۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۷۰۲۹۸

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی
ترمیم روابط ریاض آنکارا با روی کار آمدن دولت بایدن، واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات پمپئو، شرط آمریکا برای برقراری روابط صلح‌آمیز با ایران، سوال نماینده مجلس از کاسبان کرونا بخشی از تازه های شبکه های اجتماعی امروز است.

به گزارش خبرگزاری رسا، ترمیم روابط ریاض آنکارا با روی کار آمدن دولت بایدن، واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات پمپئو، شرط آمریکا برای برقراری روابط صلح‌آمیز با ایران، سوال نماینده مجلس از کاسبان کرونا بخشی از تازه های شبکه های اجتماعی امروز است.

 

ترمیم روابط ریاض آنکارا با روی کار آمدن دولت بایدن

کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر درباره رابطه ترکیه و عربستان نوشت: رئیس جمهور ترکیه و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در یک تماس تلفنی در نشست مجازی گروه بیست توافق کردند که روابط دوجانبه را بهبود بخشند و اختلافات اخیر را از طریق گفتگو حل و فصل کنند.

با روشن تر شدن وضعیت دولت آتی مستقر در کاخ سفید و روی کار آمدن جو بایدن بطور قطع شاهد چرخشی محسوس در سیاست خارجه خاورمیانه ای واشنگتن خواهیم بود. بدین معنا که احتمالات بازگشت ایالات متحده به برجام یا حداقل کنار رفتن سیاست ضد ایرانی فشار حداکثری به سبک ترامپ بسیار خواهد بود، ضمن اینکه شخص بایدن و ‌حلقه مشاوران وی برخلاف دولت ترامپ چندان روی خوشی به ترکیه و عربستان ندارند و این امر را می توان با بررسی اظهارات ایشان به وضوح دریافت. بنابراین در این شرایط تداوم جنگ سرد مابین این دو قدرت درجهان اهل سنت بی معنا و تداوم آن غیر محتمل خواهد بود.

در همین راستا می توان مواردی چند را خاطر نشان داد؛ طبق اطلاع رسانی رسانه های عرب و ترک رجب طیب اردوغان و سلمان بن عبدالعزیز توافق کردند که کانال های گفتگو را برای حل اختلافات بین دو کشور باز کنند. در همین راستا فیصل بن فرحان آل سعود ، وزیر خارجه عربستان سعودی روز شنبه روابط کشورش با ترکیه را "خوب و شگفت انگیز" توصیف کرد و تأکید نمود که هیچ اطلاعاتی مبنی بر تحریم محصولات ترکیه وجود ندارد. ابن فرحان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در حاشیه نشست G20، گفت که عربستان سعودی روابط خوب و فوق العاده ای با ترکیه دارد و اشاره نمود که کشورش به همراه ابوظبی ، قاهره و منامه در جستجوی راه هایی برای پایان دادن به اختلافات با قطر هستند، اگرچه همچنان خواهان رسیدگی به نگرانی های مشروع سعودی می باشد.

شواهد دال بر این است که طرف ترکیه ای تماس را با عربستان برقرار کرده و البته این اتفاق از جانب سعودی ها نیز استقبال شده است.

 

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات پمپئو

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات پمپئو  در توییتر نوشت: پمپئو که در انتخابات اخیر شکست خورده و مردم آمریکا به او و دولتش رای نداده اند با دخالت در امور داخلی ایران از قانون مجلس با رویکرد جدید هسته‌ای انتقاد کرده است! صرف نظر از صحت قانون مزبور، باید گفت ایران همانند کشورهای منطقه نیست که تابع خواست نامشروع رژیم آمریکا باشد!"

 

 

شرط آمریکا برای برقراری روابط صلح‌آمیز با ایران

فواد ایزدی، کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به توییت عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما _ بایدن که گفته بود: "تا ایران دمکراتیک نشود، روابط آمریکا و ایران هرگز پایدار و صلح آمیز نخواهد بود"؛ نوشت:

حتما به همین دلیله که آمریکا ده‌ها سال روابط پایدار و صلح آمیزی با سعودی و امارات و محمد رضا شاه و... داشته؟ برای همین در ایران کودتا کردید؟

 

 

سوال نماینده مجلس از کاسبان کرونا

سیدمحسن دهنوی، نماینده مجلس درباره موارد مصرف وجوه حاصل از جریمه های کرونا طی توییتی نوشت: به بهانه کرونا، صدهاهزار خودرو و ده‌هاهزار کسب‌وکار را جریمه کرده‌اند.

«ستاد ملی مقابله با کرونا» را تبدیل کرده‌اند به محفلی برای دور زدن مجلس و سایر نهادها.

فارغ از آن‌که آیا حق مجازات شهروندان را دارند یا خیر، سوال ما از کاسبان کرونا این است که شفاف کنید موارد هزینه‌ این پول‌ها چیست؟

 

به قول حاج قاسم، امروز قرارگاه حسین‌بن علی «ایران»است

کیان عبداللهی، فعال رسانه‌ای در خصوص اظهارات مداخله‌جویانه اردوغان در توییتر نوشت: حرف بیخود اردوغان موجب یکپارچگی کم نظیری درمیان ایرانیان شده است. اصلاح‌طلب و اصولگرا، آذری و فارس و دیگر اقوام علیه او همصدا شده اند. به قول حاج قاسم، امروز قرارگاه حسین‌بن علی،«ایران»است. پس یاشاسین ایران

 

 

فقط سپاه عاشورا تبریز براتون کافیه!

یک کاربر فضای مجازی در واکنش به شعرخوانی اردوغان طی توییتی نوشت: آذری ها یه باکری داشتن که کیلومترها از خاک ایران رو آزاد کرد و خودش مفقود شد و دلش نیومد دو متر از خاک ایران رو بگیره ...

فقط سپاه عاشورا تبریز براتون کافیه!

 

 

اردوغان خوب جایی سر شوخی را باز کرد

سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس در خصوص اقدام اردوغان در توییتر نوشت: شاید هم اردوغان خوب جایی سر شوخی را باز کرد. ما هم دو قرن است از جدایی شمال و جنوب "ارس" ناراحتیم و دیر نیست که پاره جدا شده به پیکر ایران بازگردد.

بقول استاد یحیی شیدا ادیب نامدار تبریزی: نه «شمالی» نه «جنوبی»؟ آت بو چرکین سؤزلری ملک ایراندیر تماماً، دونیایا اعلان ائله

 

 

آقایان تجزیه‌طلب! توهمات‌تون رو به گور می‌برید

یک کاربر فضای مجازی در واکنش به شعرخوانی اردوغان طی توییتی نوشت: هشت سال جلوی نصف ابرقدرت‌های دنیا جنگیدیم که تمامیت ارضی ایران حفظ بشه

به اردوغان و تجزیه‌طلبا بگید توهمات‌تون رو به گور می‌برید.

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات