۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۶۷۰۵۹۵
حجت الاسلام ذوالنور:

دولت از اجرای قانون فرار نکند

دولت از اجرای قانون فرار نکند
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به نامه سری سازمان انرژی اتمی، گفت: دولت به جای فرار بهتر است که به اجرای تکالیفش در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بپردازد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت مبنی بر اینکه «سازمان انرژی اتمی در نامه‌ای سری به رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرده بود با توجه به جمیع جهات از هرگونه اقدام تقنینی جدید خودداری شود» اظهار کرد: معتقدم دولت به جای فرار از زیر بار مسؤولیت اجرایی و وظایف قانونی خود بهتر است که به اجرای تکالیفش در حیطه اختیاراتی که قانون اساسی برای آن مشخص کرده، بپردازد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: ورود مجلس شورای اسلامی به موضوعات گوناگون، در حیطه دولت، وزارت امور خارجه و یا سازمان انرژی اتمی نیست که از آن‌ها کسب تکلیف کند؛ چرا که قانون گذاری از اختیارات و  وظایف مجلس محسوب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر قرار باشد که دستگاهی فراتر از مجلس شورای اسلامی در امورات قوه مقننه به صورت مقطعی آن هم از منظر امنیت ملی مداخله‌ای داشته باشد، مانند اینکه تصویب قانون در خصوص برجام به مصلحت کشور بوده یا نبوده؛ شورای عالی امنیت ملی است. فلذا شورای عالی امنیت ملی قبل از تهیه و تدوین طرح لغو تحریم‌ها و تصویب این قانون در بند (7) یکی از مصوباتش چنین زمینه‌ای را مجاز دانسته که مجلس شورای اسلامی می‌تواند در تعامل با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امورخارجه ورود داشته باشد و این مصوبه، قانونی و ملاک عمل نیز خواهد بود.

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تعاملات لازم را در مراحل مختلف با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از باب مشورت داشته است؛ نه اینکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بخواهد تحکم یا اجبار و الزامی برای مجلس شورای اسلامی داشته باشد، زیرا مصوبه شورای عالی امنیت ملی تعاملی بوده؛ بنابراین با مشورت و ارتباط با دستگاه‌های مختلف این قانون را به تصویب رساندیم.

مجلس قبل از تدوین و  تصویب طرح لغو تحریم ها، نظرات دولت را استماع کرده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی حتی قبل از اینکه چنین طرحی بخواهد در مسیر قانونی قرار بگیرد نظرات دولت اعم از سخنگوی سازمان انرژی اتمی، متخصصین و مسئول ستاد اجرایی برجام را در جلسات مختلف استماع کرده است و در همان زمان درخواست کردیم که مسئولان ذیربط نظراتشان را به صورت مکتوب به ما اعلام کنند که در همین راستا نامه‌ای از سازمان انرژی اتمی برای کمیسیون ارسال شد که در حقیقت منعکس کننده نظرات وزارت امور خارجه هم بود؛ یعنی در انتقال نظرات وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی محور قرار گرفت و از طریق سازمان نظرات وزارتخانه به ما منعکس شده است؛ بنابراین در شورای عالی امنیت ملی تکلیف نشده که مجلس موظف بوده طبق نظر وزارت امور خارجه یا سازمان انرژی و حتی دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی عمل کند زیرا در مصوبه پیش بینی شده که مجلس بایستی در تعامل با آنها  کار کند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تعامل نیز به این معنا بوده که مجلس نظراتشان را اخذ می‌کند و تا جایی که با اهداف و تشخیص مجلس سازگاری دارد آن نظرات اعمال می‌شوند زیرا آنها جایگاه مشورتی در این قضیه دارند و در مشورت اینگونه نبوده که مشورت گیرنده همه نظرات مشورت دهنده را عملیاتی کند؛ لذا مجلس با رعایت شئون، اختیارات، وظایف و تکالیفی که بر عهده آن است و  همچنین قدرت تشخیصی که در تامین منافع ملی دارد، نتایج اجرای برجام را بررسی کرده و به تصمیم نهایی رسیده است.

حجت الاسلام ذوالنور تصریح کرد: مسؤولان دولتی چه قبل از تصویب طرح و چه پس از مصوبه اقدام قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها در اکثر جلسات مجلس حضور داشتند؛ بنابراین توان سنجی کردیم که اگر این تکالیف قانونی برای سازمان انرژی اتمی تعیین می‌شود آیا قادر به اجرای آن هستند؟ وقتی ما از توانمندی و قدرت اجرایی آنها با خبر شدیم و کاملا آزمایش کردیم که توانایی لازم را دارند، آن وقت این طرح را به قانون تبدیل کردیم.

علت عدم دعوت از وزارت خارجه به آخرین جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس چه بود؟

وی عنوان کرد: قبلا هم سخنگوی وزارت امورخارجه اعلام کرده بود که مجلسی‌ها در آخرین جلسه ما را دعوت نکردند. علت این موضوع پیش آمده این بود که وزارت خارجه دعوت شده بود اما مجلس شورای اسلامی به دلیل محدودیت کرونایی اعلام کرد که بعد از ظهرها کمیسیون‌ها نمی‌توانند جلسه‌ای را برگزار کنند و جلسات به روزهای آینده موکول خواهد شد؛ بنابراین ما هم از آن جایی که این موضوع اضطراری بود تصمیم گرفتیم قبل از شروع صحن در روز یکشنبه جلسه‌ای را برگزار کنیم. پس از لغو جلسه مورد نظر سخنگو وزارت خارجه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به مسئول مربوطه اعلام کرد که جلسه به دلیل محدودیت بهداشتی ایجاد شده لغو شده که  جلسه آخر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ساعت 6 صبح روزی که صحن علنی طرح را تصویب کرد، برگزار شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در طول بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها هم معاون پارلمانی رئیس جمهور و هم آقایان جابری انصاری و کمالوندی حضور داشتند و در هر موردی که دولت می‌خواست اظهار نظر کند نظرشان را اعلام می‌کردند. نمایندگان ملت با استماع نظرات آنها تصمیم می‌گرفتند که رای بدهند؛ پس در هیچ مرحله ای حقی از دولت تضییع نشده است. چنین کاری نیز رویه مجلس نبوده اما مسئولان ذیربط را دعوت کردیم؛ بنابراین ابراز گلایه ها برای فرار از پاسخگویی است.

کمیسیون امنیت ملی مجلس از سازمان انرژی اتمی خواست تا نظراتش را بیان کند

وی با اشاره به نامه سری سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: نامه رئیس سازمان انرژی اتمی قابل پاسخ دادن نبود زیرا کمیسیون از آن ها خواست تا نظرات خود را ارائه دهند که در بررسی های خود مورد توجه قرار بدهیم این نامه صرفا برای این بوده که ما در طول بررسی این طرح، نظرات دولت را داشته باشیم که البته حضورشان نیز مستمر بوده و مجلس شورای اسلامی تشخیص داده بود به دلیل اینکه طرف‌های غربی به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند چنین قانونی وضع شود تا دولت را از انجام تعهدات بیشتر باز بداریم./998/د102/ب1

منبع: خانه ملت

ارسال نظرات