هیچ ارتباط و سنخیتی با تعاریف علائم ظهور و یا آخرالزمان ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری به نقش کرونا در تعمیق احساس به منجی و نگاه بشریت به مقوله ظهور اشاره کرد و گفت: این تصور که امام معصوم می‌تواند بدون اذن الهی کاری انجام دهد اشتباه محض است. امام معصوم هرگز بدون اراده و مصلحت کاری انجام نمی‌دهد زیرا می‌داند همه امورات عالم هستی در حیطه قدرت پروردگار است؛ بنابراین این تصور غلطی است که برخی فکر کنند با ظهور امام زمان (عج) تنها شیعیان نجات پیدا می‌کنند چرا که این حصارکشی با سنن الهی سازگاری ندارد و هر اقدامی که حضرت انجام دهند با تکیه بر اراده و تقاضای خداوند متعال صورت خواهد پذیرفت.

چالش بزرگ کرونا؛ عجز و رسوایی دموکراسی غرب

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه امام زمان (عج) ذخیره الهی هستند، ابراز کرد: تقدیر خداوند متعال بر این امر استوار است که با حکومت جهانی حضرت، ظلم در همه نقاط جهان نابود شود نه اینکه با ظهور ایشان تنها شاهد رفع ظلم و مصائب از یک گروه و یا منطقه باشیم.

وی افزود: عقل حکم می‌کند عمر سختی و ظلم محدود است و انسان باید با صبر و شکیبایی دشواری‌ها را تحمل کند و امید داشته باشد که با ظهور امام زمان (عج) همه این ظلم‌ها و گرفتاری‌ها رفع خواهد شد. بر این اساس اگر بخواهیم بدانیم نقش کرونا در تعمیق احساسات نسبت به منجی چگونه بوده؟ باید پاسخ داد ویروس کرونا بشریت را به چالش کشید و با وجود اینکه تأثیر منفی در زندگی‌ها داشت اما انسان را از غفلت بیدار و غرور آنان را خرد کرد، کرونا جلوی کفران نعمت بشر را گرفت و صبر و بردباری آنان را تقویت کرد به نوعی تادیب کننده انسان‌ها بود. حتی اگر به دیدگاه فوکویاما نیز دقت شود می‌بینیم که صریحاً اعلام می‌کند تفکرات لیبرال را که ادعای داشتن بهترین دموکراسی را دارند و بر این باور هستند که در حال نزدیک شدن به پایان تاریخ هستیم؛ عاجز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری در ادامه به نقش کرونا در نیاز پیروان ادیان به ظهور منجی و معنویت اشاره و بیان داشت: کرونا طوری بشر را به چالش کشید که حس کرد نیازمند یک معنویت و منجی است تا بتواند او را به کرامت واقعی برساند. امام زمان (عج) نیز هنگام ظهور دو هدف دارند نخست اجرای عدالت و دیگری تقویت معنویت است، حضرت عدالت را نه در یک محدوده خاص بلکه در گسترده جهانی پیاده می‌کند سپس معنویت را در جهان حاکم می‌سازد تا کسی به سوی گناه نرود؛ امروز بشر گرفتار اقسام گنا هان با رنگ و لعاب های مختلف شده است.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت چالش کرونا و حس نیاز به معنویت و منجی را فرصتی ارزشمند برای منجی باوران بیان کرد و ادامه داد: این حس نیاز باید تقویت شود. فرق شیعیان با غربی‌ها نیز در همین مساله است که آینده پژوهی شیعیان همه بر پایه مباحث قطعی است اما غربی‌ها بر مبنای احتمال و حدس آینده جهان را تبیین می‌کنند؛ برای مثال ما می‌گوئیم تا امام زمان (عج) ظهور نکنند جهان پایان نمی‌پذیرد اما غربی‌ها همواره تاکید دارند در پایان تاریخ قرار داریم. لذا کرونا می‌تواند احساس به منجی را در وجود انسان‌ها تقویت و نظریه باطل غربی‌ها را رسوا کند.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت با تقویت وحدت و همدلی مؤمنین و مسلمانان

وی به تهدیدها و فرصت‌های بحران کرونا در مساله منجی گرایی اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین تهدیدی که کرونا می‌تواند برای انسان‌ها داشته باشد آن است که انسان‌ها به فریاد خودشان نرسند. برای همین تا یک جامعه از درون به خودکفایی نرسد هیچ وقت قادر نخواهد بود مدیریت جهان را عهده دار شود؛ بنابراین تهدید کرونا بهترین فرصت است تا کشور در همه زمینه‌ها به خودکفایی برسد. برای مثال اگر مردم وارد صحنه مواسات و کمک مومنانه نمی‌شدند آیا دولت می‌توانست به تنهایی از عهده این اقدام بربیاید؟ قطعاً نمی‌توانست. امروز نیز همه دنیا تنها به خودشان نگاه می‌کنند در حالی که در جمهوری اسلامی ایران نگاه‌ها و عمل‌ها به گونه‌ای دیگر است.

تا یک جامعه از درون به خودکفایی نرسد هیچ وقت قادر نخواهد بود مدیریت جهان را عهده دار شود.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری ادامه داد: این نشان می‌دهد که می‌شود با وجود تهدید کرونا وحدت و همدلی را در میان مردم تقویت کرد چرا که در بحث منجی گرایی و یکی از شرایط ظهور امام زمان (عج) وحدت و همدلی مؤمنین و مسلمانان با یکدیگر است. همچنین از دیگر فرصت‌های کرونا ایجاد و تقویت روحیه اطاعت پذیری است. امروز کرونا فرصتی را برای مردم ایجاد کرده تا اطاعت از قانون و فرامین نایب امام زمان (عج) را تمرین کنند با این تمرین است که اطاعت از امام معصوم برای انسان راحت تر می‌شود. از دیگر فرصت‌های به وجود آمده تسلیم بودن است کرونا باعث شده تک تک انسان‌ها بدانند اگر کسی در برابر قانون تسلیم باشد از تهدید این ویروس در امان می‌ماند در غیر این صورت مغلوب این ویروس خواهد شد. لذا در این فرصت به وجود آمده باید روحیه همدلی، اطاعت پذیری، تسلیم و مواسات در میان مردم تقویت شود تا جامعه بتواند در برابر منجی نیز تسلیم، مطیع، همدل و متحد باشد.

تغییر سبک زندگی منتظرانه در عصر پساکرونا

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت درباره وضعیت جامعه منتظر در عصر پساکرونا، گفت: انسان‌های منتظر باید یک تغییر سبک زندگی منتظرانه داشته باشند، آنان باید یک استراتژی برای خودشان تعریف کنند تا بتوانند بگویند ما منتظر امام زمان (عج) هستیم و این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه با تبعیت از فرهنگ انتظار در مسیر انتظار حرکت کنند و از گام نهادن در مسیر ابتذال اجتناب داشته باشند. توحید محوری، امام محوری، کرامت محوری و … مهمترین شاخصه فرهنگ انتظار و چپاول، بی رحمی، غارت، ظلم و… بیانگر حرکت در مسیر ابتذال و تبعیت از تمدن غرب است. با فرهنگ ابتذال، تمدن نوین اسلامی شکل نمی‌گیرد بنابراین جامعه در عصر پساکرونا باید به تغییر سبک زندگی اقدام کند تا با آن سبک زندگی بتواند به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کند.

وی در پایان ترویج فرهنگ مهدویت در عرصه جهانی را در عصر پساکرونا مهم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نخستین و مهمترین راهبرد در عصر پساکرونا برای ترویج فرهنگ مهدویت شامل تغییر تفکرات مدیریتی، مبارزه با یاس و ناامیدی و تقویت امید در میان مردم، رسیدن به یک نقطه مطلوب اطاعت از امام، گرایش و توجه به گسترش دین و اسلام ناب و رسیدن به اوج امنیت و قدرت در جهان می‌شود. هرگز نباید به دولت‌های شرق و غرب اعتماد داشت بلکه باید با تکیه بر توان داخلی و ظرفیت مردمی به نحو احسن برای ظهور حضرت زمینه سازی کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات