۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۷۰۵۷۳
معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت فرهنگ سازی در امر پژوهش

ضرورت فرهنگ سازی در امر پژوهش
حجت الاسلام والمسلمین هاشمی گفت: باید جلسات فرهنگ سازی یک مقدار تقویت شود که بعد تبدیل به گفتمان شده و در انتها به خروجی و عمل منجر شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت هفته پژوهش مراسم رونمایی از سایت و مجله علمی، مدرسه فقهی شمس الشموس(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدموسی هاشمی تنکابنی معاون پژوهش سطوح عالي و خارج حوزه علميه و حجت الاسلام والمسلمین سید حمیدرضا سبحانیان مسئول امور پژوهشگران و خدمات پژوهشی قم، در محل این مدرسه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم گزارشی درباره فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و طرح ها و برنامه های این مدرسه توسط مدیران ارائه و بیان شد که دغدغه های مهم این مرکز فقهی پیوند دادن آموزش با پژوهش است. همچنین از کارهای دیگر این مدرسه تبدیل محتواهای آموزشی ارائه شده در دروس اصلی و مشاوره های تحصیلی به تقریرات و مقاله های پژوهشی است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین هاشمی معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران و دست اندرکاران مدرسه فقهی شمس الشموس(ع)، گفت: نام این مدرسه که یکی از القاب حضرت امام رضا(ع) است بسیار میمون و مبارک بوده و سبب برکت می شود.

وی در ادامه با اشاره به مسأله علم اظهار داشت: علم به ما هو علم مرز بندی نداشته و اینطور نیست که در جایی محصور شود و خواه ناخواه از هر طریقی که باشد منتقل می شود و چه خوب است که چنین مرکزی منتقل کننده علم باشد.

معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه علمیه گفت: حضور بنده در مدرسه فقهی شمس الشموس(ع) جهت تشکر و خسته نباشید خدمت همه دوستان این مدرسه به ویژه دوستانی که همیشه پا به کار بوده اند، خصوصا جناب آقای بوربور، است

وی در ادامه ضمن ارائه چند پیشنهاد در باب پژوهش اظهار داشت: به نظر من در امر پژوهش به چند نکته باید توجه شود. یک نکته بحث وحشت داشتن طلاب از انجام پژوهش است که این کار با راهکارهایی می تواند پایان پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی گفت: یک راهکار این است که طلبه باید انگیزه و به اصطلاح روحیه پژوهشی پیدا کند. این روحیه پژوهشی با امتیاز قرار دادن به دست نمی آید بلکه با دیدن کسانی که در این زمینه موفق بوده اند به دست می آید، چون طلبه خالی الذهن بوده و اطلاعات چندانی ندارد، ولی وقتی که در کنار مجموعه ای قرار بگیرد که از اساتید موفقی استفاده می کند می تواند روحیه پژوهشی را در این گونه طلاب زنده کند.

وی در ادامه اظهار داشت: باید جلسات فرهنگ سازی یک مقدار تقویت شود که بعد تبدیل به گفتمان شده و در انتها به خروجی و عمل منجر شود. طلبه باید این روحیه را پیدا کند اگر این روحیه و نگاه و انگیزه در درونش به وجود آمد، راه افتاده و کار خودش را انجام می‌دهد.

معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه علمیه با اشاره به بحث روحیه انتقاد پذیری در طلاب خاطر نشان کرد: انتقادپذیری یکی از مهم ترین مسائل در جهت رشد طلاب پژوهشگر است و معمولاً در محافل ما خیلی کم و کمرنگ است. علت این امر هم این است که چون ما معمولا از انتقاد خوشمان نمی آید، ولی اگر از این مرحله عبور شود و با روحیه انتقادپذیری آشنا شوند در این صورت دیگر نقد را راحت می تواند بپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی ضمن اشاره به نگاه آیت الله اعرافی در بحث فقه معاصر خاطر نشان کرد: نگاه مدیر محترم حوزه های علمیه، آیت الله اعرافی و سمت و سویی که الان حوزه دارد بحث فقه معاصر و فقه های مضاف است.

وی در ادامه گفت: طلبه ها باید امروزه در مباحث دیگر به خصوص مباحثی که نیاز روز و جامعه است به صورت عالمانه وارد شوند.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به بحث ارتباطات بین مدارس و پژوهشگاه ها اظهار داشت: مدارس باید ارتباطاتشان را تقویت کنند این کار باعث هم افزایی و تضارب آرا شده و سبب بالا رفتن سطح علمی مدارس می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از قدیم الایام چه در حوزه نجف و چه در حوزه قم علما و مراجع تقلید در سطح مرجعیت گعده های علمی داشتند و این سبب تقویت و به روز شدن علما می شود. ان شاءالله کارهای موسسه شمس الشموس مورد رضایت حضرت صاحب باشد و مایه افتخار حوزه های علمیه قرار بگیرد.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام والمسلمین سید حمیدرضا سبحانیان مسئول امور پژوهشگران و خدمات پژوهشی با اشاره به توجه به امر پژوهش گفت: در این چند سال به شدت حوزه به بحث پژوهش اهتمام دارد و مراکز هم به این قضیه اهتمام دارند و روی آن تمرکز کرده‌اند.

وی در ادامه در بحث آفت های پژوهش خاطرنشان کرد: از آفت‌هایی که ممکن است در موضوع پژوهش پیش بیاید بحث کمیت پژوهش است که باید مراقب بود این امر موجب ضعف محتوایی نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانیان ضمن توجه دادن به بعد اخلاقی پژوهش اظهار داشت: در بعد اخلاق پژوهش باید اخلاق پژوهش رعایت شود و بحث دزدی در مقالات که در خارج حوزه متداول است در حوزه راه پیدا نکند.

وی در پایان  با تبریک مجدد هفته پژوهش از کارهای انجام گرفته در مدرسه فقهی شمس الشموس(ع) تشکر و برای دست اندرکان آن آرزوی توفیق کرد.

در پایان این مراسم، رونمایی از سایت و مجله علمی، مدرسه فقهی شمس الشموس(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدموسی هاشمی تنکابنی معاون پژوهش سطوح عالي و خارج حوزه علميه و حجت الاسلام والمسلمین سید حمیدرضا سبحانیان مسئول امور پژوهشگران و خدمات پژوهشی قم، انجام گرفت./826/پ200/ب1

ارسال نظرات